Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dualboot problemer xp/vista

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et lite problem med å boote xp etter at jeg installerte vista på nytt.

Først så hadde jeg bare Vista på C:, også installerte jeg xp på D:. Alt funket der, etter at jeg la inn xp sin boot-loader ting ved å bruke easyBCD.

Også formaterte jeg C: for å installere Vista ultimate 64bit, siden jeg bare hadde Vista 32 bit buisness edition fra før av, og etter det forsvant det valget jeg fikknår jeg startet pcen, så nå starter den rett i vista.

Jeg googlet litt rundt, og fant ut at jeg kunne bruke EASYBCD, men da måtte jeg legge inn NTLDR og NTDETECT. Jeg fant de filene på nettet ved hjelp av EasyBCD og la de der jeg ble bedt om å legge de. Nå får jeg opp valget mellom xp og vista, men velger jeg xp så får jeg bare artifacts. Noen ide om hva som kan være gale?

Mvh Effectiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan være at du blander XP 32 bit og Vista 64 bit. det er jo 2 forskjellige Operativsystem.

hva var det easybc forklarte? var det for xp 32 bit mot vista 64 bit eller var det xp 32 mot vista 32?

får du muligheten til og boote XP?

prøvd og repetere easybcd stegene med NTLDR og ntdetect?

Lenke til kommentar

har xp 32 bit, og vista 64 bit men det skal ikke være noe problem. for det har jeg fått til før :)

Men jeg har kommet litt lenger. Jeg fikk den til å finne begge to nå, men når jeg velger xp sier den at jeg mangler boot.ini, noe jeg faktisk gjør av en rar grunn. Jeg vet IKKE hvordan alt skal stå inne i boot.ini, så jeg lurer på om noen med vista og xp kan fortelle meg hva som står inni den? :)

forresten. dette kommer opp når jeg booter!

invalid boot.ini file

Booting from C:\Windows\

NTDETECT failed

Any clues?

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

kanskje denne kan hjelpe deg er en guide. Hot do dual boot vista with XP

dual boot guide

Etter hva jeg har skjønt så bruker ikke vista boot.ini

Den ligger under msconfig

åpne run så skriver du --> msconfig

Lenke til kommentar

Jeg mener xp sin boot.ini. det er ikke vista jeg ikke får startet, men XP :)

hehe. Anyways. Jeg testet bootcfg /rebuild ved hjelp av xp sin recoveryfunksjon på installasjonscden. det virket ikke. Den finner ikke en gyldig bootsector eller noe.

Ser ut som om at jeg må ta en clean install av Xp på nytt igjen , selv om det innebærer at jeg mister det meste på pcen :/ Får teste litt fram og tilbake en times tid før jeg ser meg slått av idiotien til microsoft :) hehe..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Microsoft slår mange hehe.

last ned linuc ubuntu og brenn tingene du trenger ut på dvd-er så slipper du og miste noe

ubuntu linux

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

stapp inn xp cd-en så har du flere muligheter for og reparere boot partisjoner.

bare velg reparer partisjon eller noe når cd-en har startet. er en stund siden jeg har gjort det selv men jeg fikset boot partisjonen på den måten når jeg manglet boot.ini filen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bare hyggelig og kunne hjelpe deg. Håper det fungerer nå da så du slipper det problemet.

Så lenge man ikke mister musikken, bildene og filmene så er det viktigste reddet syns jeg.

Lykke til med pc-en din ivertfall.

Lenke til kommentar

Hei,

Som hjelp til andre som måtte få samme problemer:

Jeg hadde Vista fra før på C: og installerte XP på F: (sett ut ifra Vista).

Brukte også EasyBCD for å redigere på Vista-Bootloaderen, men fikk ikke bootet opp

XP, kun Vista. Fikk beskjed om bootloader ikke fant fila "NTLDR".

Fant ut etter hvert at at både NTLDR og boot.ini lå på C:, så da gikk jeg inn i

EasyBCD igjen og endret på Drive fra F: til C: for Windows XP.

Vips så fikk jeg bootet både Vista og XP...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...