Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Det kan godt hende at dere ikke er nazister, men jeg syns det er leit når den norrøne kulturen brukes som basis for fremmedhat. Dere ødelegger så mye for oss andre. Du aner ikke hvor mange rare blikk og negative bemerkninger jeg har fått fordi jeg har en torshammer på overarmen.
For å være nazist må man - etter mitt syn - være tilhenger av partiprogrammet til det partiet som Adolf Hiltler i sin tid var leder for. Altså må man vie seg til dette. Og siden jeg står for så mye annet enn det som står i dette programmet, og siden jeg ikke er en tysk nasjonalsosialist (som heller ikke har Adolf Hitler som det store forbildet), kan jeg heller ikke være nazist. Selv om det er meninger som sammenfaller med nazismen, så er det altså også meninger som ikke sammenfaller. Til og med de fleste av de såkalte skinheads og folk som selv kaller seg nazister, er i realiteten ikke nazister.

 

Selv er jeg simpelthen en nordisk patriot. Og du tar feil. Vi ødelegger ingenting. At alt som symboliserer vår egen kultur i dag blir ansett som noe vederstyggelig av det politisk korrekte establissementet er ikke vår skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan godt hende at dere ikke er nazister, men jeg syns det er leit når den norrøne kulturen brukes som basis for fremmedhat. Dere ødelegger så mye for oss andre. Du aner ikke hvor mange rare blikk og negative bemerkninger jeg har fått fordi jeg har en torshammer på overarmen.

Symboler blir lett til negativer ja... Selv visste jeg ikke at det var en slik gruppe som er for "nordisk" renhet eksisterte....

Hva er vitsen med å spare på en nordisk renhet da vi allerede er "forurenset"? Vikingene dro jo med seg treller fra både frankrike, spania og middelhavet, treller som fikk barn og som etterhvert smeltet inn i det norske folket og "forurenset" det allerede da?

Er ikke alle mennesker mennesker? Vi er helt like på innsiden, kun huden som skiller og ærlig talt, er dette noe å henge seg opp i?

Tenk heller som så at om 500 år eksisterer det ikke hvite, brune, sorte eller gule og røde mennesker lenger, kun mennesker med forskjellige nyanser i huden og dette er galt? Hvorfor?

 

Forhåpenteligvis har vi om 500 år en så godt som sekulær verden uten kunstige streker på et papir der det er et land og en rase, rasen mennesket! Å lage "dem" og "vi" grupperinger er jo akkurat det som ødelegger verden idag, det er derfor vi må bekjempe religion, som tydeligvis er hovedårsaken til dette fenomenet.

 

Slutt å dømme mennesker etter hud farge! Det blir bare like dumt som at kamel jockyene gifter seg med sine fettere og kusiner det jo!!!!

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å spare på en nordisk renhet da vi allerede er "forurenset"?

Vikingene dro jo med seg treller fra både frankrike, spania og middelhavet, treller som fikk barn og som etterhvert smeltet inn i det norske folket og "forurenset" det allerede da?

Dette betyr absolutt ingenting. At vikingene hentet treller fra rundt omkring legitimerer ikke at vi i dag lar landet vårt bli ødelagt av fremmedinnvandring (fra utenfor Europa). At vikingene hentet treller fra Frankrike og Spania vil jeg heller ikke kalle "forurensing". Det er dine ord.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Dette betyr absolutt ingenting. At vikingene hentet treller fra rundt omkring legitimerer ikke at vi i dag lar landet vårt bli ødelagt av fremmedinnvandring (fra utenfor Europa). At vikingene hentet treller fra Frankrike og Spania vil jeg heller ikke kalle "forurensing". Det er dine ord.

 

Da er jeg redd du må forsøke å gjøre noe med stortinget og deres heller slappe innvandrings politikk, ikke gå etter Ahmed eller Mustafa i gata! Akkurat der er jeg faktisk enig med deg, det er på tide, både for vår egen del og for de som kommer hit, at vi stiller krav til de som kommer om hva vi forventer av dem og hvordan de kan innfri disse kravene. Sånn det er i dag er det omtrent bare å komme inn i landet der de omtrent blir overlatt til seg selv og vi har nok gettoer i storbyene her i landet med gjenger og faanskap til å fastslå at dette IKKE er noen god løsning.

Men trykket komme politisk, ikke på gate nivå! Hvis ikke er jeg redd vi lager flere problemer enn vi allerede har, da dette LAGER hat og fremmedgjøring tilbake der de vil tviholde på sin kultur, som er middelaldersk i beste fall fra før-.... Tror vi gjør lurt i å sette en øvre grense, si 1000 i året og integrer dem skikkelig isteden for den slappe og unnvikende "vi krever ikke noe, bare gjør som dere vil for vi er IKKE rasister!" holdningen som politikkerne har i dag. Men det MÅ skje politisk! Det hjelper faan ikke å angripe enkelt mennesker på gate nivå samme hva, for som jeg sa, det lager bare en masse problemer.

 

Klarer du det med arbeidet ditt står det respekt av det. Angriper dere folk tilfeldig på gata vil mine og dine barn få et kjempe problem i fanget om noen år. Tenk over det, for vi får dessverre ikke stoppet innvandringen da vi faktisk trenger den også her i landet. Men ikke i den graden vi har i dag, vi må ha begrensninger. Så stå på men påse at dere står på for en riktig sak! Ikke la dette bli noe vigrid dritt der ale som ikke er hvite er dritt. Det slår bare tilbake på en selv....

 

Personlig kjenner jeg både pakistanere, indere, irakere og sudanesere som er så norske som du og jeg, de var heldige med integreringen og fikk en ny start og VIL ikke ha noe annet enn aksept på at de er norke. Veldig viktig å huske på at det er mennesker vi har med å gjøre. Ikke fremmedgjør mennesker på grunn av hudfarge, det er farlig!

 

 

 

:)

Lenke til kommentar
Da er jeg redd du må forsøke å gjøre noe med stortinget og deres heller slappe innvandrings politikk, ikke gå etter Ahmed eller Mustafa i gata!
Det vi prøver å gjøre noe med er nettopp innvandringspolitikken. Vi har ikke gått etter folk på gata. Men det er jo klart at vi ikke skal overlate gatene til disse folkene og la dem gjøre som de vil. For det er jo nettopp det som har skjedd i Oslo, og som også er i ferd med å skje andre plasser.

 

Det hjelper faan ikke å angripe enkelt mennesker på gate nivå samme hva, for som jeg sa, det lager bare en masse problemer.

Man skal selvsagt ikke angripe folk uten grunn, men når det er noen som lager kvalm, ja da har man rett til å reagere.

 

Dessuten har jeg ikke sagt noe om at alle folk med annen hudfarge bare er dritt. Det er bare noen forestillinger som enkelte folk gjerne får i hodene sine straks man reagerer på den totalt unødvendige innvandringen.

 

Forresten så bør nå vi ikke hoppe ut av denne trådens tema, nemlig norrøn mytologi.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Da er jeg redd du må forsøke å gjøre noe med stortinget og deres heller slappe innvandrings politikk, ikke gå etter Ahmed eller Mustafa i gata!
Det vi prøver å gjøre noe med er nettopp innvandringspolitikken. Vi har ikke gått etter folk på gata. Men det er jo klart at vi ikke skal overlate gatene til disse folkene og la dem gjøre som de vil. For det er jo nettopp det som har skjedd i Oslo, og som også er i ferd med å skje andre plasser.

 

Det hjelper faan ikke å angripe enkelt mennesker på gate nivå samme hva, for som jeg sa, det lager bare en masse problemer.

Man skal selvsagt ikke angripe folk uten grunn, men når det er noen som lager kvalm, ja da har man rett til å reagere.

 

Dessuten har jeg ikke sagt noe om at alle folk med annen hudfarge bare er dritt. Det er bare noen forestillinger som enkelte folk gjerne får i hodene sine straks man reagerer på den totalt unødvendige innvandringen.

 

Forresten så bør nå vi ikke hoppe ut av denne trådens tema, nemlig norrøn mytologi.

 

DET har du helt rett i.. :)

Lenke til kommentar
Er ikke alle mennesker mennesker? Vi er helt like på innsiden, kun huden som skiller og ærlig talt, er dette noe å henge seg opp i?

Et argument som ikke holder. Hudfarge er den mest synlige forskjellen. Hudfargen indikerer en mengde andre forskjeller. Jeg nevner i fleng: hårfarge, øyenfarge, medfødt intelligens, kroppsfasong, høyde og andre egenskaper menneskekroppen har. Naturen har i titusenvis av år utført selektiv formering av menneskene, og derfor ser vi forskjeldig ut idag, utifra geografisk opprinnelse. Selv om vi ser forskjeldige ut betyr ikke det at vi er like.

 

Forhåpenteligvis har vi om 500 år en så godt som sekulær verden uten kunstige streker på et papir der det er et land og en rase, rasen mennesket! Å lage "dem" og "vi" grupperinger er jo akkurat det som ødelegger verden idag, det er derfor vi må bekjempe religion, som tydeligvis er hovedårsaken til dette fenomenet.

 

Slutt å dømme mennesker etter hud farge! Det blir bare like dumt som at kamel jockyene gifter seg med sine fettere og kusiner det jo!!!!

Forhåpentligvis ikke! En forbannet kjedelig verden med kun et folk. Du vil for eksempel ha slutt på verdens urbefolkninger? Du vil ødelegge all religion og kulturen vil falle samtidig. Du vil at alt skal være likt? Jeg setter pris på forskjellene.

 

Tror vi gjør lurt i å sette en øvre grense, si 1000 i året og integrer dem skikkelig...

Tror vi gjør lurt i å sette en øvre grense, si 0 i året, fra land som ikke grenser til Norge.

Tenk over det, for vi får dessverre ikke stoppet innvandringen da vi faktisk trenger den også her i landet.

Vi trenger ikke innvandring utenfra Europa. Det har vi aldri gjort.

 

Hvorfor trekker du inn innvandring egentlig, i en tråd om norrøn religion? Du vil blandt annet sekularisere verden, og dermed også sette en stopper for norrøn religion? Da foreslår jeg at du lager en egen debatt, jeg synes ikke denne skal handle om å ødelegge norrøn religion nemlig.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Slutt å dømme mennesker etter hud farge! Det blir bare like dumt som at kamel jockyene gifter seg med sine fettere og kusiner det jo!!!!

 

Utrolig spesielt å avslutte et antirasistisk innlegg med et rasistisk utsagn som punch-line. Tror ikke jeg har sett den versjonen før. Men som sagt, nå er vi langt ute i OT-land her.

Lenke til kommentar
Slutt å dømme mennesker etter hud farge! Det blir bare like dumt som at kamel jockyene gifter seg med sine fettere og kusiner det jo!!!!

 

Utrolig spesielt å avslutte et antirasistisk innlegg med et rasistisk utsagn som punch-line. Tror ikke jeg har sett den versjonen før. Men som sagt, nå er vi langt ute i OT-land her.

De kaller meg for potet og da kaller jeg de fra midtøsten for kamel jockeyer. Tror ikke det ligger så veldig mye rasistisk i dette da :)

 

Men at dette er skikkelig OT har du faktisk rett i :blush:

Lenke til kommentar
De kaller meg for potet og da kaller jeg de fra midtøsten for kamel jockeyer. Tror ikke det ligger så veldig mye rasistisk i dette da :)

 

Men at dette er skikkelig OT har du faktisk rett i :blush:

 

Jeg ser nå på det som rasistisk å prate nedsettende om mennesker fra andre kulturer. Du drar ikke bare frem at de gifter seg med fettere og kusiner, men du bruker det som eksempel på hvor ille ting kan bli.

 

For å komme inn på temaet igjen: Har begynt å se såvidt i Saxo nå. Interessante greier. Noen her som har lest?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at norrøn religion kan sees på fra et rasistisk synspunkt og samtdig ikke. Uansett var nok det norrøne folk unektelig rasistisk i en eller annen form. Den anti-rasistiske holdningen vi finner i samfunnet idag har ikke vist seg tidligere.

 

Ser at de kristne etter at denne tråden ble opprettet lagde sin egen tråd for kristendommen. Alltid ett skritt etter...

 

Tittelen på tråden burde vært "Tråden om åsatru og norrøn religion!" Å kalle det for mytologi er like absurd som å kalle enhver annen religion for mytologi.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Tittelen på tråden burde vært "Tråden om åsatru og norrøn religion!" Å kalle det for mytologi er like absurd som å kalle enhver annen religion for mytologi.

Men for noen, inkludert meg, er det akkurat det religion er, mytologi... For meg s er det absurd å tro på noen form for guder, enten det er den kristne guden eller den norrøne tor og odin, allah eller zevs. Det er og blir eventyr for meg og eventyr ER jo myter, ergo er religion også mytologi...

 

Jeg kjenner faktisk to stykker som har åsatro som sin religion og det som ofte slår meg er hvor "flaue" de blir når noen spør dem om dette. Det er liksom ikke helt stuerent å tro på dette for en del mennesker. Kristendom og muslim og hinduisme er "stuerent" å tro på liksom, men de fleste ser litt rart på disse når de proklamerer at de har åsa tro som sin overbevisning.... Egentlig merkelig, men det bunner vel kanskje ut i hva vi er vant til at folk tror på eller noe tror jeg?

Lenke til kommentar

Godt mulig det RWS.

 

Men nå er du tross alt ikke i målgruppen her heller da. ;)

 

Du har nok rett i at det er mere stuerent å være kristen, muslim eller hindu. For åsatroen ble stort sett utryddet av kristkongene og kristprestene.

 

I og med at svært mange nordmenn er tradisjonskristne, de tror ikke på noe, så er åsatroen fremmed for dem.

Vi har ingen tradisjon med å skulle misjonere for åsatroen. For oss er religionen, stort sett, en privatsak.

Å snakke åpent om vår tro er ikke enkelt. HVEM er den som spør? En som er nysgjerrig, en som undrer? Er det en som er vennelig, eller en som er fientlig?

 

I og med at vi ikke misjonerer, så er vi ikke trenet i trosforsvar. Og hvorfor skulle vi egentlig forsvare oss, nå troen er en privatsak?

 

Ett unntak er f.eks dette forumet. Men siden det her er en tråd om åsatru og norøn mytologi, så finner du oss her.

Lenke til kommentar

Det holar sa om målgruppe har fått meg til å innse at et navneskifte er på sin plass. Hvis det er noen som er veldig uenige så får vi ta det siden. Til det som blir sagt om at det ikke er sturent å være åsatruer i dag har jeg et par ting å si. Det er i hovedsak to grunner til det. Den ene er at dette er en religion som akkurat (når jeg sier 'akkurat' så snakker jeg om tiår) har begynt å blomstre opp igjen. Den har ikke rukket å bli integrert, og nyter derfor ikke respekt som en "skikkelig" religion. Den andre grunnen er uvitende folk. Dumme, fordomsfulle og uvitende mennesker slutter aldri å overraske meg. Det er ikke bare assosiasjoner det er snakk om, men folk som tror dem veit hva dem prater om. På skolen jeg gikk på før var det ikke uvanlig at elever, med hevede øyenbryn, spurte om jeg var nazist når de så tatoveringen min. Og det var ikke forbeholdt det sosiale livet på skolen, men det faglige også. I klassen til dama mi hadde de et prosjekt om religion, og de som hadde hatt om åsatru skal visstnok ha sagt at dette var en utdød tradisjon, og at de eneste som interesserte seg for slikt noe i dag var (jeg siterer ordrett når det gjelder dette uttrykket) "satanfolk". Jeg blir sjokkert av at folk kan være så dumme at de til og med bruker fordommene sine, og uvitenheten sin i skolearbeid, og later som om det er harde fakta. Latterlig!

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Mye gode innlegg her nå. Til RWS vil jeg si at selv om jeg kan se det fra ditt synspunkt observerer jeg at vanlige religioner ikke får slengt på mytologi, selv om de faktisk er det. Og ja, du har helt rett, Norrøn religion er mytologi. Mitt inntrykk er at mange idag forbinder mytologi med eventyr.

~logi' m1 (se *-logi)

1 alle mytene til et folk el. en kultur sett i sammenheng gresk, romersk, norrøn m-

2 læren om *mytologi (1), gudelære

 

religio'n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning den jødiske, den kristne r- / undervise i r-

Mytologi virker som er kunnskap om religion eller guder, mens religion er praktisk dyrkelse av guder.

I og med at vi ikke misjonerer, så er vi ikke trenet i trosforsvar. Og hvorfor skulle vi egentlig forsvare oss, nå troen er en privatsak?

Her føler jeg at du har et genuint norrønt perspektiv.

Lenke til kommentar

Vil bare utdype en sak ang. den nye emnetittelen. Noen vil kanskje si at 'åsatru og norrøn religion' blir litt smør på flesk, og si at "åsatru er jo norrøn religion". Jeg veit at det er nok av dere kverulanter der ute, så jeg sier ifra nå. :) Åsatru, troen på æsene, er en trosretning. Det vil si at det er selve troen. En religion derimot består av mange elementer, som f. eks. troen. Det vil da si at åsatrua er et element i norrøn religion.

 

For å hoppe tilbake til tema så vil jeg si meg helt enig med Abigor. Det holar sier står det respekt av. Det er sånn det skal være. Vi er ikke et "folk" som prakker vår tro på andre, og prøver å få med oss flest mulig tilhengere. Og mye av religionen utøves på et personlig plan. Det er jo en religion som støtter veldig opp under fellesskapet, men det går også veldig mye på person. Sånn jeg ser det så er dette en mye mer intim religion enn f. eks. kristendommen. Mens de kristne ofte er opptatt av å "omvende" flest mulig (venner, kjente osv.), så vil ikke en åsatruer buse ut med sine syn og sin religion hvis han ikke er med likesinnede.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, og at jeg kanskje kan ta opp et spørsmål som er nevnt tidligere, men er det noen som kjenner opphavet til åsatroen?

 

Den ble etter hva jeg har forstått til i Oslofjordområdet på 6-7hundretallet e.kr. Og jeg har hørt påstander om at den høyst sannsynlig er en sterkt "vikingifisert" variant av kristendommen. Man kan kanskje si en gammelnorsk variant i samme kategori som islam? De sier at det finnes sterke historiske indikasjoner på dette, men jeg har ikke detaljkunnskaper om det.

 

Mange gamle religioner har utrolige fellestrekk. Bibelen forteller om syndfloden. Den finnes i svært mange andre religioner også. Og åsatroen forteller om "finbulvinteren". Har noen tenkt på hva som ville ha skjedd om syndfloden kom i januar?

 

Det ville ta flere tusen år før all den snøen smeltet!

 

 

Or Elivågom stokk eiterdropar,

og voks til det jøtun vart;

våre ettir alle sitt upphav hevder,

de er slage altfor atalt.

(Edda, Vafrtudinismål strofe 31)

 

Bur han i aust for Elivågar,

hundvise Hyme, ved himilsenden.

far min djerv fulla hev kjel,

ei rast er han djup, romsam er han.

(Edda, hymeskvæde strofe 5)

 

Dette var et utdrag fra Edda, og betyr faktisk at jordkloden og alt det andre skapte hadde sitt opphav fra et vann på grensa til Lørenskog uten for Oslo.

 

Elivågom er nemlig den gamle uttalen på navnet på "Elvåga", og der så jeg en gang den største gjedda jeg har sett i mitt liv. Ikke utenkelig at den hadde fått i seg noen "eiterdropar" den og.

Lenke til kommentar
Den ble etter hva jeg har forstått til i Oslofjordområdet på 6-7hundretallet e.kr. Og jeg har hørt påstander om at den høyst sannsynlig er en sterkt "vikingifisert" variant av kristendommen. Man kan kanskje si en gammelnorsk variant i samme kategori som islam? De sier at det finnes sterke historiske indikasjoner på dette, men jeg har ikke detaljkunnskaper om det.

Det ser jeg på som svært usannsynlig. Opphavet er noe jeg kjenner lite til, men med min kunnskap om bibelen og skriftlige og arkeologiske kilder fra den norrøne alderen og tidlig middelalder (som vi bygger åsatruen på idag) ser jeg ingen spesielle likheter. Det er fordi den har en førkristen tradisjon til felles med keltisk, romersk, gresk og annen europeisk religion, og det er der likhetene er mener jeg.

 

Hvis vi ser geografisk på det samtidig som vi sjekker tiden, er det helt umulig at det skal være noe tilfelles. Bibelen er en rekke jødiske fortellinger fra 2000-3000 år tilbake, kanskje enda lenger. De stammer fra midtøsten og landene deromkring. Åsatru er en nordeuropeisk religion som vi har kanskje 1500 år gamle spor fra. Det har aldri vært noen spesiell jødisk påvirkning i skandinavisk kultur noen sted i historien før vi kom i kontakt med det romersk-katolske imperiet. Det kan ha vært så tidlig som år 500. Åsatru bygger etter min mening på tradisjoner som er eldre enn dette.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...