Gå til innhold

Ønsker hjelp til valg av hk

Anbefalte innlegg

Hei Hei

Nå er mitt første selvbyggeprosjekt innen data i gang.

Har funnet fram til en del komponenter jeg mener skulle funke,

det jeg sliter mest med er hovetkort.. Har brukt X antall timer

i nettbutikker og på forumet for å bli klokere, men...

Her er delene jeg ser for meg:

Kabinett: ANTEC Performance P182 Miditower http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1518488;c:36139

Steømforsyning: CORSAIR Powersupply 650W http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1705532;c:36217

Prosessor: INTEL Core 2 Duo E8500 3.16GHz http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1821706;c:103086

Minne: OCZ TECH DDR2 4GB http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1655749;c:103182

Har skjermkort av typen Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1537799 som jeg skulle men vil duge ei stund til, så ingen større planer om å kjøpe nytt..

DVD og HD skulle vel ikke være det vanskeligste å plukke ut.. kan vel plukkes ut fra Samsung eller Sony for rundt 250 kr.. HD fra WD eller Samsung på et sted mellom 500 GB of 1 TB..

Har som sagt litt trøbbel når det kommer til hk..

Fint om noen kan komme med innspill her :)

Når det gjelder bruk av maskinen havner man vel under en slags "alt-mulig"kategori..

Vanlig nettbruk, musikk, film, litt spill (da av den lett underholdende typen - ingen planer om noe avansert/tungt) og ellers bruk av office og den slags..

Etter hva jeg har skjønt så skal 64 bit Vista være bra og stabilt ? Oppsettet skulle

vel passe inn for dette ? Eller er det like greit å gå ned til 2 Gb minne og 32 bit ?

Er det evt noe jeg har glemt / bomma på ? Noe som ikke vil funke sammen eller

noen av komponentene jeg har plukka ut som ikke er "bra" ? ?

Er vel sikkert litt kravstor i alle mine spørsmål her.. Men ville jo vært kjipt

å kjøpe deler som ikke går helt sammen..

På forhånd takk for hjelp og innspill :)

Mvh Tom-Rune

EDIT

Har i løpet av helga snurra rundt på forum og i nettbutikkene og blitt klokere :) På noe.. Så har nå bytta ut Kabinett og Ram.. Til noe bedre ut fra hva jeg har kunnet lese meg fram til :)

Tom-Rune

Endret av torvald-tåke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

gå for 64 bit og 4 gb med ram så får en stabil og rask pc.

jeg hakke helt fult med i Nvidia land de siste årene

men hva med dette? får med en cpu kjøler på kjøpet også

hovedkort

lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hovedkortet du har valgt er ikke så bra vis du skal ha SLI senere 1x16 og 1x4 i båndbredden med SLI er ikke bra.

Du burde ha 2x8 eller 2x16 i båndredden vis ikke så blir båndbredden en flaskehals og kveler ytelsen og kan gjøre det dårligere enn og kjøre 1 enkelt kort.

Ser ikke en gang ut som kortet støtter hverken SLI eller Crossfire.

Vis du skal ha SLI senere må du finne nytt hovedkort beklager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Nei håper da ikke at jeg har tabba fryktelig..

Bruker nå to skjermer på 8600GT-kortet jeg har.. Kjekt når man driver med flere ting samtidg :)

Tom-Rune

Flere skjermer er fantastisk har selv 2 skjermer og prøver og overtale kjærsten min til og gi meg hennes 19 tommer som hun ikke bruker så jeg får 3 skjermer.

Egentlig ingen anelse hvorfor jeg skal ha 3 skjermer men ser gøy ut bare hehe. merkelig men sant.

Du burde laste ned ultramon vis du ikke har det. utrolig bra program når du har flere enn 1 skjerm. Da er det et må ha liksom.

ultramon

Lenke til kommentar
Hovedkortet du har valgt er ikke så bra vis du skal ha SLI senere 1x16 og 1x4 i båndbredden med SLI er ikke bra.

Du burde ha 2x8 eller 2x16 i båndredden vis ikke så blir båndbredden en flaskehals og kveler ytelsen og kan gjøre det dårligere enn og kjøre 1 enkelt kort.

Ser ikke en gang ut som kortet støtter hverken SLI eller Crossfire.

Vis du skal ha SLI senere må du finne nytt hovedkort beklager.

Eneste han kan få SLi på ett P35 brikkesett er med gamle 7xxx serien skjermkort og hackete drivere.

Ellers er det bare å glemme, Crossfire går men da blir det med båndbredden som du sier.

Men dette er ett mye bedre valg enn nForce er for tiden, de kortene er ren bingo det funker eller det krasjer og spyr ut merkelige blåskjermer som ingen vet hva det kommer av.

Nvidia kan ikke minnekontrollere eller HD kontrollere som da er problemet på 790i.

For singelkort kjøring har du gjort ett bra valg med tanke på hovedkort, men kan få skjermkort båndbredde problemer om du skal ha maskinen i noen år, men ut dette året og neste halvdel tror jeg ikke at det blir noe problem.

Lenke til kommentar

Har hatt skjermkortet i over ett år nå og har ikke ett vondt ord å si om det :)

Utrolig kjekt med to skjermer! Dette har jo litt med både budsjett å gjøre, men samtidig går det også litt på det med å lære litt om oppbygging av maskinen osv.. Da vil jeg tro at det er greit å starte med det en MÅ ha og kunne gjennbruke noe av det en har til å starte med.. Så heller bygge videre / oppgradere ettersom behov evt skulle dukke opp.. Håper jeg har fått til et totalt sett brukbart oppsett her, som kan holde noen framover samtidig som det er oppgraderingsmuligheter..

Tom-Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...