Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP Telefoni - Kabel?

Anbefalte innlegg

Idag har jeg en ISDN telefon i bruk, og dette er jo veldig dyrt.

Slik jeg har det idag, så er selve nettverket i kjelleren, mens telefonen står i etasjen over, og i den forbindelse har jeg en kabel strekt opp til ISDN telefonens base i stua. Jeg har nå tenkt til å bestille meg Ip telefon, og si opp denne ISDN saken, men i den forbindelse så lurer jeg på om jeg kan bruke samme ledning som er strekt opp til stua fra min ISDN boks når jeg får IP telefon, altså koble samme ledning mellom IP telefonen og IP routeren jeg da må ha i kjelleren?

Hvis ikke blir det jo nødvendig for meg å legge opp en ny kabel.

EDIT: Ser at blant annet telio kan levere meg en eller annen form for trådløs løsning, så kanskje jeg kan en trødløs forbindelse fra kjelleren til IP telefon basen?

Endret av radio_y1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan benytte samme kabel, forutsatt at du setter adaptret på den siden der hvor ISDN-boksen stå, og benytter analog telefon i andre enden. Du kan, sansynligvis, ikke kjøre IP-trafikken til IP-telefonadaptret igjennom ISDN-kabelen (krever TP-kabel for det).

Lenke til kommentar

Så, jeg kan ha IP telefonbasen i stua og IP adapteret i kjelleren, og koble de opp med samme kabel som jeg bruker fra ISDN til ISDN telefon i dag, og koble IP adapteret til internet med en annen type kabel?

Endret av radio_y1
Lenke til kommentar

Vel, det du får av telio er vel enten en SIPURA-ATA eller en trådløs router med ATA.

(ATA = betyr Analog Telefon Adapter)

Først må du anskaffe deg "gammle" analoge telefoner (da ISDN ikke fungerer)

Enkelst er vel å kjøpe trådløse telefoner som selges i PAR - da kan du ha et nede og et oppe. Rekkevidden er vel såpass at det skal gå! Da har du bare en ladestasjon i 2.etg.

Ellers kan du vel (miss)bruke dine nytrukkete ISDN-ledninger som vanlig telefonledninger.

Teknisk mer vanskelig blir det å få telio-ata-router til å koble seg opp i bridge-modus (at den mottar og deler ut det den får av den andre routern som står i 1 etg.). Da kan du sette den hvor som helst (innen rekkevidde)

Og husk, om du kvitter deg med ISDN betaler du 60 kr/mnd mere for ADSL ("kobber-linjeleie")

Det bortfaller selvsagt om du får internet via kabeltv eller fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...