Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

 

En ting jeg syntes var litt merkelig var dette utsagnet - vel, til å begynne med i alle fall. Jeg ville påpeke at man ikke har noe som heter frelse i den norrøne religionen, men at man kommer dit man kommer uansett om man tror eller ikke. Men så kom jeg til å lure på om det var saklig i det hele tatt, da poenget var at folk flest vet lite om åsatrua og ikke ser på den som troverdig i det hele tatt.

 

Denne blir du nok nødt til å forklare litt nærmere.

 

Det jeg mente, var at å påpeke at misjonering ikke normalt er en del av åsetrua, ikke egentlig er relevant siden det ikke er nødvendig heller. I følge f.eks Kristendommen er du dømt til Ildsjøen om du ikke tror på Jesus, mens i åsetrua er det så vidt jeg vet slik at du kommer dit du kommer om du tror eller ikke - å "tro" på dette er mer å være løar over hvordan det egentlig henger sammen, akkurat som vi vet at den fysiske kroppen vår råtner når vi dør enten vi tror det eller ikke.

 

Dessuten ville jo ikke misjonering hjelpe så mye tror jeg... det er vel ikke så mange som vil overbevises til å tro på de norrøne gudene nå. HEI! Ikke kom og si at Kristendommen er "minst like latterlig", for uavhengig av om den er det eller ikke, så fungerer i alle fall misjonering rimelig bra.

 

En av grunnene til at JEG ikke ville trodd på det, er så enkelt som at verden ikke er skrudd sammen med en Åsgard, Midgard og Utgard, for eksempel. Dessuten er jeg rimelig sikker på at lyn er et fenomen som ikke forårsakes av Tor... også videre... og nei takk til spydige kommentarer om min egen tro.

 

Men hvis vi går ut fra at hele åsetrua består av bilder på andre ting, har jeg ingen problemer med å godta den som sann nå med det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg mente, var at å påpeke at misjonering ikke normalt er en del av åsetrua, ikke egentlig er relevant siden det ikke er nødvendig heller. I følge f.eks Kristendommen er du dømt til Ildsjøen om du ikke tror på Jesus, mens i åsetrua er det så vidt jeg vet slik at du kommer dit du kommer om du tror eller ikke - å "tro" på dette er mer å være løar over hvordan det egentlig henger sammen, akkurat som vi vet at den fysiske kroppen vår råtner når vi dør enten vi tror det eller ikke.

 

Dessuten ville jo ikke misjonering hjelpe så mye tror jeg... det er vel ikke så mange som vil overbevises til å tro på de norrøne gudene nå. HEI! Ikke kom og si at Kristendommen er "minst like latterlig", for uavhengig av om den er det eller ikke, så fungerer i alle fall misjonering rimelig bra.

 

Er ikke enig i det du sier her. Jeg tror at vi hadde fått med oss mange hvis vi hadde misjonert. Men nå er det en gang sånn at vi åsatruere (stort sett) ser på misjonering som galt, da det ikke er riktig å prakke sin egen tro på noen. Vi respekterer at andre gjør det, men vi gjør det ikke selv. Og du kan ikke bruke "og-ikke-si-at-det-er-det-samme-med-kristendommen"-argumentet hver gang du skal rakke ned på vår religion, for det er samme ulla alt sammen.

 

En av grunnene til at JEG ikke ville trodd på det, er så enkelt som at verden ikke er skrudd sammen med en Åsgard, Midgard og Utgard, for eksempel. Dessuten er jeg rimelig sikker på at lyn er et fenomen som ikke forårsakes av Tor... også videre... og nei takk til spydige kommentarer om min egen tro.

 

Men hvis vi går ut fra at hele åsetrua består av bilder på andre ting, har jeg ingen problemer med å godta den som sann nå med det samme.

 

Spar meg! Nå er du i gang igjen. To ganger i samme innlegg. "Og nei takk til spydige kommentarer om min egen tro". Er du dum eller noe? Du må da skjønne at du ikke kan komme her å prate nedsettende om vår tro, for så å forlange gull tilbake. Tror ærlig talt at du ikke har noe her å gjøre. Når det kommer til det med bilder i åsattrua så:

 

Som i alle andre religioner så er alt som står skrevet bilder på noe annet. Men akkurat som i kristendommen vil det være en liten gruppe mennesker som tar alt helt bokstavelig.
Lenke til kommentar

Eh.. jaha.

 

Vel, først vil jeg si at det første argumentet mitt da absolutt er helt gyldig, da misjonering for Kristendommen virkelig fungerer, og det kan du ikke nekte for. Men hvis du, som du sier i slutten av posten, insisterer på at åsatrua er kun bilder, og hver og en står fritt til å tolke dette som han vil, så er jeg herved konvertert. Skal ta meg tid og prøve å sette meg litt mer inn i dette når jeg har tid. Men akkurat nå er jeg opptatt med Jødedommen :cool:

 

Det ville være merkelig, however, av deg å påstå at jeg ikke har noe her å gjøre. Som jeg har sagt så synes jeg dette temaet er uendelig interessant, og hvis du vil ha meg ut av denne tråden får du skaffe deg administratorstatus og kaste meg ut.

 

Jeg har ikke til hensikt å rakke ned på eller snakke nedsettende om dette temaet, og jeg innrømmer at jeg kan ha formulert meg helt elendig og dermed fått frem helt feil mening - selv om når jeg leser det selv skjønner jeg ikke helt hvordan du feiltolket det. Uansett var det ikke meningen å fornærme noen, og jeg håper vi kan, tja, "legge det bak oss" eller hva.

Lenke til kommentar
Det ville være merkelig, however, av deg å påstå at jeg ikke har noe her å gjøre. Som jeg har sagt så synes jeg dette temaet er uendelig interessant, og hvis du vil ha meg ut av denne tråden får du skaffe deg administratorstatus og kaste meg ut.

 

Når jeg sier at du ikke har noe å gjøre her så er det nettopp fordi du snakker om åsatrua som om det skulle vært en "leke"-religion. Denne tråden ble ikke laget for at det skulle diskuteres om åsatrua er gyldig som religion eller ikke.

 

Jeg har ikke til hensikt å rakke ned på eller snakke nedsettende om dette temaet, og jeg innrømmer at jeg kan ha formulert meg helt elendig og dermed fått frem helt feil mening - selv om når jeg leser det selv skjønner jeg ikke helt hvordan du feiltolket det. Uansett var det ikke meningen å fornærme noen, og jeg håper vi kan, tja, "legge det bak oss" eller hva.

 

Etter å ha lest innleggene dine sitter jeg igjen med inntrykket av at du ler av oss. Men vi kan godt legge dette bak oss.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
I og med at svært mange nordmenn er tradisjonskristne, de tror ikke på noe, så er åsatroen fremmed for dem.

Vi har ingen tradisjon med å skulle misjonere for åsatroen.

En ting jeg syntes var litt merkelig var dette utsagnet - vel, til å begynne med i alle fall. Jeg ville påpeke at man ikke har noe som heter frelse i den norrøne religionen, men at man kommer dit man kommer uansett om man tror eller ikke. Men så kom jeg til å lure på om det var saklig i det hele tatt, da poenget var at folk flest vet lite om åsatrua og ikke ser på den som troverdig i det hele tatt.

 

Men jeg lurer på om misjonering ville endret dette i det hele tatt. In my opinion virker i alle fall mange av de overfladiske bildene i åseatrua helt latterlige - vi kan jo bare ta et satelittbilde og se at Midgard ikke er satt sammen på den måten. Having said that, vil sikkert noen kommentere og si at den kristne oppfatningen av.. diverse er like latterlig. Jeg vil da forklare at det her ofte er snakk om symboler, men som ble sagt helt først i tråden, er kanskje dette poenget i åsatrua også.

Er Midgard et bilde på noe annet kanskje? Huh, dette må undersøkes.

 

Jeg har ikke vært innom på noen dager, og konstanterer at du stort sett har fått svar, selv om noen svar er litt krasse. ;)

Noen ganger føler jeg at når vi skal skrive et innlegg, burde ta oss en times pause og finlese, redigere, omformulere hva vi skriver, slik at det ikke kan misforsåes. ;) Kansje slik for deg også?

 

Neida, vi har nok ikke frelse som sådan i åsatruen. Skulle man ha en slik sammenligning, så ville det nærmeste være at når man faller i kamp, blir man hentet av valkyrier og ført til Valhall. Ellers så går man andre veier i dødsriket, er ikke helt sikker på alt når det gjelder kilder her, men mener å huske at man havner innom i Hels rike, hvor edsbrytere og menn uten ære blir igjen, mens resten kan fortsette dit de vil.. (med unntak, selvsagt).

 

Når det gjelder selve troen, så tror jeg vi kan være enige om at du ikke finner et konkret sted på jorden. Det aller meste vil selvsagt være billedlig talt.

Jeg ser selvsagt ikke bort fra at Odin & co kan ha levd, og blitt gud etter sin død.

 

Mimir, jeg føler ikke at Sondre forsøker å disse oss eller latterliggjøre oss. Det virker på meg at han er søkende og nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Neida, vi har nok ikke frelse som sådan i åsatruen. Skulle man ha en slik sammenligning, så ville det nærmeste være at når man faller i kamp, blir man hentet av valkyrier og ført til Valhall. Ellers så går man andre veier i dødsriket, er ikke helt sikker på alt når det gjelder kilder her, men mener å huske at man havner innom i Hels rike, hvor edsbrytere og menn uten ære blir igjen, mens resten kan fortsette dit de vil.. (med unntak, selvsagt).

 

De som dør av alderdom osv. havner hos Hel.

 

Mimir, jeg føler ikke at Sondre forsøker å disse oss eller latterliggjøre oss. Det virker på meg at han er søkende og nysgjerrig.

 

Har snakket med Sondre utenfor denne tråden, og jeg har innsett at det hele var en blanding av en litt rusten tolkning fra min side, og en litt uheldig formulering fra hans side. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjempeinteressant tråd! Er svært interessert i åsatroen selv, og har skrevet en del små oppgaver om det. Må si meg enig i tidligere innlegg om at jeg ser på æsene mer som historiske skikkelser som har utmerket seg, som har fått myter spunnet om seg. Vet ikke hvor jeg skal plassere meg religiøst, men jeg føler en utrolig sterk tilknytning til naturen. Derfor er det mer naturlig at jeg føler en tilknytning til fruktbarhetsdelen av åsatroen (vanene) heller enn krigerkultusen som kom i den senere vikingtiden. Er også fascinert av diseblot, og føler en sterk tilknytning til naturmystikken i åsatroen og særlig eldre norsk folketro.

 

Har forresten et lite spørsmål. Voluspå, strofe 7:

 

Æser møttes

på Idavolden,

og horg og hov

høyt tømret de,

gruer la de,

gull smidde de,

hamret tenger

og hendig redskap.

 

Hvorfor laget gudene horg? Hvem ofret æsene til? Har pratet en del med religionslærern min, som mener dette bunner i en oppfattelse om at verden ble skapt av Ymirs "offer", hans død var det som indirekte skapte verden, og at å holde blot var for å holde "livskanalen" til Ymir åpen, for å sikre fremgang i dårlige tider. Håper dere skjønner noe av dette, selv om det er utrolig kronglete forklart. Hva tror dere?

 

Neida, vi har nok ikke frelse som sådan i åsatruen... mener å huske at man havner innom i Hels rike, hvor edsbrytere og menn uten ære blir igjen, mens resten kan fortsette dit de vil.. (med unntak, selvsagt).

 

De som dør av alderdom osv. havner hos Hel.

Kan klippe og lime litt fra en oppgave jeg skrev om frelsen i Åsatroen. Men ikke ta det jeg sier for god fisk :)

 

(redigert) ... Hel var dødsriket i den norrøne mytologien, og lå i Niflheim. Hit kom alle som døde av sykdom, alderdom eller annet. Snorre påpeker i sine sagaer at Hel er stedet hvor alle kriminelle blir utsatt for pinsler, hvor svikere og annet avskum må lide i all evighet. Dette er trolig en stor påvirkning fra det kristne helvetet, og en typisk feilkilde. Forskere og historikere ser på tidligere skalders beskrivelser av Hel som mer reelle, og stempler Snorres beskrivelser som feilaktige.

Hel bli i førkristen litteratur beskrevet som stedet alle døde som ikke har vært i kamp kommer til. Dette ser vi for eksempel i at Balder og hans kone Nanna kommer til Hel og får æresseter der, trass i at Balder skulle ha vært den best likte æsen av alle. Videre i litteraturen blir Hel blir omtalt som noe utrivelig sted å være, men aldeles ikke noe sted fullt av pinsel og gru. Det er altså ingen straff å bli sent til Hel etter døden, det er en del av alles liv. Unntaket er hos de som fulgte krigeridealet, og som fikk æren av å tjene som Odins evige hird.

 

Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle406999.ece

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Deilig å få sparket liv i tråden igjen! Har savnet å diskuterer åsatrua. :) Hvorfor gudene bygde horg og hov? Vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg har alltid sett på disse horgene (sier man det sånn i flertall?) som det samme som vi ser det som. Nemlig et sete for en gud; et sted hvor denne guden kan blir hedret, og få kontakt med sine tilhengere. Jeg tror ikke at de bygde horg for Ymir, eller noen andre for den saks skyld, men for seg selv. En annen oppfatning er jo at det med horg menes boliger for gudene.

 

Deler oppfatningen om at Hel er "standard-valget" etter døden, og at det er de andre "mulighetene" som skiller seg ut. Hel er ikke et helvete i kristen forstand, men et sted hvor de døde holder til. De døde som ikke passer inn i de mer spesielle tilholdsstedene.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Ja, det er sant. Ut i fra strofen virker det mer sannsynlig at horg kan oversettes mer som "boliger for gudene" enn som "alter". Det kan godt hende at menneskene bygde egne boliger eller steder for gudene, hvor en slags kontaktlinje ble opprettholdt.

 

Det er i grunn synd vi ikke vet noe særlig om hvorledes åsatroen ble behandlet i og før vikingtiden. Jeg undres på hvordan det ville vært, om det ville ha vært en slags sjamanskikkelse med i ritualene, om ritualene (om de fantes) inneholdt sang, dans eller andre handlinger...

 

 

Jeg skulle veldig godt likt å være med på et ordentlig blot en gang :)

Lenke til kommentar

Jeg var med på et blot med Åsatrufellesskapet Bifrost for et par år siden. Det startet med at stedet det skulle blotes på ble lyst i vé. Området ble avgrenset av 4 fakler (som skulle symbolisere nord, sør, øst og vest), og de (det var 3 såkalte Gydjer som ledet blotet) stilte seg opp ved den i nord. "Vetter i nord, vern vårt vé" eller noe lignende ble sagt. Det samme med de tre andre (de gikk medsols). Dette er ikke bare for å beskytte området det skal blotes på, men også for å styrke følelsen av fellesskap og guders nærvær. Så ble det lest opp en slags høytidelig erklæring om at stedet var lyst i vé, og at det da ikke skulle brukes vonde ord osv.

Neste steg var å påkalle gudene (i dette tilfellet Tor, da det var et såkalt Tors-blot). Så ble det sunget/lest opp en (for anledningen) komponert tekst for å påkalle Tor, og så ble det lest opp utdrag fra Edda.

Det neste som skjedde var at vi kunne ofre ting til Tor i et hull i bakken (kan også være et bål), og der ble det ofret mye rart. Både vin og papirbiter med dikt på. Etter dette var det vel kvadlesning mener jeg å huske, og etter det igjen skålerunden. Da sendes det et horn med mjød rundt i sirkelen (alle står i sirkel) og alle skal ta en slurk, for så å si noe for å hedre eller takke Tor (eller den guden det handler om). Hornet gikk flere ganger rundt og det ble mulighet til å takke andre guder også. Da rundene var over helte vi det som var igjen i hornet ned i offergropen (til vettene som beskyttet véet). Faklene slukkes, og vi går inn til gildet (som også er en viktig del av blotet).

 

Nå er jo dette veldig lenge siden, så detaljene er litt rustne. Men håper du fikk noe ut av det. :) Bare å spørre hvis det er noe du lurer på.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Vi har jo kommet litt skjeivt ut, GisleLarsen, men det her likte jeg. Flott å se at det ikke bare er meg som ser på Håvamål som en herlig samling råd om hvordan man skal leve livet. Er også enig i det du sier om naturen, og hvor avhengig vi er av å ferdes i den. Det eneste jeg ikke likte her, Gisle, var at du hele tiden brukte kristendommen som det negative motstykket til hedendommen.

 

Er utrolig lenge siden jeg har følt nærværet av gudene så sterkt som nå. Det er nesten så det ligger et press på brystet, og en merkelig følelse fyller hele kroppen. Dette er en følelse det ikke er å ta feil av. Kanskje er det årstiden, kanskje er det omstendighetene; men noe ligger i luften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...