Katana-Bob Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Skal skifte hovedkortet, og da måtte jeg visst reinstallere Windows, så kan jeg like godt formatere maskinen, eller fungerer alle programmene fint etter reinstall av windows? Minster jeg noe informasjon? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Når du reinnstallerer et operativsystem (f.eks. Windows) må du reformatere (dvs. slette alt og bygge opp filsystemet på nytt) på partisonen Windows er på. Hvis du har innstalllert programmene dine på samme partison som Windows (C-driven) vil programmene og alt du har på denne partisonen bli slettet. De andre partisonen vil ikke bli slettet, med mindre du velger å slette hele harddisken under innstallasjonen av Windows. Hvis du har innstallert programmene dine på en annen partison kan de med andre ord funke, men det er ikke sikkert, for programmene sprer ofte filene sine litt om kring på harddisken og noen av dem kan ha havnet på Windows/C-partisonen. Men er du sikker på at du må innstallere Windows på nytt? Ofte når du bare innstallere drivere for det nye produktet når du setter inn ny hardware. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Ikke nødvendigvis. Om det er samme brikkesett er det trolig ikke nødvendig å installere på nytt heller. I værste tilfelle må du bare kjøre en repair installasjon. Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Vel, teknikeren jeg korresponderte med over email sa at han ikke kunne garantere at laptopen ville fungere optimalt om jeg ikke reinstallerte windows. Jeg har ikke så mye stæsj innpå uansett, så det går greit. Takk for svar! Lenke til kommentar
atlef Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Siden dette er en laptop så er vel hovedkortet det samme, eller er det et nyere? Hvis det er identisk, skal du kunne bruke den installasjonen du allerede har. atlef. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Når du reinnstallerer et operativsystem (f.eks. Windows) må du reformatere (dvs. slette alt og bygge opp filsystemet på nytt) på partisonen Windows er på. Hvis du har innstalllert programmene dine på samme partison som Windows (C-driven) vil programmene og alt du har på denne partisonen bli slettet. De andre partisonen vil ikke bli slettet, med mindre du velger å slette hele harddisken under innstallasjonen av Windows. Hvis du har innstallert programmene dine på en annen partison kan de med andre ord funke, men det er ikke sikkert, for programmene sprer ofte filene sine litt om kring på harddisken og noen av dem kan ha havnet på Windows/C-partisonen. Men er du sikker på at du må innstallere Windows på nytt? Ofte når du bare innstallere drivere for det nye produktet når du setter inn ny hardware. Det heter partisjon. Dessuten så legger de aller fleste programmer oppføringer inn i registreret, så de ville nok ikke virke uansett om man har de på en annen disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå