reef91 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hei! Jeg er en som går på villmarkslinjen på voss, å i den forbindelse går jeg mye på tur i skog å mark. Jeg har begynt å interessere meg mer å mer for fotografering igjennom læreren min som er en ivrig fotograf på fritiden å i skoletiden Jeg har derfor bestemt meg for å investere i et speilreflekskamera for å forevige turene min samt å lære meg mer innen fotografering (istedet for pek- å klikk følelsen en får med kompaktkameraer) Som sagt så kommer jeg til å ta en del foto ute i naturen å lurer dermed på hva jeg burde gå for.. Jeg har pekt meg ut dette kameraet som jeg har lest at skal være bra å mye for pengene, men vil bare være sikker på at det egner seg til mitt bruk. Jeg har vert å prøvd kameraet å grepet passer hendene min godt så er ikke noe å si på den biten. Burde jeg velge et annet objektiv for naturfotografering? Takk på forhånd for konstruktive tilbakemeldinger! Endret 3. august 2008 av reef91 Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Prøv Pentax K200D. Den har værtettning og bildestabilisator i huset. Du kan fint klare deg med kit objektivet. Både Nikon og Pentax sin. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Kan jo virke som et bra kamera det etter testen til akam å dømme der det ble lagt vekt på at det hadde god byggekvalitet, langt over andre kameraer i samme prisklasse samt at det hadde værtetting. Noe som sikkert kan komme godt med i en fuktig sekk o.l. Noen andre som har andre innsigelser på de to kameraene som er nevnt eller som vil komme med andre forslag? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 De er rett og slett to gode valg, men det ville alle kameraene i klassen være. I praksis er det bare et kamera som utpreger seg for ditt bruk i klassen, og det er K200D. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 (endret) da tror jeg at jeg går å prøver K200D i butikk så får jeg se hvordan den føles i hendene mine. Er det noen forskjell i tillegsutstyr med tanke på nye objektiver o.l i fremtiden? Å så lurer jeg litt på hva som ville fungere som en fin oppbevaringsmåte for kameraet når jeg er på tur? Jeg tenkte litt på sånne vanntette bokser (ofte gule i hardplast)? Jeg går ofte med både sekker på rundt 30 liter å på sekker opp i 70 litersklassen. Endret 3. august 2008 av reef91 Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Du får kjøpt sånne tursekker du fester rundt livet. Da har du alt raskt tilgjengelig. De kommer i flere størrelser. Nikon har større utvalg, men hva skal man med 100 objektiver som dekker området 24-60-80mm? Jeg har handlet nesten alt Pentax utstyret mitt via ebay etc. Og spart veldig mye på det. Pris/kvalitet forholdet er meget god på Pentax objektiver. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Hehe, godt poeng iMacKenna. Men den "rumpetasken" du linket til, er det meningen at den skal henge fremme på magen? Ser for meg at ved litt hurtig gåing at den vil ligge å slenge på områder som ellers burde få ligge i fred Siden det er problematisk for meg å ha den bak på ryggen i og med at sekken vil være i veien. Lurer også på tips ang utstur som kan være greit å kjøpe i begynnelsen som minnekort å annet utstyr som kan komme godt med Takk for all konstruktiv hjelp! Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Minnekort til både D80 og K200D Mange forskjellige midjevesker. Jeg vurderer Lowepro Inverse. Sjekk ut merket Kata, de har en del kule løsninger. har akkurat bestilt en liten sak fra Ebay. Denne ser også litt nice ut. Stativ Endret 3. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Takk for gode tilbakemeldinger iMacKenna Har bare ett spm til (tror jeg). Ser at du får batterigrep til K200D, kunne det vert noe å vurdere å skaffe seg om jeg skulle reist på en lang tur (kan være borte i opptil 10 dager på en tur) for eks? Gir batterigrepet deg noe mer enn bare økt batterikapasitet? Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Batterigrep. K200D bruker AA batterier, det gjør også batterigrepet. AA batterier får du overalt. Men det er en fordel å kjøpe lader og oppladbare batterier etterhvert. Du kan også ha batterier i både kamera og grep, og velge i menyen på kamera om du bruker strøm fra kamera/grep eller begge steder samtidig. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Hva er forskjellen på om du bruker fra en kilde eller fra begge kilder samtidig da? Leste også en plass at en kunne ta 1500 bilder på ett sett med AA batterier (engelsk test) mens på akam står det oppført til 550 (om jeg ikke husker feil). Har du noen formening om hva som kan være riktig? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Akam fører opp CIPA-tallene, som inkluderer 50 % bruk av blits. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Aha, takk for oppklarningen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Du må ha batterilader av et annerkjent merke fra dag 1. Dslr sluker batterier før frokost, for å si det mildt. Sørg for at du har laderen den dagen du får kamera. Du kommer til å angre hvis du ikke har det. Har erfaring med K100D. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Du må ha batterilader av et annerkjent merke fra dag 1. Dslr sluker batterier før frokost, for å si det mildt. Sørg for at du har laderen den dagen du får kamera. Du kommer til å angre hvis du ikke har det. Har erfaring med K100D. Det kan jeg ikke få helt til å stemme med mitt kamera. Nå ved ikke jeg hvilken skala du bruker, men å knipse 600 bilder uten å lade, er ikke å ta hardt i engang. Da taes det i raw Endret 3. august 2008 av Inc Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Sorry. Jeg mente selvfølgelig engangs-batterier som du får i butikken. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 fint at dere kommer med synspunkter men kan dere utdype litt? hva regner du som ladere av annerkjente merker? dessuten så kan du vel ta flere bilder med ett sett engangs-lithium batterier enn ett sett NiMh-batterier eller tar jeg helt feil nå? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Mange her har gode erfaringer med Varta. Egentlig så gjelder det om å bruke oppladbare batterier uansett type, men de beste er de etablerte merkene. Alkaliske batterier dør fortere enn du får tatt bilder. Lenke til kommentar
reef91 Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ser denne laderen m/batterier ok ut? Likte at den hadde rask ladetid samt høy mAh. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Dessuten så kan du vel ta flere bilder med ett sett engangs-lithium batterier enn ett sett NiMh-batterier eller tar jeg helt feil nå? Det skal stemme. Engangs Li batterier har overlegen kapasitet i forhold til alkaliske og oppladbare batterier. Jeg har også hørt at de yter mye bedre ved lave temperatirer enn andre batterityper. Bakdelen er at de er dyre, og at de er lite miljøvennlige (må kastes etter bruk). Jeg leste på nikonians en gang at man kunne komme igjennom ca 40 ruller film med ett sett Li batterier i en F5, i forhold til 8-10 med vanlige batterier. Hvis det stemmer gir det en liten pekepinne i forhold til hvor kraftige de er. EDIT: Har du vurdert disse? De har lavere kapasitet enn de beste oppladbare batteriene, men lider ikke av selvutladning på samme måte. Det er dumt hvis du skal ta bilder, og kameraet ikke har blitt brukt på en stund at batteriene har en del mindre strøm på lager enn når du satte kameraet bort. Francis Endret 4. august 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå