Gå til innhold

Størrelsen for nettside?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
800x600, 2560x1600 - dette er de praktiske ytterpunktene idag, og du vil møte på alt imellom. Fast bredde er så 1990-tallet, du skal vel ikke bruke frames + tabellayout og? :p

Hva er det som er så ille med fixed design?

Tekstbredden må uansett være av en fast lengde siden lange linjer er vanskelige å lese. Så hvis du da ikke skal ha et kolonnedesign som ofte fungerer dårlig på web, blir det lite å fylle opp i bredden med til at det er vits i å lage et varierendebredde design.

I tillegg følger øynene teksten og ser ikke så veldig langt ut til siden fra den, så det anbefales ikke spesielt å legge innhold langt unna hovedinnholdet.

Redigert: Mellom 850-960 ville jeg valgt. Litt avhengig av hvor mye innhold du skal få plass til i bredden. Men noe særlig mindre enn 960 px ville jeg ikke gått for da mange med 1024 px monitorer ikke har fullt maksimert vinduet sitt og det ofte er greit med en liten marg rundt innholdet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Sier bare at man ikke lenger bør designe etter en fast oppløsning. Forøvrig er jo det med maks og min-bredde en fin måte å løse det på for akkurat teksten.

Tenk over at du møter mange forskjellige oppløsninger, og forbered siden på det. F.eks ved at man da ved fast bredde får den midstilt i nettleservinduet, og at det er litt rom for forskjellig bredde på hovedinnholdet etter tilgjengelig plass.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så ille med fixed design?

Brukervennligheten. Når brukeren har en gitt bredde på visningsflaten - det være seg 30" widescreen fullskjerm, 546px-bredt nettleser vindu, 1280x800px laptop-oppløsning eller 4" mobil-skjerm - skal man ikke som webdesinger sitte som en "smartass" å diktere bredden brukeren ønsker. Har PC-brukeren et maksimert nettleservindu på 2560x1600-oppløsning er det neppe fordi han ønsker at kun halve plassen skal brukes til å vise siden, har netbook-brukeren en 8" skjerm ønsker han neppe å scrolle bortover på sin 800x600-oppløsning eller bli "tvunget" til å bruke en unaturlig stor skjerm-oppløsning ala 1024x768.

Her kunne jeg fortsatt side opp og side ned, men poenget er at man vet ikke nok om brukeren til å beslutte på dems vegne at denne visningen er best.

Ikke begrens mulighetene fleksibilitet og fantasi gir!

Så hvis du da ikke skal ha et kolonnedesign som ofte fungerer dårlig på web, ...

Sikter du da til det unike sideinnholdet (f.eks tekst/bilder i en artikkel) eller hele siden (inkludert menyer osv.)?

I tillegg følger øynene teksten og ser ikke så veldig langt ut til siden fra den, så det anbefales ikke spesielt å legge innhold langt unna hovedinnholdet.

Man legger ikke "innhold langt unna hovedinnholdet", man lager side-innholdet og definerer en layout-struktur og estetiske aspekter og så kan det, avhengig av brukeren sitt valgte visnings-oppsett tenkes at mellomrom større enn hva som er "best" etter vanlig grafisk design oppstår - som en konsekvens av brukeren sitt valg.

Redigert: Mellom 850-960 ville jeg valgt. Litt avhengig av hvor mye innhold du skal få plass til i bredden. Men noe særlig mindre enn 960 px ville jeg ikke gått for da mange med 1024 px monitorer ikke har fullt maksimert vinduet sitt og det ofte er greit med en liten marg rundt innholdet.

Ja viss du sier det så...?

Lenke til kommentar
Når brukeren har en gitt bredde på visningsflaten - det være seg 30" widescreen fullskjerm, 546px-bredt nettleser vindu, 1280x800px laptop-oppløsning eller 4" mobil-skjerm - skal man ikke som webdesinger sitte som en "smartass" å diktere bredden brukeren ønsker.

Om du greier å lage en side som utnytter en 30" er det kjempe fint! :) Jeg bare poengterer at dette er vanskelig å lage når tekstbredden ikke bør være mer enn 500 px. Og at man i tillegg bør være varsom med å lage for brede sider siden folk som er opptatt av hovedinnholdet/teksten ikke nødvendigvis vil oppdage det som er langt unna dette.

Så hvis du da ikke skal ha et kolonnedesign som ofte fungerer dårlig på web, ...

Sikter du da til det unike sideinnholdet (f.eks tekst/bilder i en artikkel) eller hele siden (inkludert menyer osv.)?

Beklager, sikter til tekstkolonner slik man har i avisene.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...