Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Jeg har også hørt at åsatroen har røtter langt tilbake i førkristen tid. At åsatroen hadde en drøss med guder som gjærne kunne blidgjøres med offer er vel også noe som tyder på dette. Det samme kan vel sies om selve "teologien" som preges av lange og nesten "familiære" gudefortellinger med slemme og snille guder med menneskelige trekk. Dette er vel mye likt det man har funnet i mange isolerte stammereligioner.

 

Men det jeg husker og ha lest, men desverre ikke hvor, var at det muligens var impulser fra kontinentet som gav åsatroen akkurat den formen som man kjenner i dag. Blant annet mente man at tor med hammeren var ekstra sentral blant alle åsagudene fordi han var blitt "innkopiert" som en slags variant av Jesus. Navn som "Thorshov" var jo et veldig typisk navn som dukket opp overalt i åsatroens kjerneoråder på denne tiden.

 

At nordmenn hadde god kontakt med europa er visst antatt siden man har funnet en god del arkeologiske saker av romerske opprinnelse her i landet. Visstnok også penger hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn generelt tror jeg vi kan si at alle religioner utvikler seg. Ta et godt eksempel, de kristne har gått bort fra skikken med å banke en øks i hodet til ikkekristne.

 

Ellers så kan vi godt være enige at det er mye påvirkning av det norrøne selv i dag.

 

Torshov er et godt eksempel.

 

Ukedagene likeså: Månedag, Tysdag, Odinsdag, Torsdag, Friggsdag, Laugardag og Soldag.

Lenke til kommentar
Ukedagene likeså: Månedag, Tysdag, Odinsdag, Torsdag, Friggsdag, Laugardag og Soldag.

 

Disse turte ikke kristendommen å fjerne... likeså med jul og en rekke andre hellig dager som vi hadde her oppe før kristen tid. Jesus er jo født i mars en gang i følge bibelen og ikke i desember, som påstått nå.... Joul var jo vinterblot ikke bare i åsatro men i mange religioner som kristendommen "overtok" for.... :)

Lenke til kommentar
Sånn generelt tror jeg vi kan si at alle religioner utvikler seg. Ta et godt eksempel, de kristne har gått bort fra skikken med å banke en øks i hodet til ikkekristne.

 

Ellers så kan vi godt være enige at det er mye påvirkning av det norrøne selv i dag.

 

Torshov er et godt eksempel.

 

Ukedagene likeså: Månedag, Tysdag, Odinsdag, Torsdag, Friggsdag, Laugardag og Soldag.

 

 

Alle religioner forandrer preg. Noen ganger i negativ rettning, og andre ganger i positiv. Jeg tror som så mange at religioner lett formes av de som praktiserer den. Dette mener jeg kan være et rent sosialt, menneskelig eller kulturelt betinget fenomen..... så lenge mennesker "kontrollerer religionen".

 

Men er det noe mer? Noe som etter hvert kan få et slags mentalt grep på folks tanker og følelser. Det ser slik ut for meg. Dette er sikkert ikke spesiellt knyttet til "religion", men jeg mistenker at feks. en aktiv utøvelse av religion i større grad en mye annet kan bli en katalysator for slikt. Derfor tror jeg forresten også at enkelte ekstreme politiske rettninger lett tendenserer mot religiøse former. Nasizmen og Himmlers SS for eksempel.

 

Var det noen "ånd" i åsatroen? Hva slags karrakter hadde den?

 

Jeg "dør" gjerne for folks trosfrihet, men kan denne religionen anbefales? Gamle beskrivelser av dens ritualer får det til å gå ganske kaldt ned over ryggen på meg, og får meg til å lure veldig på hva som egentlig ligger der nede "helt på bunnen".

 

Men det er som du sier utrolig mange spor igjen fra denne kulturen. Ukedagene har du jo nevnt, og svært spesiellt er det at noen disse navnene faktisk brukes i store deler av verden. I tillegg la jo katolikkene helligdagene sine på de samme dagene som ble feiret i bla. åsatrokulturen. Ikke nok med det, man ganske mange av de eldste kirkene ble lagt på gamle gudehov.

 

Og hvis det er riktig å koble åsatroen til de som antagelig skapte den og praktiserte den, så finner man spor av vikingetokter over utrolig store områder. Noen tror helt seriøst at de seilte videre fra New Foundland, og nedover kysten helt til sydamerika. Kontiflåten til Heyerdal hadde en kopi av et menneskeansikt med rødt skegg og europeiske trekk på seilet. Kontikiguden som noen mener kanskje var en viking. Var i hvert fall ikke mye rødt skegg og slike ansiktstrekk på det amerikanske kontinentet den gangen. Til slutt ble visst alle de skeggete folkene jaget på sjøen.

 

Deres mest "høyteknologiske våpen" var brynjen. Folk dæljet løs på dem med sværdene sine, men kom ikke gjennom. Av senefestene på gamle sjellettene deres kan man se at de til tross for kortere vekst enn i dag var de utrolig sterke, men svært sykelige. Man kan si "livsstilsykdommer" var ekstemt overrepresentert i dette mljøet. Mange drakk seg antagelig i hel bare for å døyve tannverk. Fluesoppen var ikke bra den heller.

 

De ble ikke gamle. Men døde kanskje i troen på evig liv i Valhall, hvor de kunne drepe hverandre dagelig og drikke seg stupfulle på mjød i all evighet. Veldig interessant teologi og studere, men blir det noe igjen av den etter at man har modernisert den? Selv tror jeg nesten jeg hadde valgt å begynne fra skrætsj?

Lenke til kommentar

Har du sett fimen som heter "Den 13. krigeren" ? Med Antonio Banderas og Dennis Storhøi? De hadde en herlig vinkling på norrøn tro syntes jeg :) Det var allerede bestemt når du skulle dø og de trodde derfor at å gå å gjemme seg ikke var en god løsning, for du ville jo dø allikevel. Bedre å dø med ære og fortjene plassen ved dine forfedre i vallhalla enn å dø feig og uten ære og råtne i et annet nitrist sted......

 

Kommantaren : "Fort deg å møte døden før en annen tar din plass!" er ubetalelig syntes jeg...

 

Hvis dere ikke har sett filmen anbefaler jeg den. Den er både morsom og fin :) Både Banderas og Storhøi pluss de andre i den filmen gjør den filmen til en fin film. Har faktisk ikke sett denne filmen noen steder etter at jeg kjøpte den, hverken på videosjappa eller på nett, så det er nok ikke så mange som har sett den tror jeg.....

 

Men absolutt å anbefale :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
...Jeg "dør" gjerne for folks trosfrihet, men kan denne religionen anbefales? Gamle beskrivelser av dens ritualer får det til å gå ganske kaldt ned over ryggen på meg, og får meg til å lure veldig på hva som egentlig ligger der nede "helt på bunnen"

 

 

Hvilke gamle ritualer er det du har hørt om da? :)

Som vi tidligere har snakket om, så utvikler religioner seg. Et blot hvor man bloter mennesker vil av naturlige årsaker ikke forekomme i dag.

Selv om jeg anbefaler den norrøne troen, så er jeg vel en smule inhabil.

 

Men det er som du sier utrolig mange spor igjen fra denne kulturen. Ukedagene har du jo nevnt, og svært spesiellt er det at noen disse navnene faktisk brukes i store deler av verden. I tillegg la jo katolikkene helligdagene sine på de samme dagene som ble feiret i bla. åsatrokulturen. Ikke nok med det, man ganske mange av de eldste kirkene ble lagt på gamle gudehov.

 

 

Det er velkjent at man overtar de tidligere religionenes helligdager og hellige steder. Da er det lettere å få folket med seg, for endringene er ikke fullt så store..

 

De ble ikke gamle. Men døde kanskje i troen på evig liv i Valhall, hvor de kunne drepe hverandre dagelig og drikke .seg stupfulle på mjød i all evighet. Veldig interessant teologi og studere, men blir det noe igjen av den etter at man har modernisert den? Selv tror jeg nesten jeg hadde valgt å begynne fra skrætsj?...

 

Nå er vi vel ikke langt fra skrætsj, egentlig. Det finnes få kilder, og når det gjelder f.eks blot, så har vi enkelte problemer som nevnt over. Menneskeblot går dårlig.. Det samme vil jeg si når det gjelder å blote dyr.

Vi får tilpasse oss, når vi ikke kan slakte og blote en hest eller ku, så får vi kanskje kjøpe en god biff i butikken, og blote den ;)

Ellers så er det ikke bare Valhall vi kan havne i. ;)

 

Valhall er for de som faller i kamp, men selv det kunne du ikke være sikker på. Frøya i Folkvang vil ha sin del.

Noen havner hos Hel, noen velger å være igjen her, for å se til ætten.

De som drukner havner gjerne hos Ran, andre igjen havner i salen Gimle.

I salen Brime som står på Oklone, er det flust med god drikk for de som liker det og at der skal gode og vel ansette mennesker bo.

Dette er ingen fullstendig liste, bare eksempler.

Lenke til kommentar
Jeg "dør" gjerne for folks trosfrihet, men kan denne religionen anbefales? Gamle beskrivelser av dens ritualer får det til å gå ganske kaldt ned over ryggen på meg, og får meg til å lure veldig på hva som egentlig ligger der nede "helt på bunnen".

 

Alle religioner har en mørkt fortid. Bare se på kristendommen. Religionene utvikler seg i takt med menneskene som utøver den.

Lenke til kommentar
Ukedagene likeså: Månedag, Tysdag, Odinsdag, Torsdag, Friggsdag, Laugardag og Soldag.

Soldag er et unntak i engelsk ihvertfall, der det referes til jordbruksguden Saturn i romersk mytologi. Alt annet ser ut til å være norrønt/germansk.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

 

Har fulgt denne tråden ei stund no, og har funne fantastisk mykje bra her. Takk for det.

Åsatru er vår kulturarv, og det er skammeleg å sjå kvasi-nazistar og anna avskum stjela frå oss.

Det som spesielt har fenga meg frå denne gamle trua, er namnetradisjonar, noko son min sitt namn ber preg av.

Eg hadde store intensjonar om eit skikkeleg gamalt vikingenamn, dei høyres så mektige ut.

 

Dette synspunktet deler ikkje madammen, men ho er ein smule urbanisert av seg. Forsvinn verdigrunnlaget vårt, etterkvart som me vert meir og meir verdensborgarar?

 

Edit: Dette kunne sjå ut som trådkapring. Det er det slett ikkje, elendeg formulert, det siste avsnittet. Framleis let eg det stå, og utdjupar heller her: Kva "type" personar er det som framheld interessa for åsatru? Mitt syn på det, er at det er mykje "raringar", som meg sjølv her. Noko som får meg til å tenke; er åsatru forbunde med nerdar eller rasistar no til dags?

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si her. Det er nok mye sett ned på det vi driver med, nettopp fordi det er mye "spesielle" folk som har denne interessen. Jeg ser ikke på meg selv som nerd, rar, rasist eller på noen måte annerledes, men jeg ser jo ofte at de jeg møter med samme interesse som meg ofte har havnet litt utenfor resten av samfunnet. Som det har blitt nevnt tidligere i tråden så har nok dette mye å gjøre med at vi ikke er en misjonerende religion. Det er rett og slett ikke alle som veit hva vi driver med, og veldig mange som tror dem veit hva vi driver med.

 

Når det kommer til det med navn så gjelder samme sak. De som tror at denne kulturen er forbeholdt tosker og nynazister vil jo selvfølgelig ikke følge dens navnetradisjon når de får barn.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si her. Det er nok mye sett ned på det vi driver med, nettopp fordi det er mye "spesielle" folk som har denne interessen. Jeg ser ikke på meg selv som nerd, rar, rasist eller på noen måte annerledes, men jeg ser jo ofte at de jeg møter med samme interesse som meg ofte har havnet litt utenfor resten av samfunnet. Som det har blitt nevnt tidligere i tråden så har nok dette mye å gjøre med at vi ikke er en misjonerende religion. Det er rett og slett ikke alle som veit hva vi driver med, og veldig mange som tror dem veit hva vi driver med.

 

Når det kommer til det med navn så gjelder samme sak. De som tror at denne kulturen er forbeholdt tosker og nynazister vil jo selvfølgelig ikke følge dens navnetradisjon når de får barn.

Er generelt imot religion, men ser blant annet Åsatru som ett unntak, da det ikke er noen bok du skal følge, og regler som får deg til å dømme andre. Egentlig kan alle være Åsatruere, om de uansett er praktiserende homofile eller politikere. Problemet er jo at man knytter Åsatru opp til Nazisme/Rasisme og høyreekstreme, og dette er veldig uheldig. Om en politiker hadde åpent bekjent seg denne trua, hadde sjølveste ragnarok vært løs. Men hvordan kan vi egentlig unngå det?

Lenke til kommentar

Legg inn linkene som har dukket opp gjennom tråden på førstesiden da! Så kan de som ikke følger så godt med få med seg godbitene. Kan legge til et par sider jeg synes er gode:

http://www.arild-hauge.com/

http://www.geocities.com/reginheim/home.html (engelsk)

Også burde vi hatt linker til landets vikinglag som det faktisk finnes en del av. Dette er historisk interesserte foreninger som prøver å gjenskape fortiden så godt det lar seg gjøre ved å kle seg autentisk og nærmest skape et slags rollespill.

Er generelt imot religion, men ser blant annet Åsatru som ett unntak, da det ikke er noen bok du skal følge, og regler som får deg til å dømme andre. Egentlig kan alle være Åsatruere, om de uansett er praktiserende homofile eller politikere. Problemet er jo at man knytter Åsatru opp til Nazisme/Rasisme og høyreekstreme, og dette er veldig uheldig. Om en politiker hadde åpent bekjent seg denne trua, hadde sjølveste ragnarok vært løs. Men hvordan kan vi egentlig unngå det?

Selv mener jeg at man burde være mest mulig tro til norrøne samfunnet som praktiserte åsatru for å følge denne religionen. På den tiden var det ikke sosialt akseptert å være homofil. Om dette skal gjelde idag er jeg usikker på. For eksempel så har vi jo nasjonalsosialismen som prøvde å innkludere enkelte norrøne elementer i sitt syn. Den norrøne ideologien var allerede komplett for tusen år siden. Jeg søker mest mulig av det originale, ubesudlet av tiden og oppfattningene vi lever med idag. Samtidig så var det norrøne samfunnet under forandring, og det er vi og. På spørsmålet om hvem som kan være åsatruer er jeg helt klart for en rekke begrensninger. Samtidig er jeg åpen for nye elementer. Seksuell legning oppfatter jeg ikke som noe spessielt viktig i religionen. Politikk var også noe utenfor slik jeg oppfatter det. Allikevel finner vi sterke spor av demokrati og desentralisert maktsystem. Vi finner også et samfunn med klasser, selv om majoriteten kan ha vært frie bønder. Vi finner mange små kongedømmer uten stabile territorielle grenser som ble flyttet av nye allianser og gamle allianser som ble brudt.

 

På grunn av omgivelsene idag er jeg åpen for et samfunn uten klasser som slaver, bønder og adelige. Allikevel støtter jeg idéen om en konge, men ikke kongefamilien vi har idag. Jeg kan også støtte Norge som en samlet nasjon. Jeg kan også akseptere at andre har et friere syn på hva som skal til for å være åsatruer. Og fremst av alt, jeg tror ikke gudene er avhengig av hva menneskene tror på. Så mektige er vi ikke at hva vi tror spiller noen rolle.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...