Gå til innhold

Usikker på mitt raid 0 oppsett.

Anbefalte innlegg

Har satt opp 2 Seagate 320gb disker i raid 0. Satte opp alt i bios som foreskrevet i manualen. Da jeg innstallerte Vista Ultimate Edition 64 bit, så jeg begge diskene som en disk. Så langt alt i orden. Mulig Vista har disse driverne innebygget.

Etter innstallasjonen husket jeg at jeg ikke brukte minnepenn med driverne med denne "make disk" saken som skal brukes under innstallasjonen. Glemte det rett og slett.

I HD Tach får jeg ca 129 mb/s i "average read". Jeg synes det virker litt tregt, og lurer på om det er tabben under innstallasjonen som forårsaker dette?

Er det mulig å legge inn disse ICHR 10 driverne i windows, uten å måtte formatere på nytt?

Finnes det en guide på hvordan jeg kan slipstreame driverne inn i Vista, for å gjøre det enklere neste formatering?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt opp 2 Seagate 320gb disker i raid 0. Satte opp alt i bios som foreskrevet i manualen. Da jeg innstallerte Vista Ultimate Edition 64 bit, så jeg begge diskene som en disk. Så langt alt i orden. Mulig Vista har disse driverne innebygget.

Vista har drivere innebygget og i tillegg er det mer eller mindre samme drivere som ICH9R.

I HD Tach får jeg ca 129 mb/s i "average read". Jeg synes det virker litt tregt, og lurer på om det er tabben under innstallasjonen som forårsaker dette?

Sjekket du ytelsen til diskene hver for seg?

Average read på 129MB/s er ikke direkte ille og ICH10R yter ikke som en ekte raid kontroller.

Det følger normalt sett med en driver CD til hovedkortet som blant annet inneholder chipset drivere, IMSM (Intel Matrix Storage Manager) som skal installeres i etterkant av OS installasjonen.

IMSM er ikke en driver men et administrativt verktøy som man bør installere når man kjører raid basert på ICHnR.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nei, jeg sjekket ikke ytelsen på diskene hver for seg.

Er nok vistadriverne som er aktivert, da jeg i Everest ser ser en ICH9R kontroller :)

Er det noen ytelsesforskjell på ICH9R kontra ICH10R? I tilfelle reformaterer jeg og får lagt inn ICH10R driverne under os innstallasjonen. Eller kan jeg få gjort det i windows?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Foreslår følgende:

-Sjekk at du har siste versjon av Intel® Matrix Storage Console, eventuelt innstaller siste versjon

-Start Intel® Matrix Storage Console og velg "Advanced Mode"

-Høyreklikk på Raid0 volumet ditt og velg "Enable Volume Write-Back Cache"

Dette kan gjøre ting med ytelsen din.. Man har også det samme valget via "Device manager" (ihvertfall i W2k3), men dette gjør visst ingen ting fra eller til.. Har lest at man må gå via Intel® Matrix Storage Console..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...