ok67 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Ett bilde tatt på Mallorca for noen dager siden. Sola hadde akkurat gått ned bak ryggen på fotografen, og for en gangs skyld holdt gutten øynene åpne mens far trykket på utløseren. Har behandlet bildet noe i GIMP, kraftig beskjæring samt gjort alt bortsett fra gutten noe mørkere. Skarpet det litt opp mm. Synes selv at fargetonen i ansiktet er noe blass når jeg skriver det ut på papir, men det kommer kanskje av papiret. (Av en eller annen grunn fikk jeg ikke blitsen til å fyre, er vel litt for færsk med Oly'en ennå. Metadata: ISO: 400 f: 5.2 T: 1/60 Mod la til "BK" i emnefeltet Endret 3. august 2008 av Patience Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Bildet gir meg ikke noe spesielt, men det er fine farger og er et supert bilde og henge på veggen. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) På min nå (liker jeg å tro) kalibrerte skjerm ser bildet litt mørkt ut, og croppingen har gått utover kvaliteten. Det er nok et flott feriebilde, men kanskje ikke så mye mer? Og takk Gud for at blitsen ikke fyrte. Endret 2. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Tror ikke det hadde gjort noe om blitzen hadde gått av jeg. Fill flash er ofte fine greier - og dette bildet trenger definitivt litt fill. Blir for mørkt på min skjerm også =) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Litt fill flash har vel aldri skadet noen, men popup-blitsen direkte imot et motiv etter at solen har gått ned blir vel vanligvis ganske tydelig? Overeksponering i kamera eller i etterbehandling vil vel gi ett bedre resultat? Endret 2. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Tror ikke det nødvendigvis blir så ille, brukt det til nød noen ganger selv, med OK resultat i lignende situasjoner =) Kanskje burde vært ett halvt ev step nedjustert, though. Men heller med en skarp blitz enn ingen blitz her, ihvertfall. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg synes da ikke det ser så ille ut etter å ha lysnet litt med Levels, Curves og Brightness, litt støy muligens: (Si ifra om du vil at jeg skal fjerne bildet, Ok67.) Endret 2. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Samme bildet, men ikke beskåret. Jeg har heller ikke rotert bildet 1 grad slik som jeg gjorde med det andre for å få horisonten i vater. Imidlertid har jeg gjort gutten en del lysere vha levels (GIMP) og har fjernet litt blåskjær fra han etterpå vha. curves. Bakgrunn etc. er det ikke gjort noen endringer på. Intensjonen med bildet kan vel være greit å ha med også; tanken er et bildet som besteforeldrene kan ha å henge på veggen. Er litt usikker på hvilket utsnitt som passer best, men siden det er gutten som er hovedatraksjonen så er vel trolig portrettutsnittet mest egnet ? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Bildet er ok det, men virker litt blast, samt det kan se ut som om skarpheten ikke er helt topp. Det siste tar jeg forbehold om, for jeg er ikke sikker i den størrelsen. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Etter litt mer bearbeiding i GIMP; Rotert 1 grad for å få horisonten i vater, despeckle, unsharpen mask og beskåret til portrett så blir det slik. (På sett og vis et prosjekt for å lære meg mer avanserte redigeringsfunksjoner i GIMP dette.) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg vet faktisk ikke om det ble bedre i portrettformat, men begge er egentlig helt ok til det bruket du har tenkt på. Hvis skarpheten holder mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå