Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!

Anbefalte innlegg

Jeg forstår hva du mener. Jeg deler ditt syn, men jeg både tror og vet at dette ikke gjelder alle. Personlig så føler jeg en utrolig tett tilknytning til mytologien og åsatrua, blottet for nazisme, kristenhat osv. Dette er en tilknytning jeg har hatt hele livet. Jeg har en brennende interesse for mytologien, og jeg har også vært medlem av Åsatrufellesskapet Bifrost (som jeg meldte meg ut av tidligere i år grunnet lite aktivitet fra min side). Det er kanskje ikke så mange som tror på Tor og Odin sånn rent bokstavelig, og det gjør ikke jeg heller. Men jeg tror at historiene i myologien er bilder på noe annet, på samme måte som mange tror bibelen er. Jeg tror ikke at Odin, Vile og Ve fysisk skapte menneskene av treverk, men jeg tror at det er et bilde på noe som har skjedd.

hehe, det er mange steder man kan tenke sånn at det er et bilde på noe. men ikke i norrøn mytologi. fordi det var mer sagn og myter. og på slutten så ble det bare brukt som uttrykk. Det hele begynte med at en stor sjef som het Odin førte mennene sine nordover opp til norge og sverige fra en borg som het åsgard som lå et sted over svartehavet. det var lenge før vikingtiden, da romerne begynte å nerme seg.

etter odin døde ble det mange myter, og at man kom tilbake til åsgard der hvor odin og alle andre ventet deg. men dette vet nok du mer om en meg. men poenget er at norrøn mytologi er bare historier uten noen dyp mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe, det er mange steder man kan tenke sånn at det er et bilde på noe. men ikke i norrøn mytologi. fordi det var mer sagn og myter. og på slutten så ble det bare brukt som uttrykk. Det hele begynte med at en stor sjef som het Odin førte mennene sine nordover opp til norge og sverige fra en borg som het åsgard som lå et sted over svartehavet. det var lenge før vikingtiden, da romerne begynte å nerme seg.

etter odin døde ble det mange myter, og at man kom tilbake til åsgard der hvor odin og alle andre ventet deg. men dette vet nok du mer om en meg. men poenget er at norrøn mytologi er bare historier uten noen dyp mening.

Jeg må nok si meg kraftig uenig i dine påstander her. Det at Odin og de andre æsene kom som innvandrere, og ble tilbedt som guder, er en kjent teori, men langt ifra vanntett. Faktisk så blir denne teorien sett på som pseudovitenskap kun støttet av et fåtall personer opp gjennom tidene (blant annet Snorre og Thor Heyerdahl).

Det du sier om at norrøne myter bare er historier uten noen dyp mening er jeg også 100% uenig i. Mytene ble brukt av våre forfedre til å forklare fenomener i naturen osv. Hele kulturen til disse menneskene utviklet seg rundt disse historiene. Jeg respekterer at andre mennesker har andre meninger enn meg selv, men jeg respekterer ikke at de påstår at deres meninger er de rette. Og det uten noen form for vitenskapelig støtte.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Kilder?

Lenke til kommentar

Kilder?

Har faktisk lest det samme som trevakt skriver et sted jeg også, at odin ikke var fra norge eller norden men kom langveis fra og fortellinger ble til myter til de ble åsatro.... Synd vi ikke vet mer om åsatro. Lite er bevart dessverre og da har vi bare synsing og hva vi tror har skjedd igjen... Synd.

Lenke til kommentar

Mimir: det er det som er mest sannsynelig. de fleste myer oppstår på denne måten. og selvom du nok kan masse om dette, så tror jeg thor heyerdhal og snorre kan en del mer.

Lenke til kommentar
Har faktisk lest det samme som trevakt skriver et sted jeg også, at odin ikke var fra norge eller norden men kom langveis fra og fortellinger ble til myter til de ble åsatro....

Det er en kjent teori, ja. Men den blir av miljøet og de fleste forskere sett på som tullball.

Mimir: det er det som er mest sannsynelig. de fleste myer oppstår på denne måten. og selvom du nok kan masse om dette, så tror jeg thor heyerdhal og snorre kan en del mer.

Leste du ikke hva jeg skrev? Jeg skrev at dette stort sett blir sett på som pseudovitenskap. Altså noe som utgir seg for å være vitenskap, uten noe form for vitenskapelig grunnlag. Det vil si at de fleste av de som kan mest om dette (forskere osv,) mener at dette bare er noe fjas uten rot i virkeligheten. Så ikke kom her å si det jeg sier er feil bare fordi Snorre og Thor sier noe annet. Og jeg tviler ikke et sekund på at det er mange blant de som mener at dette er tull (som altså er de fleste) kan mye, mye mer enn både Snorre og Thor til sammen.

EDIT: Og Abigor, du spør om kilder? Mener å huske at det står noe om dette i innledningen til Den Yngre Edda av Snorre. Det er vel egentlig opp til hver enkelt om de vil se på det kristne synet til Snorre som vitenskap, eller om man vil se på vitenskap som vitenskap.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Heyerdahl mente også at det var sør-amerikanske indianere som bodde på en rekke øyer i stillehavet. Idag virker det som det var asiatiske folk som hadde tatt båtturen dit, basert på genetisk forskning. I dette tilfellet var det også mulig, det beviste han med Kon-Tiki. Jeg stoler hverken på Heyerdahl eller Sturlason. Dersom man skal tro på Sturlason så må man annta at han hadde korrekte kunnskaper om historien 500-700 år før hans levetid. Jeg vet ikke når man begynte å tro og ofre til Odin som gud, men det må ha senest rundt 700 gjerne lenge før kan jeg tenke meg. Hvordan kunne en middelalderhistoriker med begrensede ressurser vite slikt?

Hvorfor ikke akseptere at æsene var guder i norrøn religion på samme måte som andre guder i andre religioner? Spør du Snorre som var kristen får du svaret at Odin var en krigerkonge som reiste nordover og ble hyllet som gud. Spør du de som faktisk ofret til Odin (det var nok forbudt lenge før Snorres tid) så ville de sagt at han var universets og menneskets skaper.

Det må ikke ha kommet fra en person, det kan også ha kommet fra en gud.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
tror du myten kom fra løse lufta?det må ha vert en person det kommer fra

Tror du kristendommen kom fra løse lufta? Det må i så fall også gjelde for alle andre religioner og mytene rundt dem. Jeg forstår det sånn av det du skriver at du mener at norrøn mytologi og åsatru faktisk er funnet opp av Snorre og Thor, og det er jo helt tåpelig. Hvis det er noe annet du mener så må du finne bedre måter å ordlegge deg på. Vi forstår ikke hvor du vil hen. Når det gjelder teroien om at gudene var vanlige mennesker så kommer denne som sagt fra Snorre. Tror du virkelig at en kristen mann på 1200-tallet hadde våget å si noe annet?

Hvorfor ikke akseptere at æsene var guder i norrøn religion på samme måte som andre guder i andre religioner?

Enig. Åsatrua er ikke en dårligere religion enn alle andre, bare fordi den ikke er så utbredt lenger. Og mytene må da ses på som like sanne som historiene i bibelen. Jeg ser ikke forskjellen. Kanskje trevakt kan besnære oss med sin klokskap på dette området?

Det må ikke ha kommet fra en person, det kan også ha kommet fra en gud.

På samme måte som i så mange andre religioner. På samme måte som Gud ga de kriste de ti bud, ga Odin oss håvamål. Den ene kan ikke ses på som mer sansynelig enn den andre.

Lenke til kommentar
tror du myten kom fra løse lufta?det må ha vert en person det kommer fra

Tror du kristendommen kom fra løse lufta? Det må i så fall også gjelde for alle andre religioner og mytene rundt dem. Jeg forstår det sånn av det du skriver at du mener at norrøn mytologi og åsatru faktisk er funnet opp av Snorre og Thor, og det er jo helt tåpelig. Hvis det er noe annet du mener så må du finne bedre måter å ordlegge deg på. Vi forstår ikke hvor du vil hen. Når det gjelder teroien om at gudene var vanlige mennesker så kommer denne som sagt fra Snorre. Tror du virkelig at en kristen mann på 1200-tallet hadde våget å si noe annet?

Jeg har ikke snakket om at det er funnet opp av snorre og thor heyerdhal, det var det en av dere som begynte å snakke om dem for å vise hvor mye kunnskap dere hadde. Kanskje det er det denne tården er for. Og dere snakker som om dere nesten tror på dette. Men jeg vet at det er for å forsterke identiteten.

Jeg mener at alle myter begynner ett sted og blir fortalt videre, og historien utvider seg. Når Odin døde, så fortalte han nok sikkert til mennene sine at de kom tilbake til åsgard og møtte han og alle folka der. Så blir det historier. Alle historier om naturen osv blir satt sammen som hører til den mytologien. Det er sånn alle myer begynner. Det er ikke en person som har funnet opp norrøn mytologi.

Snorre hadde en teori om at de kom fra svartehavet. Det var ikke fordi at han var redd for å si at det virkelig var en gud som het odin. Han fortalte om at odin var en veldig klok mann. Det var ikke ulovelig å skrive om at det fantes andre mytologier før, fordet om man er kristen.

jeg synes norrøn mytologi er heftig. men det er sånne som dere som gjør at det blir forbundet med nasjonalisme osv. Selvom dere synes det er kult, så ikke prøv å få meg til å tro at det er noe dere tror på. Dere prøver sikkert å få dere selv til å tro på det også.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke snakket om at det er funnet opp av snorre og thor heyerdhal, det var det en av dere som begynte å snakke om dem for å vise hvor mye kunnskap dere hadde. Kanskje det er det denne tården er for. Og dere snakker som om dere nesten tror på dette. Men jeg vet at det er for å forsterke identiteten.

Du er skråsikker om andres livssyn. Vi prater om gudene og da må man ha kunnskap, for tradisjonen ble delvis brutt. Det er bra at vi diskuterer ditt syn og du kan støtte deg til Snorre og Heyerdahl, men det forandrer ikke slik det var. Jeg velger å tro annerledes fordi jeg synes teorien din blir noe svak, dessuten er det mennesker "utenfor" religion som prøver å gjøre konseptet med gudene om til helt enkle mennesker. På den måten gjør man dem til noe mindre enn det de var. Det liker jeg dårlig.

Jeg mener at alle myter begynner ett sted og blir fortalt videre, og historien utvider seg. Når Odin døde, så fortalte han nok sikkert til mennene sine at de kom tilbake til åsgard og møtte han og alle folka der. Så blir det historier. Alle historier om naturen osv blir satt sammen som hører til den mytologien. Det er sånn alle myer begynner. Det er ikke en person som har funnet opp norrøn mytologi.

Saken er at du ikke har noen kilder på at Odin døde! Den eneste historien som jeg har hørt om Odins død er den om Ragnarok. Der dør han i kamp mot Fenrisulven og får sin død hevnet av sin sønn. Dette er en profeti og har ennå ikke skjedd. Alt annet blir din teori om noe som ikke støttes av arkeologiske og skriftlige kilder fra den gangen åsatru var størst i Norden.

Snorre hadde en teori om at de kom fra svartehavet. Det var ikke fordi at han var redd for å si at det virkelig var en gud som het odin. Han fortalte om at odin var en veldig klok mann. Det var ikke ulovelig å skrive om at det fantes andre mytologier før, fordet om man er kristen.

Snorres teori kan ha vært en utbredt teori på den tiden blant folk flest. Det var den kristne tiden. Hva de kristne mente om æsene synes jeg er likegyldig.

jeg synes norrøn mytologi er heftig. men det er sånne som dere som gjør at det blir forbundet med nasjonalisme osv. Selvom dere synes det er kult, så ikke prøv å få meg til å tro at det er noe dere tror på. Dere prøver sikkert å få dere selv til å tro på det også.

Vi skal ikke prøve å få deg til å tro at vi tror på det. Det har jeg ikke behov for ;)

Lenke til kommentar
Det var ikke ulovelig å skrive om at det fantes andre mytologier før, fordet om man er kristen.

Så du tror det hadde vært helt okey om Snorre, en kristen mann, snaue 200 år etter kristningen, hadde sagt at Odin var en gud, og at historiene han la frem i Edda var sanne?

jeg synes norrøn mytologi er heftig. men det er sånne som dere som gjør at det blir forbundet med nasjonalisme osv.

Hvor får du det fra? Hvis noen har gitt uttrykk for å ha et sånt syn på saken her i tråden (selv om jeg har mine tvil) så er det i hvert fall ikke meg. Og ikke Abigor heller etter hva jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Kilder?

Kilde på at Odin var en høvding fra Asia? Sjekk Snorres Kongesagaer. Denne utgaven er på eldre nynorsk, men det burde være forsåelig.

Lenke til kommentar
Kilde på at Odin var en høvding fra Asia? Sjekk Snorres Kongesagaer. Denne utgaven er på eldre nynorsk, men det burde være forsåelig.

Snorre er nevnt, ja. Det er vel ikke snakk om, som du sier, "en kilde på at Odin var en høvding fra Asia". Det er nok heller snakk om en kilde på at en mann med navn Snorre hadde en teori om at han kanskje kom derfra, fordi han ikke hadde lov til å kalle ham for en gud. Tror mitt syn på saken kommer tydelig frem litt lenger opp i tråden. Men for all del, folk må jo få tro på hva dem vil; det kan jeg respektere. Men folk kan ikke forvente at jeg skal gi dem min respekt, når de ikke gir meg sin egen.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg denne boka i går. Håper den er kjekk.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...6609&rom=MP

Jeg er ikke veldig inn i noe særlig enda, men synes det er veldig interessant!

Edit: Leif

Joakim?

Joda, Gro Steinsland kan jo sakene sine, men jeg har fått inntrykk av at hun er utrolig selvgod. Husker at det for et par år siden ble laget et radioprogram om norrøn mytologi, der de intervjuet Steinsland og to representanter fra Bifrost. Det ble sendt på lufta som det skulle, men på reprisen var de to fra Bifrost klippet bort; på hennes ordre hvis man skal tro de jeg har snakket med (fra Bifrost). Da virker det for meg som om hun mener at hun er den som vet alt, og alle andre tar feil. Faller ikke helt i smak hos meg. Sier ikke at jeg aldri kommer til å kjøpe noen av bøkene hennes, for det er jo noe helt annet. De kan jo være veldig gode selv om hun kanskje (hva vet vel jeg) er et forferdelig menneske.

Lenke til kommentar

UFFDA! Ja jeg har lest i et forord hun har til en av bøkene sine at hun ikke støtter norrøn religiøs praksis idag, det synes jeg er skam, og særlig at hun skriver det på trykk i boka. Heldigvis er det ikke hun som bestemmer livssynet til folk, så det er jo greit. Men at hun ville ha hele programmet for seg selv var jo særlig ille. Hun tålte kanskje ikke noen av spørsmålene eller argumentene? Skulle ofra en hest for å høre det klippet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...