Gå til innhold

Derfor liker vi saksofon.

Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvordan definerer du "clean" da...? Sax har jo en ganske "brassy" sound. Er jevnt over lei av at folk "favoritiserer" sax foran trompet. Det er kanskje litt off-topic, men jeg synes trompet er et finere og mer allsidig instrument. Klangen kan i større grad varieres, alt fra luftig mørk klang til den mest "sizzly" "brassy" sound. I mine øyne skal en sax være grovere og styggere i klang, ala Wayne Shorter, Eric Dolphy etc...

Btw. Klippene du viste til var nesten pinlige å høre på!

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Varierer mye på hva du spiller, poenget mitt er at du kan holde lange toner og du vil ha en jevn vibrasjon (EQ) i tonen, slik at den ikke skjærer. Jeg vet selv hva jeg liker best av saksofon og trompet, og det er ikke vanskelig å høre forskjell.

Du kan ikke skjære alle saksofon-teknikker under en kam, jeg kan spille forferdelig på et piano, men det gjør ikke pianoet til et styggt og falskt instrument.

Saksofon er like bra til å spille ballade med som i brass, f.eks: Kenny G

Endret av Bob92
Lenke til kommentar

Ja ulike saksofonister har varierte klanger... sammenlign f.eks eric dolphy sin "brassy" sound med paul desmond sin "woody" klarinett-aktige lyd. Jeg liker faktisk sax veldig godt, men føler det er mer utrykksfullt når den spilles med en "sintere" klang. Derav dette sitatet:

I mine øyne skal en sax være grovere og styggere i klang, ala Wayne Shorter, Eric Dolphy etc...

Jevn vibrasjon har forresten med tonehøyde å gjøre, og ikke klangfarge. Hvorvidt et instrument skjærer eller ikke har mest med balansen mellom de ulike overtonene å gjøre.

Poenget mitt er at jeg er lei av at sax får "all oppmerksomheten" fra den gjengse lytter. Alle forbinder trompet med et nørdete korpsinstrument, mens sax - wow det er alle damers drøm.

Må bare le av at du drar Kenny G inn i bildet!!

Lenke til kommentar

Jeg mener ingenting negativt om saksofon. Det er et kongeinstrument, sålenge man bruker det riktig.

Eric Dolphy

http://www.youtube.com/watch?v=pKDAbp9m5yw

Den største saksofonisten gjennom tidene. Charlie Parker. Her er et dokumentarklipp om hans død:

http://www.youtube.com/watch?v=zs324qO77Og...feature=related

Wayne Shorter:

Phil Woods:

http://www.youtube.com/watch?v=HuLT56tPF88

Her en roligere låt hvor coltrane spiller:

http://www.youtube.com/watch?v=5tjlz3DYmTw

Dette er saksofonister jeg liker. Hva synes du? Og sånn for the record, så spilte jeg selv saksofon en tid.

Lenke til kommentar
Kan gjerne ha lyst å lære saxofon, helt til man oppdager at de "billige" modellene starter på over 30000.

Sorry mack, men det er det største bullshitten jeg hørt på lang tid. Eller kommer litt ann på også. En sopran sax kan du få til 3'000 (prøvde en sånn en hvor tonen hadde en halvtone forskjellen når du slo på oktav klaffen), men en bariton koster mye mye mer. Broren min har en alt sax til 12-13'000 og han spiller i en quinetet som har vært på bla nachspielet til et eller annet kjendisprogram på TVen. Gullfisken eller noe. Er en Thomson, kjøpte meg samme sax selv og er strålende fornøyd, men han sin er mye fetere!! :p den er hvit. Andre musikere som lever av det (høyere en korpsnivå) har sagt det er en god sax.

En tuba derimot starter nok på 30'000.

................................

Er enig med at de klippene ikke var det beste innen sax. Mindte meg på sånne CDer som følger med til notebøker for å høre sangen.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Har spilt sax i 5 år, men har ikke dratt flere damer av den grunn :(. Gikk veldig fort lei, men fortsatte i noen år til pga foreldra mine. Nå får jeg gåsehud (som i når noen gnir negler mot ei tavle) hver gang jeg hører eller spiller sax (ikke at jeg har spilt på en god stund :p). Her er forresten kompisen min (vi brukte samme instruktør) under UKM:

Se filmen hos Youtube

nå er han i usa og spiller for verdens fremste jazzsaksofonister.

sax i danseband er forresten ganske teit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...