Gå til innhold

Førsteganskjøper trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Jepp, førstegangskjøper trenger hjelp.

Jeg har tenkt å bruke rundt 3000,- på speilrefleks inkl. objektiv (og gjerne minnekort), og har sett litt på Nikon D40. Det virker som et greit kamera (har prøvd det), i en grei prisklasse.

Finnes det noen andre bra kameraer i samme prisklasse jeg burde ta en titt på? Og vet dere hvor jeg evt. burde kjøpe disse?

Gode tilbud på Nikon D40 settes også pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-40 får du til 2799,- på Japan Photo med objektiv. Da har du 200 til minnekort.

Viss du strekker deg prismessig litt så får du Olympus E-420 til 3599,- hos Pixmania. Dette er nok et ganske greit kamera også.

Vil uansett anbefale deg å finne en fotoforretning som har litt utvalg sånn at du får testet grepet på de forskjellige kameraene.

Du har forresten ikke så veldig mye å velge i til den prisen som du oppgir.

Du kan få Sony A-100 til 3399,- på Japan Photo også, men er litt usikker på dette kameraet.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

De to der ville jeg også kikket på til den prisen.

Nikon D40 er helt greit etter min mening, men den har et par svakheter: Ikke stabilisator på brikken og heller ikke i objektivet som følger med. Bildekvalitet og utvidelsemuligheter er svært bra for dette kameraet. D40 gir svært mye for pengene.

Olympus E420 er lite og kompakt i forhold. Det har heller ikke stabilisator men er ellers mye for pengene.

Personlig ville jeg strukket budsjettet ennå mer sånn at jeg fikk stabilisator. Pentax K200D med 18-55mm objektiv og 2 GB minnekort koster fra 4603 kr på Pixmania.

I tillegg ville jeg spandert 200 kr på en fotoveske og når det nærmer seg mørketid noen hundrelapper på et stativ.

Lenke til kommentar

Ekstrautstyr kjøper jeg jo selfølgelig også. Har et ganske knapt budsjett, rundt 3500 totalt (kamera, objektiv, veske, minnekort) i første omgang. Eventuelt annet utsyr jeg skulle finne ut at jeg trenger kan evt. kjøpes i tillegg.

Vil gjerne ha en vantett kameraveske, og synes denne ser grei ut.

Lurer også på om kamearet tåler å bli brukt i regnvær, eller om det finnes noen form for beskyttelse slik at det ikke blir vått når man bruker det?

Lenke til kommentar

Omtrent ingen kameraer i den prisklassen har såkalt værtetting. Det billigste med værtetting er Pentax K200D. Det vil ikke si at det tåler langvarig bruk i øsende regnvær, men at det tåler godt en vannsprut eller litt regn i ny og ne. Jeg har hørt historier om folk som har latt kameraet stå utendørs i timesvis i øsende regnvær uten at det har ødelagt kameraet men det er ikke noe jeg ville satset på med vilje.

Tenker du å kjøpe flere objektiver på litt lengre sikt?

Lenke til kommentar

Simen1: Snakker du om Pentax K200D der, eller Nikon D40? Ble litt forvirret der. Er jo synd om jeg ikke kan ta bilder hvis det regner.

Og - ja, jeg regner med at jeg kommer til å utvide litt etter hvert med dyrere utstyr :)

Kakafonisk: Jeg har prøvd D40, og synes det virker bra å holde i.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du ta bilder mens det regner, men du må beskytte kamera så godt du kan mot regnet. Det er ikke laget for å holde vannet ute, men det er det få kameraer som er. Det er stort sett proffmodellene som har slike forsegliinger + noen modeller fra Pentax og Samsung.

Til ditt budsjett er det bare et valg, D40. Og det er ikke noe dårlig valg det. Kjøp kamera og kom deg igang med fotograferingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...