Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med internettilkopling med D-Link 524 og Speedtouch 546

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har anskaffet jobben sin en MS 2003-server(SBE edition) og siden jeg har litt peiling så tok jeg på meg oppgaven med å sy i sammen systemet Deres. Øvrig utstyr er Speedtouch 546(adsl router fra telenor) med IP 192.168.1.1, koblet til den er en D-Link DI-524 med IP 192.168.0.1, hvor samtlige pcer er koblet til ved kabel. Så for meg at dette skulle være enkelt og greit: Speedtouch bridges til D-link som blir gateway. DHCP og DNS tar MS2003-serveren seg av(forwarder ip-adressen for DNS til 2003-serveren). MS2003 - Serveren har IP 192.168.0.123, som også da blir DNS-serveradresse og DHCP-serveradresse.

Det viste seg selfølgelig å ikke være helt problemfritt, og nå står jeg litt fast. Ståa er at jag kan pinge ip-adressen til vg.no, men får ikke fram siden i en nettleser(gjelder alle sider). Jeg antar at det er noe rot med DNS.

For å finne ut av problemet har jeg begynt fra scratch:

Koble en pc direkte til adsl routeren, hvor jeg da:

Aktiverer routerfunskjonen og DHCP-server.

Setter opp PPPoE med brukernavn og passord

DNS, DHCP -og gatewayadresse er da det samme som IP adressen til routeren: 192.168.1.1

- dette funker og jeg kommer på nett

Gikk ett steg videre:

Satt opp adsl router med bridge konfigurasjon(deaktivert DHCP på speedtouch).

Konfigurerte D-link med PPPoE tikobling.

Aktiverte DHCP-server på D-link.

DNS er 192.168.1.1(adressen til Speedtouch), mens DHCP -og gatewayadresse er da det samme som IP adressen til D-link: 192.168.0.1

-dette funker ikke, gikk ut fra at det var DNS som var feil siden jeg kunne pinge ip-adressen til vg.no, men man får ikke velge DNS adresse ved oppsett av PPPoE-tilkobling på D-link. prøvde med oppsett med dynamisk ip-adresse(da kan man spesifisere DNS) men da kunne jeg ikke en gang pinge vg(som ventet),

Når jeg da prøvde med å la 2003-serveren styre DHCP var resultatet likt, kan pinge vg.no sin ip-adresse, men får ingenting frem i nettleseren.

Det som er litt snodig er at det opprinnelig systemet, forøvrig noe som virket før jeg begynte å rote, var:

Speedtouch bridget til D-Link, hvor da begge hadde DHCP aktivert(D-Link var satt opp med å motta dynamisk ip-adresse. DNS var hadde IP 192.168.1.1, mens DHCP, og gateway hadde IP 192.168.0.1) Prøvde etter hvert flere ganger å få dette oppsette til å funke på nytt, men lyktes bare en gang med å komme på nett.

Setter pris på evt. forslag til løsning på problemet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er gatewayadressen som gjør at du ikke fikk opp nettsiden.

Uansett så ville jeg sette opp nettverket slik at du får alt på samme subnett.

Dette kan gjøres ved å koble nettverkskabelen fra Speedtouch direkte til en av lanportene på DI-524 og bruke 524 som switch og a/p. Du kan sette opp DI-524 med fast ipadresse hvis du ønsker kontakt med den senere. Du kan f.eks sette den opp med 192.168.1.2. Da må du sette opp serveren med 192.168.1.xxx og g/w 192.168.1.1.

Dette skulle vel løse problemet på en enkel måte hvis det ikke er noe veldig merkelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...