Taxxi Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Et par spørsmål her. Har et Canon 350 med 50mm 1.4 objektiv og vurderer innkjøp av en ekstern blits til portrettfotografering og til generell bruk ellers. Men først og fremst lurer jeg på om det finnes mange forskjellige typer blits?(ikke bare for portrett), om ulike bruksområder for blits og hvilken forskjell prisen spiller på kvaliteten? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 1) Skal/må du ha original Canon-blits, eller kan du klare deg med et tredjepartsfabrikat? Fordelen med original er at disse "prater" med kameraet, slik at kameraet innstiller seg for optimal funksjon sammen med blitsen. Men de koster som regel skjorta sammenliknet med en uoriginal. Til mitt kamera kostet det f.eks. fra 2000 til 4000 for original, mens jeg kjøpte en uoriginal og helt kurant en til 700. Jeg prøver meg da frem med blender og lukker for å få til ønsket eksponering. 2) Vridbart hode? De enkleste blitsene har fast hode, de mer avanserte kan vri dette i ulike vinkler. Fordel: man kan benytte indirekte lys for å ikke få så hard belysning, f.eks. ved å rette blitsen mot en sidevegg, opp via taket og ned på motivet. 3) "zoom" på blitshodet? Min Metz-blits har i tillegg til vridbart hode også mulighet til å justere selve blitshodet litt fra vidvinkel til tele, dvs. at den sprer lyset mer når den er satt i vidvinkel enn i tele, da den skal nå lengst mulig i telemodus. 4) justeringer? Det kan være gildt om blitsen har en del muligheter for å bestemme lysmengen i trinn, ikke kun en styrke. 5) Triggerspenning? Dette er et sværft viktig spørsmål om du velger en uoriginal. Det er noen som heter triggerspenning, det er spenningsnivået på blitshodet når den er oppladet. Den spenningen kan være høyst varierende, og man må forsikre seg om at sitt eget kamera tåler den spenningen blitsen leverer. Det er derfor en meget dårlig ide å teste sin gamle blits fra filmbasert kameratid til dagens speilrefleks. For høy spenning kan skade kameraet. Mye å tenke på, m.a.o. Men som sagt har Metz blits til de fleste modeller. Besøk http://www.metz.de/en. Der kan du velge i en og annen modell, til de fleste merker. Du velger da din modell, og får opp aktuelle modeller fra dem som passer tril ditt kamera. Lenke til kommentar
Taxxi Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 1) Skal/må du ha original Canon-blits, eller kan du klare deg med et tredjepartsfabrikat?Fordelen med original er at disse "prater" med kameraet, slik at kameraet innstiller seg for optimal funksjon sammen med blitsen. Men de koster som regel skjorta sammenliknet med en uoriginal. Til mitt kamera kostet det f.eks. fra 2000 til 4000 for original, mens jeg kjøpte en uoriginal og helt kurant en til 700. Jeg prøver meg da frem med blender og lukker for å få til ønsket eksponering. 2) Vridbart hode? De enkleste blitsene har fast hode, de mer avanserte kan vri dette i ulike vinkler. Fordel: man kan benytte indirekte lys for å ikke få så hard belysning, f.eks. ved å rette blitsen mot en sidevegg, opp via taket og ned på motivet. 3) "zoom" på blitshodet? Min Metz-blits har i tillegg til vridbart hode også mulighet til å justere selve blitshodet litt fra vidvinkel til tele, dvs. at den sprer lyset mer når den er satt i vidvinkel enn i tele, da den skal nå lengst mulig i telemodus. 4) justeringer? Det kan være gildt om blitsen har en del muligheter for å bestemme lysmengen i trinn, ikke kun en styrke. 5) Triggerspenning? Dette er et sværft viktig spørsmål om du velger en uoriginal. Det er noen som heter triggerspenning, det er spenningsnivået på blitshodet når den er oppladet. Den spenningen kan være høyst varierende, og man må forsikre seg om at sitt eget kamera tåler den spenningen blitsen leverer. Det er derfor en meget dårlig ide å teste sin gamle blits fra filmbasert kameratid til dagens speilrefleks. For høy spenning kan skade kameraet. Mye å tenke på, m.a.o. Men som sagt har Metz blits til de fleste modeller. Besøk http://www.metz.de/en. Der kan du velge i en og annen modell, til de fleste merker. Du velger da din modell, og får opp aktuelle modeller fra dem som passer tril ditt kamera. Takk for flott informasjon, dette gjorde meg litt klokere. Ser at "fill-flash" blir nevnt en del steder, er det noe som er i alle disse Metz blitsene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå