Gå til innhold

Anbefalte innlegg

:roll: Gammal kanonist søkjer ny partnar ....mmm førstekjærasten var brukt AE-1 med krystallklart

50mm på åttitallet..nok om det: Eg sit altså med eit EOS IX med eit 24-85 mm. 1:3,5-4,5 ultrasonic og eitv EF 75-300 1:4-5,6 II og undrast korleis eg skal konvertera til den digitale speilrefleksverden . EOS 40D? 450? 30D? eller kanskje etwas anderes,,

gode tips og vektige synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en ting som slår meg er at du er vant til analoge kamera. Dersom du har råd til det kunne kanskje et brukt Canon 5D være en ide?

Det er fullformat, med andre ord får du samme størrelse på sensoren som en 35mm filmrute. Det betyr videre at du slipper å tenke på cropfaktor (noe veldig mange filmfotografer jeg kjenner klager stort over).

Bare en ide.

Lenke til kommentar

takk for tipset!

Det går vel ellers helst i retning 40D - min ordinære Canondealer sel det for 8' med EF-s 17-85 så da så...

Vel, en ting som slår meg er at du er vant til analoge kamera. Dersom du har råd til det kunne kanskje et brukt Canon 5D være en ide?

Det er fullformat, med andre ord får du samme størrelse på sensoren som en 35mm filmrute. Det betyr videre at du slipper å tenke på cropfaktor (noe veldig mange filmfotografer jeg kjenner klager stort over).

Bare en ide.

Lenke til kommentar

40D under oppseiling - prøveholding til 5 1/2 stjerne...

det som går igjen her på forumet er at du skal prøveholde, men når du er vant med film blir nok de mindste digitale små for deg, så var jeg deg ville jeg prøvehold 40D først
Lenke til kommentar

I gode gamle dager brukte de fleste 135-film, som er 35mm diagonalt.

De fleste digitale sensorer er mindre enn en 35mm filmrute. Siden brennvidden er den samme, men utsnittet blir mindre med en sensor som er mindre enn 35mm film, må vi benytte cropfaktor for å vise hvilken brennvidde utsnittet vil tilsvare på 35mm film.

Et Canon EOS 40D har cropfaktor 1.6x, dermed tilsvarer 200mm utsnittet fra 320mm på 35mm film.

Lenke til kommentar
I gode gamle dager brukte de fleste 135-film, som er 35mm diagonalt.

De fleste digitale sensorer er mindre enn en 35mm filmrute. Siden brennvidden er den samme, men utsnittet blir mindre med en sensor som er mindre enn 35mm film, må vi benytte cropfaktor for å vise hvilken brennvidde utsnittet vil tilsvare på 35mm film.

Et Canon EOS 40D har cropfaktor 1.6x, dermed tilsvarer 200mm utsnittet fra 320mm på 35mm film.

Er det slik å forstå at det en ser i søkeren, ikke altid stemmer med hvordan bildet reelt blir?

Lenke til kommentar

Joda, for speil og søker er tilpasset sensorstørrelsen, dermed vil du se utsnittet du får, ikke utsnittet du ville fått med 135-film.

Aldra var visst både kjappere og mer nøyaktig, det slo meg ikke at de fleste kamera ikke har full søkerdekning.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...