Venerable Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Her kan vi diskutere og nevne de vangliste misforståelsene som forpester oss. Det trenger ikke å bare være om teknologi og vitenskap, men jeg tenkte at vi på denne delen av forumet vil ha større glede av tråden. Og noen av eksemplene vil så klart være åpnebare for noen, og opplysende for andre. Her er ett par: -Den kinesiske muren kan ikke sees fra månen. Ingenting menneskeskapt kan sees fra en så enorm avstand. -Pluto er ikke lenger definert som en planet, som gjør at det er nå er 8 planeter i solsystemet vårt. -Humler verken biter eller brenner, de stikker. Endret 2. august 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Man blir ikke forkjølet av å gå ut og bli kald. F.eks gå ut i kun t-skjorte når det er 4+ grader.. Endret 2. august 2008 av Inc Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Hva mener du egentlig med det? Man blir da mer utsatt for å bli forkjølt ved å gjøre noe slikt? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 vistnok ikke, ifølge noe profesoriske på andre siden av kula.. Godt mulig det skulle stå "gå ut i kulden" istedet for "gå ut og bli kald" Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Har du link til dette? Fordi jeg mener å kunne trekke gode paralleller med når jeg har vært ute i kulden, og når jeg blir syk. Lenke til kommentar
netted Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Man blir mindre motstansdyktig mot bakterier\virus når man er nedkjølt Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 EU har bestemt at agurker må være rette. Dette stemmer overhode ikke…… Lenke til kommentar
Inc Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Har du link til dette? Fordi jeg mener å kunne trekke gode paralleller med når jeg har vært ute i kulden, og når jeg blir syk. Nei, hørte det på radio for noen dager siden. Det var noe med at man allerede hadde forkjølelsesviruset\bakterien i oss men kulden ble den utløsende faktor og ikke opphavet... tror jeg. Endret 2. august 2008 av Inc Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 -Den kinesiske muren kan ikke sees fra månen. Ingenting menneskeskapt kan sees fra en så enorm avstand.Man kan se den fra månen hvis man har tatt med teleskop Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) En vanlig misforståelse er at det var Tyskland som angrep Polen. Sannheten er at det var omvendt. Tyskland provoserte de polske styrkene til å angripe først. Kilde: BBC: WWII: The Complete History Endret 2. august 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Månen er ikke laget av ost:) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jorden er ikke flat! En annen misforståelse er at alle tror jorden er sfærisk. Den buler faktisk litt ved ekvator. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 -Den kinesiske muren kan ikke sees fra månen. Ingenting menneskeskapt kan sees fra en så enorm avstand. Jeg var tilfeldigvis i parken på Kennedy Space Center da en av de (få) som har vært på månen fortalte om sine opplevelser fra sin tid som astronaut. Der fikk han ett lignede spørsmål - hvor han da svarte; "man kan se hele jorden fra månen" /. Mener du; man kan ikke se muren med <det menneskelige øyet>? Med riktig utstyr så kan man.. Detalj.. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Så vidt jeg har skjønt, er det en misforståelse at folk flest i middelalderen trodde jorden var flat... (Skrives mis(s)forståelse med 3 eller 4 s-er?). Jeg har ingen kilde, men det er noen forskere som har funnet det ut. (Endret missforståelse til misforståelse) Endret 2. august 2008 av k-orm Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 For å svare på spørsmålet: Det er med tre S-er, ikke fire, altså "Misforståelser". Lenke til kommentar
KNB Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 De fleste tror at et glass vann på 30 grader fryser raskere enn ett glass vann på 70 grader. Utrolig nok fryser vannet på 70 grader raskere (tror ikke forskerene vet hvorfor enda) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 En annen ting jeg har hørt er en misforståelse er at folk tror det er miljøvennlig å kjøpe Toyota Prius pga. den er hybrid. Produksjonen av den er visst så mye mer forurensende enn produksjonen av vanlige biler at det går opp i opp. Men her har jeg ikke kilder så jeg inviterer dere til å debunke eller bekrefte utsagnet. Lenke til kommentar
The Grand Vizier Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jorden er ikke flat! Kilde? Jeg tviler... Fri vilje er forresten en myte. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg var tilfeldigvis i parken på Kennedy Space Center da en av de (få) som har vært på månen fortalte om sine opplevelser fra sin tid som astronaut. Der fikk han ett lignede spørsmål - hvor han da svarte; "man kan se hele jorden fra månen" /. Mener du; man kan ikke se muren med <det menneskelige øyet>? Med riktig utstyr så kan man.. Når man snakker om misforståelser kan det være greit å være presis, men håpte jeg ikke trengte det i dette tilfellet. Da det er klart vi snakker om å se uten tekniske duppeditter. Endret 2. august 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå