Gå til innhold

Mini Laptop - Fellestråd

RadivS

Anbefalte innlegg

Mye skjer rundt denne nye typen mini laptop for tiden, og den fortjener en fellestråd !

De er definert til å være bærbare datamaskiner med skjerm fra 7-11 tommer, primært laget for surfing og enkel kontorstøtte ifm reiser og møter, eller en typisk nr 2 eller 3 maskin. Mange kommer også med Linux.

Mange modeller begynner å komme, og flere er på tur.

Her er en grei oversikt: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_netbooks#Released

Øverst de som er på markedet og så de som er rett rundt hjørnet.

Det er vesentlig flere enn Eee, Aspire One og Wind, og det er jo spennende.

Jeg er vel av de som ikke klare å bestemme meg, og kanskje trenger litt mer tid for å bli sikker.

Noen her som har erfaringer, eller planlegger kjøp av en Netbook og har spørsmål til forumets guruer ?

Endret av M5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedprioritet for meg på en slik maskin vil alltid være batterilevetid.

Akkurat nå går jeg å venter på MSI Wind med 6-cellers batteri, men noen av dere som har hørt om en netbook i den prisklassen som kan holde ett par-tre forelesninger? :)

Er spent på hvordan Dell Inspiron Mini blir, og hva de kommer til å satse på..

Lenke til kommentar
Du får kjøpt veldig store batteri til EEE fra Ebay.. :)

De holder vel rundt 8 timer.

EEE 901 ser veldig fristende ut ja, men jeg frykter at tastaturet blir litt for lite for labbene mine. Får testet det i neste måned når en kompis kjøper den, men spørs om Wind har havna i hus før den tid ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en MSI Wind på vei til meg. Med mine pølsefingre tror jeg ikke jeg ville likt noe med mindre tastatur. Det lille batteriet vil muligens bli i minste laget, så jeg kommer antakelig til å kjøpe et ekstra batteri etterhvert.

Jeg synes det er en fordel at den har såpass bra diskplass. Da har jeg nok plass til overføring av bilder og videoer fra minnekost på ferien samtidig som det er god plass til musikk og annet. Jeg synes det er kjekt med bluetooth og at den har windows. Det blir litt enklere med XP siden den lille maskinen kan gjøre det meste, bare i litt mindre format. Mulig jeg vil legge inn Ubuntu og dualbooting på den, men forløpig vil nok standardkonfigurasjonen holde.

Men om man kun trenger en liten dings for å surfe litt og lese epost vil jeg tro en Acer One med linux vil være midt i blinken.

Det blir spennende å få pakken i slutten av uka.

Lenke til kommentar

Proevde en 7" Eee, men det synes jeg ble alt for lite, men har ikke proevd 9". Saa da blir det enten 10 eller 9 tommer skjerm. Valgets kval.

Skulle ikke vaere noe grunn til at 10,2" maskinen skulle bli noe saerlig stoerre, siden 8,9" ofte har en bred plastkant rundt skjermen, mens paa 10" bygger skjermen nesten ut hele lokket.

Saa hvis den totale fysiske stoerrelsen ikke blir stoerre, burde vel 10" bli den endelige standard stoerrelsen paa netbooks.

Noen som har proevd begge stoerrelser og kan si noe om praktiske forskjeller ved f.eks surfing ?

Foroevrig henger Lenovo seg ogsaa paa toget: http://www.itavisen.no/sak/781533/Lenovo_med_EEE-konkurrent/

Endret av M5
Lenke til kommentar

Har ikke testet noen eee enda, si ifra hva du synes om du får testet en 901, den har litt spakt batteri, men er den eneste jeg kunne tenke meg bortsett fra wind nå :S

Om, som sagt, ikke dell får ut fingeren og serverer noe heftig..

Lenke til kommentar

rhemal: Har du hørt om eee 1000H da? Den er ganske lik eee 901 men kommer med 80GB lagringsplass, 10" skjerm og større tastatur :)... Den er med andre ord ganske lik wind men har mye bedre batterilevetid... Jeg tenkte å gå for Wind selv helt til jeg så den, nå er jeg veldig usikker, eneste som avgjør er tolmodigheten min :(...

Her finner man en flott sammenligning av eee familien:

http://www.asus-uk.com/eeepc/about/

eller en versjon med færre modeller

http://event.asus.com/eeepc/microsites/901...ifications.html

Endret av Deem
Lenke til kommentar
rhemal: Har du hørt om eee 1000H da?

Whoa! Nesten 7 timer med batteritid skryter de av, det er ikke så verst.

Da ble den plutselig ett svært godt alternativ, får sjekke noen tester.

Og når den evt kommer til norge..

Takk for tipset :D

Edit: 1.5 kg er jo litt tyngre enn 1kg også da..

Men jeg kommer tilbake med synspunkter etter å ha lest alt jeg kommer

over av den :p

Edit2:

Ser ut som den er rimelig sammenlignbar med Wind ja, liker begge.

Virker som Wind kommer til å bli billigere, dog EEE 1000h vil ha litt ektra juice og bedre høytalere. Tror nok jeg ender på Wind uansett siden jeg gjerne vil ha den i hus rundt skolestart.

Endret av rhemal
Lenke til kommentar

Sant, før skolestart kunne vært digg... En annen grunn til at jeg vipper mot Asus 1000H er at jeg får varene komplett selger rett fra importøren (mye bedre pris) og som den gjerrige kisen jeg er så kommer noen hundrelapper ekstra alltid godt med...

Men så er 7timer batteri også sinnssykt fristende når jeg hovedsaklig tar den med på skolen da!

Lenke til kommentar

Det blir enten MSI Wind eller Eee PC 1000 for min del. Frister med 6 cellers batteri og enten 40 GB SSD harddisk eller 80gb HDD. Eneste som er synd ingen av de er på markedet i Norge enda.

Noen som har anelse når MSI Wind kommer med 6 cellers batteri og når Eee PC 1000 blir lansert i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...