Coracobrachialis Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Heisann! Først; vil på forhånd beklage for eventuelle skrivefeil, det er desverre dysleksien som slår inn... Er temmelig ny, både her inne og med mitt Nikon D80. Jau, endelig oppgradert fra analogt som de siste år ble brukt svært lite... Så nå har jeg kamrahus og objektivet som fulgte med 18-55 f/3.5 VR. Saken er den at jeg liker å tenke igjennom ting før jeg tar en avgjørelse Og i november skal jeg en tur til London (for første gang faktisk) og lurte på et par ting... Noen anbefalinger for innkjøp av kamerautstyr derifra? Noen bestemt butikk ol? Ja, jeg er helt ny på det her med digitalfotografering med slr og har knapt nok redigert et bilde ennå og da kun i Microsoft sin image editor som jeg fikk i gave. Det jeg kunne tenkt meg å få anskaffet er noen objektiver, en blitz og kanskje software for redigering og omdanning av RAW til jpeg osv. Jeg tar gjærne i mot anbefalinger for et "start kit" for en hobby fotograf som nettopp har gjenopptatt denne hobbyen Så hva blir jeg å fotografere, og hvor? Blir nok både inne og ute, har litt lyst å få prøvd litt makrofotografering også etterhvert. Blir nok en del billedtaking av natur, by som f.eks. London når jeg først er der og hunder i fart og bevegelse. Jeg har også bestemt meg for å invistere litt ekstra i objektivene og heller gå for kvalitet framfor kvantitet. Når det gjelder blitz, ja der stiller jeg blank Samme når det gjelder software, men det bør nok taes opp i en annen tråd Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Uten å vite noe særskilt om prisene i England, så ville jeg ha vurdert å se på en vidvinkel eller fastoptikk, og ang blitz hadde jeg tatt en titt på en Nikon SB600 Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Vidvinkel - Sigma 10-20mm eller Tokina 12-24 er gode vidvinkel objektiv med en akseptabel pris. Dette er et must om du vil ta gode bilder av landskap eller by. Blits - SB-600 er vel god nok for mange, men har en tuklete meny og er ikke like sterk som SB-800 Nå vet ikke jeg hvordan de nye kit objektivene er, men kanskje tenke på en ny normalzoom? En 50mm f/1.8 er et godt kjøp. Denne lille karen har hjulpet meg mye, og er meget billig. Kanskje denne vil funke bra til gateportretter, om du har guts til det. Om du vil ta en del portretter, eller rett og slett ikke liker å holde kameraet vertikalt, vil jeg anbefale et MB-D80 batterigrep Minnekort må du også ha. Dog har jeg ikke peiling på hvor du kan kjøpe dette Lenke til kommentar
Coracobrachialis Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Takkar for svar så langt. Den lenken var veldig ok, skal få sendt den videre til han jeg skal dra med som faktisk er litt kjent i London. Hvordan er Sigma 10-20 og Tokina 12-24 sammenlignet med Nikkor 14-24/2.8 ?? Har ennå ikke fått så god tid til å navigere meg rundt i de ulike testene osv... så jeg beklager på forhånd hvis spørsmålet er banalt Tror nok vidvinkel er noe jeg kommer til å prioritere med tanke på at jeg faktisk er på "byferie" når jeg er i London og kunne tenke meg å få tatt en del bilder når jeg først er der. 50mm f/1.8 har jeg allerede sett på å tenkt tanken at når den er så rimelig så bare burde jeg prøve den ut Når det gjelder normal-zoom, har jeg sett litt på Nikkor 17-55/2.8, har til og med fått "summet meg" til å lese gjennom en del review på det Det skal imidlertid sies at jeg ikke kommer til å ha muligheten økonomisk til å kunne kjøpe tre objektiver i den prisklassen 17-55/2.8 representerer Må nok få gjort ferdi utdannelse å sånt først. Minnekort har jeg, ordna med scanpix sin 8G ser ut til å funke veldi bra! Igjen, takk for svar så langt Endret 5. august 2008 av Coracobrachialis Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg vil anbefale 12-14 tokina. Den har en gunstig pris, og er en meget god vidvinkel. Nikon sin vidvinkel er nok ikke verdt pengene etter min mening. Med mindre du har masser av penger. Mange går også for Sigma 10-20mm f/4-5,6 - Den er ganske billig, og skal ikke være så mye dårligere enn tokinaen. Dette er et utrolig omfattende diskusjontema, og jeg tviler på at du vil bli missfornøyd uansett hva du går for. Tokina har vel også sluppet ut en 11-16mm f/2.8 - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=905976 Men jeg tror ikke den er på lager i norge enda. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) For ca. 2000,- mer får du 24-70 2.8 (FX) kontra 17-55 2.8 (DX). Husker ikke hvor jeg leste det, men 24-70 skal danke 17-55 ganske grundig. Hvis det blir for dyrt skal tokina sin 17-50 2.8 være veldig akseptabel. Les signaturen min, så skjønner du at du skal ta inlegget mitt med en klype salt. Edit: utgangspunktet er norske priser, men jeg antar at 24-70 er dyrere enn 17-55 uansett land. Endret 15. august 2008 av Carny Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 For ca. 2000,- mer får du 24-70 2.8 (FX) kontra 17-55 2.8 (DX).Husker ikke hvor jeg leste det, men 24-70 skal danke 17-55 ganske grundig. Hvis det blir for dyrt skal tokina sin 17-50 2.8 være veldig akseptabel. Les signaturen min, så skjønner du at du skal ta inlegget mitt med en klype salt. Edit: utgangspunktet er norske priser, men jeg antar at 24-70 er dyrere enn 17-55 uansett land. Men nå har jo han DX kamera, og FX objektivet gir ikke en spesielt behagelig brennvidde ifht 18-55 på DX. Blir litt lite vidvinkel med 24mm for de fleste =) Lenke til kommentar
ET! Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Støtter Tokina 12-24 framfor Sigma 10-22. Byggekvaliteten til Tokina'en er som en tanks. Og optisk er den knallgod. Har hørt en del rart rundt sigmas kvalitetskontroll. Sigma sin har heller ikke internfokus og zoom slik Tokina sin har. Edit: Nå blir nok ikke 24 for lite vidvinkel hvis den kombineres med 12-24 Endret 19. august 2008 av ET-media Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Når jeg var i London sist høst fant jeg ikke et eneste objektiv eller blits som var billigere enn i Norge. Bare sånn at du vet det. ..Og husk å ikke ta bilder i nærheten av barn eller bygninger! Da blir du i beste fall kalt terrorist eller pedofil, i værste fall blir du fratatt utstyret ditt. Lenke til kommentar
Coracobrachialis Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Når jeg var i London sist høst fant jeg ikke et eneste objektiv eller blits som var billigere enn i Norge. Bare sånn at du vet det. ..Og husk å ikke ta bilder i nærheten av barn eller bygninger! Da blir du i beste fall kalt terrorist eller pedofil, i værste fall blir du fratatt utstyret ditt. Hmm.. skal definitivt ha det i tankene Når det gjelder innkjøp av objektiv har jeg heldigvis litt tid ennå til å bestemme meg, men hvis det stemmer at prisene er de samme som i Norge så bør jeg kanskje heller bare anskaffe meg det jeg skulle bestemme meg for før jeg drar Igjen, takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå