Gå til innhold

Mamiya ZD - pris vs egenskaper vs Hasselblad

Anbefalte innlegg

Jeg har av ren nysgjerrighet surfet litt på Mamiya ZD i det siste. Men jeg finner ikke så mange priser at det gjør noe. Hva koster disse i Norge? Hvordan er egenskapene sammenlignet med de prismessig nærmeste konkurrerende modellene fra Hasselblad?

Redigert: http://www.mamiya.no/mamiya/Mamiya%20ZD%20Kamera.pdf

Hva tror dere prisen på den nye 60MP-versjonen blir i Norge?

Blir de "bare" brukt i studio eller har de andre bruksområder også?

PS. Jeg har ikke tenkt til å kjøpe noe slikt. Det er kun ren nysgjerrighet. Omtrent på linje med facinasjonen av jagerfly, Ferrari Enzo, franske slott, Røkkes nye yacht osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen digital erfaring med hasselblad, men en del med Mamiya; ZD og AFD-II inkludert.

Mamiya vil i mange tilfeller være en rimeligere løsning, mye grunnet optikken- som er veldig fin optisk og råskarp. ZD er jo ganske spesielt med tanke på at det stort sett oppleves som et vanlig DSLR på steroider. AFD er jo bygget rundt lesten på den filmbaserte 645 AF, den har jeg brukt med PhaseOne bakstykke.

Fordelen med ZD ligger helt klart i portabilitet, Jeg liker også at lukkeren er langt raskere enn på f.eks M645 og RZII- mao er det fritt frem for å skyte vidåpent på dagtid uten å måtte frem med ND filtere. Personlig likte jeg også søkeren bedre på ZD enn AF-D. Den er helt perverst diger, og helt utrolig lys. Jeg tar mye nattbilder- og komposisjon gjennom søkeren var problemfritt.

Minuset med ZD er at det er et aldrende kamera. Det vises først og fremst i en helt begredelig ergonomi- Den fungerer, men trekkes ned av fryktelig treg interkasjon og en helt katastofalt dårlig skjerm. Jeg savner også sjaktsøkeren fra M645, men jeg vet det er å be om alt for meget av konseptet. Batteritiden er egentlig overraskende bra og det er faktisk ikke helt umulig å skyte håndstående med portrettobjektiver, selv uten ekstra lys.

Forøvrig er jeg usikker på om du blander flere modeller. ZD er som sagt et helt eget type kamera fra Mamiya, mens Mamiya ZD-back er kun et digitalt bakstykke som kan monteres på f.eks M645, AFD og RZII

28mm, 45mm, 80mm og 150mm er veldig fine objektiver, men som du ser så vil prisen for dette sammen med kamera bikke 135000 (vil forøvrig regne med dette er uten mva).

Bottom line:

Jeg blir mest overrasket over den ekstreme oppløsningsevnen, opplevelsen av tredimensjonalitet i teksturer og ikke minst den ekstreme dynamikken. Selv i de værste kontrastscener er det uvanlig å blåse høylysene.

Jeg har lagt ved et par bilder tatt med ZD. Jeg skalerte dem ned fra orginaloppløsningen på litt over 5300px til 2000px, men dere kan kanskje likevel få ett visst inntrykk. Redigeringen har vært minimal- tonaliteten, fargene og dynamikken er virkelig så vill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...