Gå til innhold

Godt objektiv til portrett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

85 1.8 og 85 1.2 (fantastisk prisforskjell mellom de to) er vel begge anbefalt som gode portrettobjektiver. 70-200 2.8 har jeg også sett anbefalt innenfor den sjangeren, og det vil også ha et større bruksområde enn 85 millimeteren, men blenderen vil begrense deg mer med tanke på dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Jeg er strålende fornøyd med mitt EF 70-200mm f/2.8L IS USM som portrett objektiv. Men jeg er også faktisk veldig fornøyd med mitt EF-S 60mm f/2.8 Macro USM som portrett objektiv! Det funker faktisk kjempebra, det eneste er at det er en smule sylskarpt så en må gjerne myke opp bildene litt i Photoshop i etterbehandlingen.

Begge disse objektivene er supre til portrett synes jeg, og de dekker ellers andre bruksområder i tillegg.

Lenke til kommentar

Både 60 macro og 70-200 er glimrende til portrett, ingen tvil om det. Imidlertid blir de begge litt "trange" til portrett i helfigur hvis du er i et lite rom.

Jeg kan anbefale Canon 24-105 4.0L IS, brennvidden skulle dekke alt fra hode- til helfigurportrett. Ulempen er at du får 4.0 og ikke noe særlig vidvinkel på et crop-kamera.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Husk på at alt over 50mm kan bli litt i det trangeste laget om du skal ta helportrett. Spesielt om du er i et litt trangt rom eller studio.

Jeg liker å være ganske nærme modellen, da jeg kan kommunisere bedre, og ha mer kontroll. Det er vel også en smakssak, da noen ikke liker å være helt oppi trynet på personen.

Lenke til kommentar

24-70/2.8L vil være langt bedre å bruke enn 17-40/4L - koster litt mer, men er langt bedre på det området. Er du ute etter skarphet kan du ikke se vekk ifra fastobjektiver som 50mm, 85mm, 100mm og 135mm.

135mm f/2L er det billigste L-objektivet av de nevnte og er sylskarp, men kan bli for trangt på crop-kamera.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd Canon 17-40mm USM? Det ser ut som en god linse med en noenlunde brukbar zoomrange. Hvordan er den til portrettfoto, tar vanligvis ikke helfigur.

17-40L er vel egentlig en landskapslinse( og den er glimrende). Til portrett ville jeg gått for mer tele og lysstyrke. For samme pris som 17-40L får du Tamron 17-50f/2,8 og Canon 85f/1,8. Dette setupet vil dekke de aller fleste behov innen portrett, til en meget overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Det kansje eneste problemet med canon 17-40mm er vel at det er litt lite lyssterkt. Kunne godt tenke meg et som var litt mer lyssterkt og det har dere jo mange fine eksempler på her.

Altså det jeg er ute etter er et allroundobjektiv i stedet til kitet som følger med kameraet. Men det kan godt være godt på portrett. Skjønner selvfølgelig jeg må inngå enkelte kompromi...

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd Canon 17-40mm USM? Det ser ut som en god linse med en noenlunde brukbar zoomrange. Hvordan er den til portrettfoto, tar vanligvis ikke helfigur.

Jeg har det, og som sagt er det ikke noe særlig til portretter i den forstand. F4 gir litt for mye dybdeskarphet. Jeg bruker 50mm 1.8 som i objektivverden er gratis og synes det er et perfekt objektiv til portretter. Ellers er 50mm 1.4 eller 85mm 1.8 hakket bedre, men ganske mye dyrere. Men ettersom du snakket om rød ring regner jeg med at penger ikke er det største problemet ;)

Lenke til kommentar

Så du skal ikke kun bruke vidvinkel med helikopteret? Om du ikke trenger supervidvinkler kan du ta en titt på Canons EF 24mm f/1.4L USM. Koster en del og er ikke kjent for å levere mye bildekvalitet for pengene, men fytte så lyssterk vidvinkel du får.

Ellers kunne du kanskje ha vurdert å bytte ut Sigmaen med Tokina sin 11-16mm f/2.8 når den kommer på lager igjen.

Lurer på om jeg skeivet ut litt nå, men men, informasjon er alltid kjekt å få inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...