Gå til innhold

Interessante og vanlige misforståelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne tråden bidrar ikke med noe som helst. Her skapes det bare flere misforsåelser. Jeg synes at hvis man skal hevde at noe er feil så burde man kunne linke til gode kilder eller komme med gode videnskapelige begrunnesler.

Jeg er helt enig. Jeg syns konseptet med tråden var kult, men det blir jo helt ødelagt med myter. Trådstarter ble advart tidlig i tråden, men ignorerte det glatt. Det er litt for frekt å opprette en tråd som er lik bortsett fra at man krever bevis til at jeg gjør det, men jeg hadde satt pris på en uansett.

Lenke til kommentar
Selv om mange kaller pinnsvin for piggsvin, så er pinnsvin det riktige.

Fant et skadet pinnsvin i dag, så følte jeg måtte opplyse folket.

Store norske leksikon mener «piggsvin, eventuelt europeisk pinnsvin». Tanums store rettskrivningsordbok sidestiller formene, samtidig som radioprogrammet Språkteigen mener pigg er nynorsk, og pinn bokmål.

Samlaget sin «Nynorsk ordliste» sverger til piggversjonen. Eventuelt kan man si «bustyvel» fra det norrøne bustígull, ifølge ordlisten. Bustyvel kan for øvrig også bety «person med bustet hår».

- Kan du ikke være så snill å skrive piggsvin? Hovedfagsstudent Karen Tvedt ved Universitetet i Bergen skriver oppgave i zoologi om pinnsvinbestanden i byen. Hun har sett seg lei på pinnversjonen.

- De har pigger på ryggen, ikke pinner, påpeker Tvedt.

Zoolog Beate Strøm Johansen er enig.

- Ifølge zoologisk navneliste heter de piggsvin. Så det er nok det mest korrekte. Men jeg synes egentlig man kan velge selv, jeg.

kilde

Lenke til kommentar
Jorden er ikke flat!

En annen misforståelse er at alle tror jorden er sfærisk. Den buler faktisk litt ved ekvator.

Jupp! Og mer enn det! Buler overalt. Is. fjell.

og det påvirker også Gravitasjonen.

9,81 mS^2 over hele kloden? Neei. Tom og Jerry oppe i himmelen forteller oss at der det er mye is er det høy G kraft.

Sørkapp på India har en så lav G kraft at en person på 70kg veier rundomkring 100gram lettere i følge beregninger.

19grac.1.jpg

PDF Tom And Jerry:

http://www.csr.utexas.edu/grace/publicatio...8-GRACE-BBC.pdf

Her ser du Sørspissen av India har lavest G-Kraft.

http://www.csr.utexas.edu/grace/gallery/gr...3_07_GRACE.html

Finner ikke infoen om India. NY-Times har litt, men oppgir ikke tall.

De som er kyndig i fysikk kan vell kikke på bildene og regne ut ca hvordan G-kraften er på India med -60 mGal i forhold til gjennomsnittet.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...