Gå til innhold

Interessante og vanlige misforståelser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg har skjønt, er det en misforståelse at folk flest i middelalderen trodde jorden var flat... (Skrives mis(s)forståelse med 3 eller 4 s-er?). Jeg har ingen kilde, men det er noen forskere som har funnet det ut.

(Endret missforståelse til misforståelse)

De visste at jorden ikke var flat lenge før middelalderen. Som med mange andre ting så var det de gamle grekerne som var først ute.

Les Meg

Kulde i seg selv forårsaker ikke forkjølelse. Viruset må være der.

Et bitt fra en Sort enke er ikke så farlig som mange tror.

Det er ingen som vet hvorfor fly kan fly, det er flere forskjellige teorier om temaet.

Vi har flere måner, 3753 Cruithne er en av de, (mye debatt om dette temaet)

Romerne var ikke de første til å bygge rette veier.

Andre verdenskrig sluttet teknisk sett ikke før 1990, da ble Tyskland gjenforent.

Alkohol dreper ikke hjerneceller.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Ville det ikke vært på sitt rette å kreve kilder med utsagnene? Tråden har ikke mye håp om den bare skal være et samlingspunkt for synsing og kildeløse utsagn. Man burde ha en viss kunnskap om det man prøver å rette opp, det holder ikke med "man blir ikke forkjølet av kulde".

Dette er nå min subjektive mening såklart.

Jeg vil rette min post mot terminologi i vitenskapen. Mer spesifikt, teorier. En teori i daglig bruk oppfattes som gjetning eller ubeviste påstander. En teori i vitenskapelig bruk betyr det en veldokumentert forklaring på våre observasjoner. For eksempel angriper kreasjonister ofte evolusjon med argumentet "det er bare en teori", da de opplagt ikke forstår bruken av ordet. En hypotese er det man ofte forvirrer teori med.

En teori vil aldri bli fast, den vil være oppe til endring om vi har beviser som motsier eller krever visse deler endret. Et eksempel er teorien om gravitasjon; før trodde man at jorda var universets sentrum, og alt ble trukket mot sentrum av universet, derfor falt eplene. Den ble opplagt endret senere da man fant ut mer om kosmologi og fysikk, men gravitasjonen er der likeså. Her forklarer teorien fakta som vi vet eksisterer og kan observere, på lik linje vi kan bevise at evolusjon er fakta, selv om teorien om evolusjon flere ganger har vært endret.

http://www.notjustatheory.com/

(Ment for kreasjonister med nevnt argument, men fungerer like greit på et mer generelt plan)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har skjønt, er det en misforståelse at folk flest i middelalderen trodde jorden var flat... (Skrives mis(s)forståelse med 3 eller 4 s-er?). Jeg har ingen kilde, men det er noen forskere som har funnet det ut.

Menneskene har visst at Jorda er rund i over 2500 år. Men en forfatter som ville selge sin bok om middelalderen lanserte myten om at folk i middelalderen trodde at Jorda var flat. Myten ble funnet på og lansert i 1828:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

Lenke til kommentar
Folk trur faktisk at det finnes noko/nokon som heiter Gud!

Hah!

NEMLIG! For det er nemlig Gudrun som er navnet og ikke Gud. Og hun er en kvinne. Bare en kvinne med PMS ville finne på å hive noen ut for å ha gjort noe som de ikke hadde forutsetning for å skjønne konsekvensene av (les: kaste adam og eva ut av paradis)

Lenke til kommentar
En vanlig misforståelse er at det var Tyskland som angrep Polen. Sannheten er at det var omvendt. Tyskland provoserte de polske styrkene til å angripe først.

Kilde:

BBC: WWII: The Complete History

Sikker?

Clicky

Kan hende jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at Tyskland angrep først og brukte Operation Himmler som casus belli.

Lenke til kommentar
De fleste tror at et glass vann på 30 grader fryser raskere enn ett glass vann på 70 grader.

Utrolig nok fryser vannet på 70 grader raskere (tror ikke forskerene vet hvorfor enda)

Dette er nok ikke helt korrekt. Effekten er reell, men gjelder kun under noen omstendigheter. Det er ikke bare temperaturen som spiller en rolle når det kommer til frysing av vann.

Les mer her: Wiki: Mpemba Effect

Lenke til kommentar
Øl-drikking forårsaker ikke fedme. Så såkalte "ølmager" er en myte.

Slenger meg på denne. Typisk eksempel på dette: Om en er i Tyskland og ser gode og runde folk spise Wurst og drikke øl, vil nok folk angripe øl først som det en blir feit av, legger en knapp på Wurst jeg ;)

Øl inneholder manga kcal og mye karbohydrater, så å si at du ikke kan bli feit av øl blir feil.

Men de som pleier å få en såkalt "ølmage" har vel en kombinasjon av dårlig mat og øl.

Lenke til kommentar

(Per 100g)

Carlsberg 3.5%

30kcal, <0,5g protein, 2,5g karbohydrater, 0g fett.

Aas 4.7%

38kcal, 0,5g protein, 2,6g karbohydrater, 0g fett.

Er litt kalorier, men at det er mye karbohydrater er jeg ikke enig i. =)

Tør påstå at Øl egentlig er ganske sunt i "mindre" doser? ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...