Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Du tok poenget mitt Mimir, til tross for rotete formulering! :roll:

 

Om åsatrua fungerer i dagens samfunn kan diskuterast. Men alle paralellane til moderne religionar er høgst aktuelle. Åsatru er villare, friare og meir nordisk enn kristendomen.

Eg føler Jesus vert litt malplassert her i det høge nord.

 

Gudane i åsatrua er lettare å forhalda seg til, enn isralittane sin einbårne. At åsatrua er pådragar for å tileigna seg kunnskap er og noko som fengar, framfor Iehova sine "forbudne frukter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Legg inn linkene som har dukket opp gjennom tråden på førstesiden da! Så kan de som ikke følger så godt med få med seg godbitene. Kan legge til et par sider jeg synes er gode:

http://www.arild-hauge.com/

http://www.geocities.com/reginheim/home.html (engelsk)

Også burde vi hatt linker til landets vikinglag som det faktisk finnes en del av. Dette er historisk interesserte foreninger som prøver å gjenskape fortiden så godt det lar seg gjøre ved å kle seg autentisk og nærmest skape et slags rollespill.

Er generelt imot religion, men ser blant annet Åsatru som ett unntak, da det ikke er noen bok du skal følge, og regler som får deg til å dømme andre. Egentlig kan alle være Åsatruere, om de uansett er praktiserende homofile eller politikere. Problemet er jo at man knytter Åsatru opp til Nazisme/Rasisme og høyreekstreme, og dette er veldig uheldig. Om en politiker hadde åpent bekjent seg denne trua, hadde sjølveste ragnarok vært løs. Men hvordan kan vi egentlig unngå det?

*snipz*

Jeg mener å ha lest en stad at seksuelle forhold mellom menn var mer eller mindre akseptert, men du kunne regne med å bli sett ned på om du var den passive parten i dette forholdet. Men så er det viktig å skille mellom kjærleiks-og seksuelle forhold. Er hundre prosent sikker på at det var noen som hadde dypere vennskap med personer av samme kjønn på det tida, om du skjønner. Men helt greit at du mener det du mener, men husk å skille mellom å ikke praktisere og praktisere. Det blir jo helt feil om en homofil må leva sammen ei kjerring, når han verken forelsker seg eller tenner på kjerringa. Dette blei litt off topic, men man skal ikke dømme andre for tingen en ikke kan hjelpa for.

Lenke til kommentar
Legg inn linkene som har dukket opp gjennom tråden på førstesiden da! Så kan de som ikke følger så godt med få med seg godbitene. Kan legge til et par sider jeg synes er gode:

http://www.arild-hauge.com/

http://www.geocities.com/reginheim/home.html (engelsk)

Også burde vi hatt linker til landets vikinglag som det faktisk finnes en del av. Dette er historisk interesserte foreninger som prøver å gjenskape fortiden så godt det lar seg gjøre ved å kle seg autentisk og nærmest skape et slags rollespill.

 

Slenger opp noen linker i løpet av dagen. Hvis dere har noen flere ønsker utover de jeg tar med i første omgang, så poster dere forslag her, eller sender meg en PM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan se ut som om denne tråden har dabbet litt av, og det vil vi vel ikke ha noe av? Vil dra igang en ny diskusjon. Hva er ditt forhold til magi i den norrøne religionen? Er det bare tull, eller tror du på det? Pusler du kanskje litt med det selv, eller kjenner du noen som gjør det? Del dine erfaringer og tanker rundt dette.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva som er magi og hva som er overtro. Magikere kan bruke ny teknologi til å forbløffe andre som ikke vet bedre. Var dette tilfellet i norrøn tid? Og så kan man spør seg selv hvordan man skal tolke magi? Personlig har jeg aldri opplevd magi og trolldom, så jeg har ikke noe forhold til det. Men det er spennende å lese om magien i norrøn tid. Hadde man magiske evner ble man også godt annsett av andre.

 

Selv har jeg filosofert på synd og skam. Fra hedensk tid hadde vi ikke begrepet "synd". Vi hadde skam og ære. Om du gjorde noe bra fikk du bedre status av det, du fikk ære. Om du gjorde noe som samfunnet så på som tabu fikk du skam, som igjen kunne videreføres til ætten. For eksempel en mann som dreper sin bror vil påføre seg skam samtidig som familien vil bli sett ned på. Du hadde en plikt til å oppføre deg skikkelig på vegne av ætten. Kristendommen fortalte om synd, en plikt til gud om å oppføre seg skikkelig. Gjorde man noe galt som kristen, var det synd. Da hadde du støtt gud. Tilsvarende hadde ikke vi. Et resultat var at ættene mistet mer makt med alle de nye elementene kristendommen innførte. Ættene representerte makten i hedensk tid. Makten var fordelt mellom de mektigste familiene, og alle konger som ønsket seg makt måtte ha diplomatiske forbindelser med dem. For at kirken skulle få all makten alene, måtte man innføre sentralisert styre med kun en konge over et større området. Det stod ættene i veien for, og derfor måtte de også vike når de kristne etterhvert overtok.

 

Idag virker det som synd blir erstattet med skam igjen. Vi har et individualistisk syn i samfunnet som sier at hver person er ansvarlig overfor seg selv. Allikevel kan man se på det som en familietragedie dersom et medlem blir narkoman eller får spillegjeld. Nordmenn er ikke lenger pliktig å oppføre seg skikkelig mot gud, men mot seg selv, sin familie og samfunnet.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har lest det meste av tråden, så har en del ting jeg vil diskutere fra tidligere sider. Håper det er greit.

 

For det første, jeg har et mer symbolsk forhold til Norrøn religion. Jeg er av den oppfatning at vi bør ha et sekulært samfunn (religion og politikk skal være adskilt), og jeg krever bevis for at noe eksisterer. Dette betyr at jeg ikke tror Tor farer over himmelen når det lyner, men jeg mener klart at han er en viktig skikkelse - sammen med de andre æsene og vanene - for å forstå virklighetsoppfatningen i Norden i vikingtiden. Og jeg mener vi kan ta lærdom av dette i dagens samfunn også.

 

Tor (for å ta han som eksempel, noe som ikke er helt tilfeldig siden jeg har en Torshammer rundt halsen) representerer styrke og beskyttelse, noe jeg syns er mer og mer viktig i dagens samfunn full av myke verdier og TV-programmer full av stylingtips for menn. Tors hammer var et viktig symbol for gjenstridighet mot Kvitekrist under kristningen av Norden. Jeg mener vanene og æsene er en del av menneskene og symboliserer viktige verdier vi bør leve etter. Som å ta vare på naturen, familien, oss selv, og være vennlig ovenfor besøkende med edle hensikter.

 

En annen ting jeg liker i Norrøn religion er hvordan gudene ikke er ufeilbare, og hvordan menneskene ikke er svake skapninger som faller på kne og ber om hjelp uten å ta tak i problemene selv. Jeg blir frustret hver gang folk takker gud for hjelpen de har fått eller ber gud om å hjelpe dem til å klare ting, istedet for å takke de som faktisk var årsaken til alt. Menneskene har kommet dit vi er i dag uten gudommelig hjelp, og jeg syns folk burde takke seg selv og sine for det.

 

Jeg leser for tiden Norrøn-boka til Gro Steinsland, samtidig som jeg leser Richard Dawkins' "The God Delusion" :) Det stemmer at Steinsland har lite til overs for moderne Åsatro, men synes ikke det gjør så mye så lenge hun har interesse for stoffet, og det er det tydelig at hun har. Ellers må jeg innrømme at jeg legger mer vekt på Den Eldre Edda enn Snorre-Edda, siden jeg regner den eldste som mest troverdig. Jeg har faktisk rotet vekk den boken siden jeg har flyttet en del i det siste, så jeg må nok gå til innkjøp av en ny snart.

 

Uansett vil jeg si at dette har vært en fin tråd, og jeg håper folk fortsetter å skrive her. Jeg kaller meg selv riktignok ikke en åsatroer siden jeg ser på troen åsene og vanene mer som forfedre-religion, og fokuserer på verdiene og symbolene til de istedetfor å tro på de som guder av kjøtt og blod som bor i en plass som heter Åsgård som ingen har greid å finne ennå. Men er veldig interessert i Norrøn religion, og kan gjerne kalle meg selv hedning, selv om det sikkert er mer riktig å kalle meg ateist :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

Enig i det du sier om skam og ære, og hvordan synden tok over. Syns det er leit at det ble sånn. Kan jo si meg litt enig i det du sier om at skammen har begynt å krabbe seg tilbake, men vi lever jo i et samfunn uten ære. Det har jo blitt et fremmedord for oss; og da spesielt for ungdom på min egen alder. Ingenting er hellig lenger, og det er noe jeg "savner" fra førkristen tid. Disse som liksom skulle frelse oss fra hedenskapen har jo bare dratt sin egen dritt inn i vår kultur. Og den dritten har fått godgjort seg i tusen år, og sørger for at samfunnet vårt råtner fra innsiden.

Lenke til kommentar
Enig i det du sier om skam og ære, og hvordan synden tok over. Syns det er leit at det ble sånn. Kan jo si meg litt enig i det du sier om at skammen har begynt å krabbe seg tilbake, men vi lever jo i et samfunn uten ære. Det har jo blitt et fremmedord for oss; og da spesielt for ungdom på min egen alder. Ingenting er hellig lenger, og det er noe jeg "savner" fra førkristen tid. Disse som liksom skulle frelse oss fra hedenskapen har jo bare dratt sin egen dritt inn i vår kultur. Og den dritten har fått godgjort seg i tusen år, og sørger for at samfunnet vårt råtner fra innsiden.

 

QFT!!!

Lenke til kommentar

Jeg tror på den norrøne mytologien fordi jeg erfarer at dette er noe virkelig og noe som beriker mitt liv.

 

Hver gang jeg er på møtene i Odins Sal føler jeg en euforisk glede over å få lov til å oppleve dette fantastiske, det å vite med sikkerhet at jeg har funnet den rette vei.

 

Samtidig er det litt trist å tenke på at mange i denne verden ikke har sett lyset og fortsatt lever i villfarelser om andre guder eller tror det ikke finnes noen gud i det hele tatt. Skulle ønske jeg kunne hjelpe disse til å få et like rikt liv som meg, for jeg synes så inderlig synd på dem som må leve et så tomt og meningsløst liv.

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor dette bærer, og vil bare gjøre én ting klinkende klart. Åsatrua er en religion som aksepterer at mennekser har foskjellig syn på det hellige. Et viktig kjennetegn ved oss er at vi ikke prater nedsettende om de med en annen religion, eller de som ikke har noe religion i det hele tatt. Innlegget ditt, Kalahari, viser dessverre ikke en slik tolleranse.

Lenke til kommentar

Så dette er takken for at man står frem med sin tro og uttrykker sin bekymring som menneske for alle de som ikke opplever den samme lykken som meg.

 

Og Mimir, hva i all verden gir deg rett til å definere åsatroen og "gjøre ting klinkende klare" på vegne av åsatroen? Arrogansen din viser at du ikke respekterer at det finnes avvikende syn innenfor din egen tro, men ønsker å hamre alle ut i samme form etter ditt eget forgodtbefinnende. Med mindre du kan vise til beviser på at du har personlig kontakt med gudene og fungerer som budbærer for deres ord, velger jeg å avvise deg som enda en religiøs dogmatiker som ikke aksepterer avvik fra din egen personlig definerte "sannhet". Du utviser en skremmende mangel på toleranse over for andre syn enn ditt eget.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om "mitt eget syn", eller det at jeg prøver å gjøre alle like. Jeg bare informerer om at det er sånn det foregår i moderne, norsk åsatru. Har selv vært medlem av norges mest kjente åsatrufellesskap, og der ble det lagt stor vekt på dette.

 

EDIT: Sier ikke dette for å opphøye meg selv til noe jeg ikke er, men for å advare. Det er dette synet som akseptert, uansett hva du måtte ha å si. Fordommer hører ikke hjemme i moderne åsatru.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Så dette er takken for at man står frem med sin tro og uttrykker sin bekymring som menneske for alle de som ikke opplever den samme lykken som meg.

 

Og Mimir, hva i all verden gir deg rett til å definere åsatroen og "gjøre ting klinkende klare" på vegne av åsatroen? Arrogansen din viser at du ikke respekterer at det finnes avvikende syn innenfor din egen tro, men ønsker å hamre alle ut i samme form etter ditt eget forgodtbefinnende. Med mindre du kan vise til beviser på at du har personlig kontakt med gudene og fungerer som budbærer for deres ord, velger jeg å avvise deg som enda en religiøs dogmatiker som ikke aksepterer avvik fra din egen personlig definerte "sannhet". Du utviser en skremmende mangel på toleranse over for andre syn enn ditt eget.

Hvis du er dønn seriøs i dine uttalelser kan vi godt ta en debatt om det. Men jeg sitter på følelsen av at dette er bortkasta tid fordi ditt syn ikke reflekterer hovedlinjene i norrøn religion.

 

Men la meg begynne fra starten av og argumentere for mitt syn!

 

Norrøn religion bygger idag på arkeologiske og skriftlige kilder fra jernalderen og tidlig middelalder. Man vektlegger ulike kilder idag som hvordan praksisen originalt var, hvordan kulturen originalt var, hva tekstene sier, hva gravplasser kan fortelle og samtidig kan man blande det inn i dagens situasjon.

 

Hvilke kilder har du brukt for å komme frem til det synet du har idag?

 

Så dette er takken for at man står frem med sin tro og uttrykker sin bekymring som menneske for alle de som ikke opplever den samme lykken som meg.

Hva får deg til å tro at alle andre ønsker å oppleve samme lykke som deg? Hvorfor føler du at det er din plikt å oppfylle andres ønske om å ha det slik som deg?

Jeg tror på den norrøne mytologien...

Hvorfor kaller du åsatro for mytologi? Er dette noe du virkelig tror på?

Hver gang jeg er på møtene i Odins Sal føler jeg en euforisk glede over å få lov til å oppleve dette fantastiske, det å vite med sikkerhet at jeg har funnet den rette vei.

Fint for deg at du har funnet din rette vei, det er noe de fleste av oss søker. Odins sal, spydgudens hall, Valhalla, einherjerenes hall, er et reisemål som de som dør i kamp legger ut på. Hvordan kan du som lever på jorda ha vært der?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Denne tråden trenger litt Sondre :w00t:

 

Jeg synes norrøn mytologi er utrolig fascinerende, og har hele livet prøvd å lese det jeg har funnet av det. Favoritten er sannsynligvis Peter Madsen sine tegneserier, men husker godt at jeg leste tekstbøker hos onkelen min da jeg var åtte.

 

Har lest hele tråden nå, og det er mye interessant her, selv om jeg synes diskusjonen om innvandring og nazisme tok opp litt mye plass. Skal fortsette å holde øye med hva som skjer her.

 

I og med at svært mange nordmenn er tradisjonskristne, de tror ikke på noe, så er åsatroen fremmed for dem.

Vi har ingen tradisjon med å skulle misjonere for åsatroen.

 

En ting jeg syntes var litt merkelig var dette utsagnet - vel, til å begynne med i alle fall. Jeg ville påpeke at man ikke har noe som heter frelse i den norrøne religionen, men at man kommer dit man kommer uansett om man tror eller ikke. Men så kom jeg til å lure på om det var saklig i det hele tatt, da poenget var at folk flest vet lite om åsatrua og ikke ser på den som troverdig i det hele tatt.

 

Men jeg lurer på om misjonering ville endret dette i det hele tatt. In my opinion virker i alle fall mange av de overfladiske bildene i åseatrua helt latterlige - vi kan jo bare ta et satelittbilde og se at Midgard ikke er satt sammen på den måten. Having said that, vil sikkert noen kommentere og si at den kristne oppfatningen av.. diverse er like latterlig. Jeg vil da forklare at det her ofte er snakk om symboler, men som ble sagt helt først i tråden, er kanskje dette poenget i åsatrua også.

 

Er Midgard et bilde på noe annet kanskje? Huh, dette må undersøkes.

Lenke til kommentar
Har lest hele tråden nå, og det er mye interessant her, selv om jeg synes diskusjonen om innvandring og nazisme tok opp litt mye plass. Skal fortsette å holde øye med hva som skjer her.

 

Nazisme er alltid i fokus når det er snakk om åsatru. Dette er for å gjøre alle interesserte klar over at dette ikke er akseptert, og at de fleste av oss er snille og greie.

 

I og med at svært mange nordmenn er tradisjonskristne, de tror ikke på noe, så er åsatroen fremmed for dem.

Vi har ingen tradisjon med å skulle misjonere for åsatroen.

 

En ting jeg syntes var litt merkelig var dette utsagnet - vel, til å begynne med i alle fall. Jeg ville påpeke at man ikke har noe som heter frelse i den norrøne religionen, men at man kommer dit man kommer uansett om man tror eller ikke. Men så kom jeg til å lure på om det var saklig i det hele tatt, da poenget var at folk flest vet lite om åsatrua og ikke ser på den som troverdig i det hele tatt.

 

Denne blir du nok nødt til å forklare litt nærmere.

 

 

Men jeg lurer på om misjonering ville endret dette i det hele tatt. In my opinion virker i alle fall mange av de overfladiske bildene i åseatrua helt latterlige - vi kan jo bare ta et satelittbilde og se at Midgard ikke er satt sammen på den måten. Having said that, vil sikkert noen kommentere og si at den kristne oppfatningen av.. diverse er like latterlig. Jeg vil da forklare at det her ofte er snakk om symboler, men som ble sagt helt først i tråden, er kanskje dette poenget i åsatrua også.

 

Er Midgard et bilde på noe annet kanskje? Huh, dette må undersøkes.

 

Som i alle andre religioner så er alt som står skrevet bilder på noe annet. Men akkurat som i kristendommen vil det være en liten gruppe mennesker som tar alt helt bokstavelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...