Gå til innhold

Mini Laptop - Fellestråd

RadivS

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Naa har jeg proevd baade 7", 9" og 10" i et kvarter hver.

Foerste intrykk er at den siste tommen fra 9 til 10 faktisk spiller en rolle. Ikke bare for skjerm, men ogsaa for tastaturet, og stoerrelse paa det.

Tipper at paa sikt vil stoerrelsen paa netbook bli 10 tommer, og ikke 9 som jeg foerst trodde.

Hva tror dere ?

Endret av M5
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en MSI Wind med 10 tommers skjerm i noen uker. Størrelsen på skjerm og tastatur er akkurat så det er brukbart uten å ergre seg over at det er for smått. Jeg tror størrelsen er "riktig" for knøttemaskiner. Om den hadde vert mindre ville det ha gått ut over brukervennligheten.

Lenke til kommentar

For mitt bruk har jeg aldri tenkt å skrive en bok eller noe slikt på en sånn maskin. Den skal brukes til surfing, enkel jobbing/testing hos kunder og for morro.

Etter å ha sittet på gjerdet har jeg nå bestemt meg for en 901, kjipe 14 dager å vente dog :S

Lenke til kommentar

Prøvde Eee 1000 med 40 GB SSD og Linux.

Den var veldig rask til å boote opp, og flott å bruke til normalbruk for en netbook !

Han som hadde kjøpt skulle legge inn Ubuntu Eee, så får vi se hva det evt gjør med den !

Endret av M5
Lenke til kommentar
Tipper at paa sikt vil stoerrelsen paa netbook bli 10 tommer, og ikke 9 som jeg foerst trodde.

Hva tror dere ?

Jeg liker 8,9", i grunn er jeg ganske vant med høyoppløste skjermer fra før av. Syns det også er ganske greit å kunne ligge i senga og dulle med stasjonær PCen via SSH :).

Lenke til kommentar
Proevde en 7" Eee, men det synes jeg ble alt for lite, men har ikke proevd 9". Saa da blir det enten 10 eller 9 tommer skjerm. Valgets kval.

Skulle ikke vaere noe grunn til at 10,2" maskinen skulle bli noe saerlig stoerre, siden 8,9" ofte har en bred plastkant rundt skjermen, mens paa 10" bygger skjermen nesten ut hele lokket.

Saa hvis den totale fysiske stoerrelsen ikke blir stoerre, burde vel 10" bli den endelige standard stoerrelsen paa netbooks.

Asus Eee 900 og 901 (8,9") har smal kant. 900 er like stor som 700-serien, men med skjerm som dekker lokket helt ut til kantene. Samme gjelder 901, bare at den er hakket tykkere og mer klumpete grunnet større batteri.

Acer One, som også har 8,9" skjerm, er nok derimot mer lik en 10,2" (Eee 1000 og MSI Wind) i bredden. Er vel 24,5cm bred. 2cm bredere enn Eee 900 og 901. Tastaturet på denne er størrelsesmessig ganske så identisk med Eee 1000 og Wind. Men da maskinen er smalere så er selvfølgelig touchpad'en ekstremt også dertil smalere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hvilke nettbøker er det de som ennå ikke har kjøpt nå venter på, og hva er det de venter på som dagens ikke har ?

Asus EEE pc1000h med 160gb venter vi på nå. Kommer ut i oktober en gang, sjekk ut mpx.no for info. Bedre høytallere, skjerm og batteri en konkurrentene, multi touch musepeker. Syntes også den er veldig lekker. Litt større en de andre, men også større keyboard. Kjører Gta spilla uten problemer, Warcraft osv, sjekk ut youtube.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som har prøvd andre Linux distroer enn de som ble levert originalt.

Benytter Arch Linux på min EEE901, men det kan neppe kalles en nybegynnervennlig distro. Det fungerer knallbra. Xandros/Linpus hadde nok ikke levd mange sekundene hos på min netbook nei.

Lenke til kommentar
Er i markedet for en ny laptop og har lest meg opp litt den siste tiden om netbooks.Men stemmer det att ingen av de har DVD spiller/brenner?

Den fra multicom kan ha dvd-brenner/spiller. Men da blir vekta høyere så klart. Da ville det vært like greit å kjøpe en 12" istedet.

Lenke til kommentar

Liten sammenligninn mellom MSI WIND U100 og ASUS EEE 1000H

Fordeler med MSI WIND

- Vekt

- Bedre touchpad og tastatur. (Ctrl og fn er byttet om, fn er nederst til venstre.. )

- Bedre batteritid (Med 6-cellers batteri, 3 er standard.. )

- Tynnere en 1000h

Fordeler med 1000H

- Design (Etter min mening)

- WiFi 802.11 n

- 6 - celler batteri (MSI kommer med 3 som standard)

- Billigere

- Bedre høytalere

- Bedre innsynsvinkel

- Knapp for å skifte skjermoppløsning

- Ctrl er på "rett plass"

WIND har 40 min bedre batteritid med 6cellers batteri, men den modellen er ikke tilgjengelig i Norge foreløpig.

Om Prisen på WIND men 6cellers batter i er lavere en 1000H er den det beste kjøpet.

Jeg har ikke prøvd noen av maskinene, dette er intrykk jeg har dannet meg ved å leste tester og forum.

Endret av hardcoregamer93
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg når det kommer til tastatur og touchpad. Wind har byttet om på ctrl og fn-tasten, mens eee har en malplassert høyre shift. Da jeg aldri bruker høyre shift vil jeg foretrekke tastaturet på eee. Når det kommer til touchpaden er den større hos eee (tror jeg), og støtter "two finger scroll" og pinching. Knappene er visstnok litt harde. Wind sin touchpad har kun en knapp som gir venstre eller høyre klikk avhengig av hvilken ende man trykker i. Nå har ikke jeg prøvd selv, men vil tro at det blir vanskelig å trykke begge samtidig for å simulere 3knappers mus.

Som du påpeker får du ikke wind med 6celler i norge, altså flyttes også punktet om batterilevetid over på eee.

Så min liste vil se omtrent ut som din, bortsett fra at de eneste fordelene med wind er vekt og tykkelse.

Lenke til kommentar
Though the Eee PC 1000H's keys are physically larger and offer more tactile feedback than those of the MSI Wind, the entire keyboard feels rickety as it bounces up and down when you type. The right Shift key is awkwardly placed after the up arrow key, making it pretty much useless for touch-typists. Adding insult to injury, there is wasted, blank space between the up arrow button and the question mark key, where the Shift key should have been.

The trackpad on the Eee PC 1000H is far roomier than previous efforts and has a smooth, textured feel. The trackpad also supports multi-touch controls, such as the ability to zoom on a picture by pinching. The mouse buttons—a dedicated right and left button—are stiff and offer weak tactile feedback.

Hentet fra en face-off mellom 1000H og WIND

Beklager foresten at jeg overså malplasert fn-tast på Wind, dette er nå rettet opp..

Det er mulig WIND med 6-cellers batteri kommer i løper av høsten, derfor lar jeg det punktet stå..

Endret av hardcoregamer93
Lenke til kommentar

Ja jeg leste det. Nå har jeg ikke skrevet på tastaturene selv, så jeg vet ikke hvor mye tastaturet gir etter, men utifra layouten er det nok eee som passer meg best. Når det kommer til touchpaden er det jo bare lovord å lese, utenom at knappene er litt stive/harde, og etter min mening er dedikerte knapper for høyre og venstre klart å foretrekke fremfor en kombiknapp. Det hele koker vel ned til personlige preferanser.

Kan ikke huske å ha lest noe om at 6cellers wind kommer til Norge. Ting tyder vel heller på at det ikke skjer dette året i hvertfall, men jeg har ikke satt meg ordentlig inn i dette så det er bare å skyte meg om jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...