Coitus Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Hei! Jeg har gått til anskaffelse av headsettet "Steelseries 5H v2 med usb". Headsettet skal i samsvar med de tekniske spesifikasjonene ha støtte for surround 7.1 Lydkortet på laptopen min skal kunne støtte 5.1 Er det muligheter for at jeg kan få surround i headsettet ved å bare benytte minijacken? Eller må jeg bruke usb-lydkortet? Jeg er nemlig redd for at usb-lydkortet skal lage krøll for lydkortet i laptopen, men samtidig vil jeg ha surround siden headsettet støtter dette. Setter stor pris på alle svar =) Mvh Michael Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Gå for USB'en, da er du garantert å få surround. Ikke bare 5.1, men 7.1 Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ja jeg skal prøve usb-lydkortet, sjekke om det blir stor forskjell... Men noen som vet om man kan få 5.1 gjennom minijack? Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Nei. En 3,5mm minijack plugg inneholder 3 kontaker, 1 til strøm, 1 til høyre stereo, og en til venstre stereo. Skal du ha 5.1 må du evt. ha flere minijack-er. Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Ja ok! Jeg har 3 innganger på laptopen, 2 for lyd og 1 for mikrofon. Hver av de inngangene kan jeg stille som høyttalere "foran", "senter" eller "bak". Men jeg har jo bare 1 minijack fra headsettet, så blir vel ikke noe surround fra det. Jeg har også prøvd usb-lydkortet nå. Stilte det inn på 7.1 surround, men ble ikke noe nevneverdig bedre lyd av den grunn. Lyden "skurrer" i noen sammenhenger også, så er vel ikke noe bra lydkort. Takk for raske tilbakemeldinger btw =) Michael Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Har du tre minijackpluggar på headsettet som du har plugga i PC-en? Du nevnte eit USB-lydkort, kva er det? Brukar du USB skal du få surround, men skal du ha surround via minijack må du ha tre pluggar ja. Det er eit problem med lydkort på bærbare, dei er ikkje alltid det heilt store, men det er mest i form av bakgrunnsstøy og støy når PC-en jobber eller du rører på musa. At lyden skurrer er nok eit anna problem. Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Fra headsettet har jeg 3,5mm grønn plugg for lyd og en 3,5mm rosa plugg for mikrofonen. Men på laptopen har jeg 3 innganger. 2 for lyd, og 1 for mikrofon. Laptopen støtter 5.1 surround, og da er det helt sikkert meningen jeg skal bruke disse 3 inngangene. Men som sagt så har headsettet bare 1 minijack for lyd (grønn plugg), så jeg må nok bruke usb-lydkortet som fulgte med headsettet for å få surround. Usb-lydkortet er vel bare et eksternt lydkort? Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Fra headsettet har jeg 3,5mm grønn plugg for lyd og en 3,5mm rosa plugg for mikrofonen. Men på laptopen har jeg 3 innganger. 2 for lyd, og 1 for mikrofon. Laptopen støtter 5.1 surround, og da er det helt sikkert meningen jeg skal bruke disse 3 inngangene. Men som sagt så har headsettet bare 1 minijack for lyd (grønn plugg), så jeg må nok bruke usb-lydkortet som fulgte med headsettet for å få surround. Usb-lydkortet er vel bare et eksternt lydkort? Det stemmer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Dette USB-lydkortet, er altså noko som følger med headsettet. I så fall er det jo greit, eg trudde det var USB-kabel direkte frå headsettet. Det er jo snakk om virtuell surround, så om eg har forstått riktig er det i lydkortet den virtuelle lyden blir generert og at du har to elementer i settet. Då kan du plugge settet rett i PC-en og, men vil ikkje få virtuell surround. På same måte kan du sikkert plugge andre sett i lydkortet og få virtuell surround. Då er det vel og kun stereo som går inn på lydkortet, blir litt som Pro Logic. Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Hva mener du med Pro Logic? Hva er det? Det stemmer at jeg får virtuell surround fra usb-lydkortet (uten at jeg egentlig vet hva virtuell surround gjør ). Kun stereo? Mener du at det er unødvendig med usb-lydkortet? Beklager for sein respons. Har ikke hatt tilgang på internett de siste dagene. Michael Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Pro Logic er eit system som simulerer surround ut frå eit stereosignal. Det same gjer USB-lydkortet ditt, det simulerer surround, difor må du bruke lydkortet i lag med headsettet. Du plugger USB-lydkortet i PC-en og får eit signal som simuleres til surround og sendes ut i headsettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå