Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oversettelsene er det da ingenting i veien med, hvis du trykker på det norske flagget øverst på siden når du har funnet riktig tekst.

 

Den norske versjonen av Voluspå begynner slik "Um ljod bed eg alle helga lydar" og det er ikke dette jeg kaller leselig bokmål.. Så, kan noen anbefale en bok eller to (moderne oversettinger) jeg kan sjekke ut?

Lenke til kommentar

For de som liker tegneserier er Peter Madsens Valhalla ytterst nødvendig. Utgitt i Norge av Egmont og i Danmark av Carlsen Comics. Ikke lett å få tak i, men gull verdt om du finner det. Det ble også lagd en film på slutten av 80'tallet som er grei nok. Humoren er litt barnslig, men måten de har gjort om norrøne gudefortellinger om til tegneserier er helt fenomenal.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å lese Edda på bokmål, så finner du det her.

 

Jeg gjør alikevel oppmerksom på at selv om jeg linker til den siden, og de selv mener seg å være tro mot æsene, så tar jeg avstand fra deres menneskesyn. Den eneste årsaken til at jeg linker til denne siden hos Vigrid er at jeg har funnet gode Eddatekster der.

 

Edit: Hvis du ønsker å vite mer om Vallhalla (se over) så trykk på linken her.

Endret av holar
Lenke til kommentar
For de som liker tegneserier er Peter Madsens Valhalla ytterst nødvendig. Utgitt i Norge av Egmont og i Danmark av Carlsen Comics. Ikke lett å få tak i, men gull verdt om du finner det. Det ble også lagd en film på slutten av 80'tallet som er grei nok. Humoren er litt barnslig, men måten de har gjort om norrøne gudefortellinger om til tegneserier er helt fenomenal.

 

Har lest mye av denne. Fant en del blad på hytta, tror de er ganske gamle, men det var interessant å lese ja.

Lenke til kommentar
For de som liker tegneserier er Peter Madsens Valhalla ytterst nødvendig. Utgitt i Norge av Egmont og i Danmark av Carlsen Comics. Ikke lett å få tak i, men gull verdt om du finner det. Det ble også lagd en film på slutten av 80'tallet som er grei nok. Humoren er litt barnslig, men måten de har gjort om norrøne gudefortellinger om til tegneserier er helt fenomenal.

 

Jeg har 12 av de 14 utgitte heftene. Alle på originalspråket selvfølgelig, og omtrent halvparten av dem er utgivelser fra 1. opplag. Hefte 13 (Balladen om Balder) og 14 (Muren) bestilte jeg faktisk i går kveld. Hvis noen er interessert så hender det at de får inn noe på Outland i Oslo, og er også mye å finne på Tanum. Filmen har jeg også, på DVD, men den blir litt for barnslig til at man får noe særlig ut av den.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Oversettelsene er det da ingenting i veien med, hvis du trykker på det norske flagget øverst på siden når du har funnet riktig tekst.

 

Den norske versjonen av Voluspå begynner slik "Um ljod bed eg alle helga lydar" og det er ikke dette jeg kaller leselig bokmål.. Så, kan noen anbefale en bok eller to (moderne oversettinger) jeg kan sjekke ut?

Man forstår de gamle kvadene best om man lærer seg orginalspråket. Jeg forstår jo at det langt i fra er alle som gidder dette, men det det er likevel et godt tips.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Voluspå for 15 kroner i en eller annen bokhandel, men antar at jeg bare hadde griseflaks.

 

Det er vel ikke den lille utgaven til Aschehoug? Jeg har nemlig Håvamål i en slik utgave, som jeg vet at også finnes i Voluspå.

 

Man forstår de gamle kvadene best om man lærer seg orginalspråket. Jeg forstår jo at det langt i fra er alle som gidder dette, men det det er likevel et godt tips.

 

Jeg har faktisk ambisjoner om å gå såpass inn i det norrøne språket at jeg kan lese tekstene på originalspråket. Det er et av de store målene jeg har innenfor mytologien, som på mange måter er som en hobby for meg.

 

EDIT: Har forresten nettopp bestilt meg en ny bok. Saxo Grammaticus - Danmarks Krønike. Gleder meg.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk ambisjoner om å gå såpass inn i det norrøne språket at jeg kan lese tekstene på originalspråket. Det er et av de store målene jeg har innenfor mytologien, som på mange måter er som en hobby for meg.

 

EDIT: Har forresten nettopp bestilt meg en ny bok. Saxo Grammaticus - Danmarks Krønike. Gleder meg.

Høres lovende ut. Selv har jeg lært meg norrønt i såpass grad at jeg kan lese en norrøn saga uten nevneverdige problemer. Selv om det tar litt tid, og selv om jeg av og til må slå opp i ordboka. Diktene blir litt værre, pga. alle "kjenningene"/metaforene, og diverse ord som til og med språkforskere har vanskelig for å tyde (spesielt når det gjelder de mange kvadene som fra før av ikke er blitt forsøkt oversatt). Men jeg er kommet på gli når det gjelder dette også.

 

Når det gjelder Saxos krønike, så er jo det en bra kilde, men jeg må bare skyte inn at han lyver og overdriver en del.... så man må lese dette med et kritisk blikk. Men det visste du vel alleredè?

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Når det gjelder Saxos krønike, så er jo det en bra kilde, men jeg må bare skyte inn at han lyver og overdriver en del.... så man må lese dette med et kritisk blikk. Men det visste du vel alleredè?

 

Man sier jo at Snorre må tas med en klype salt, mens Saxo må tas med en enda større klype salt. :)

 

EDIT: Er der forresten noen som veit hvor jeg kan få kjøpt gudestatuer? Gjerne norske foretninger/nettbutikker. Har funnet én amerikansk nettbutikk, men er usikker på om disse sender ut av USA.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
EDIT: Er der forresten noen som veit hvor jeg kan få kjøpt gudestatuer? Gjerne norske foretninger/nettbutikker. Har funnet én amerikansk nettbutikk, men er usikker på om disse sender ut av USA.

Denne nettbutikken har noen: http://www.jelldragon.com/

 

De er imidlertid ikke så veldig store. Skal man ha noe på en meter eller der omkring, så regner jeg med at man må lage dem selv.

Lenke til kommentar

Hva skjer med de døde i ragnarokprofesien? Vanligvis ender man opp i åsgard eller helheimen når man dør, avhengig av hvordan man dør. Ved ragnarok blir hele verden brent og det meste blir knust. Balder kom til Hel da han ble skutt av sin bror Hòd etter at Loke hadde lurt ham til å skyte med mistelteinen. Døden er på den måten en reise til en annen verden, en annen virkelighet, dimensjon. Mitt inntrykk er at alt dette forsvinner og blir erstattet etter Ragnarok, på den måten forsvinner alt det gamle. Normalt ville Odin reist til en annen dimensjon hadde han dødd. Under Ragnarok blir han drept av Fenrisulven og hevnet av hans sønn Vidar (Víðarr).

Lenke til kommentar

Interessant. I Den Yngre Edda, når Gylve spør hva det skal bli av oss etter Ragnarok siden det er sagt at menneskene skal leve evig i en eller annen verden, nevnes det bare at det blir flere steder å leve. Det beste stedet skal visstnok være Gimle, mens som hjem for de onde nevnes Nåstrander og gode, gamle Hvergelme. Men dette gjelder kanskje i første omgang mennesker? Har liksom aldri tenkt i akkurat disse baner før. Gimle omtales som himmelen, så er dette ment for de som døde under Ragnarok; eller for den nye menneskerasen som kommer fra Liv og Livtrase?

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Det står også noe slikt som at gudene skal igjen finne lekene i gresset. Altså at de kommer tilbake til Åsgard, der finner de leker og spill i gresset som minner dem om de tidligste tider fri for bekymring. Gjennom hele Voluspå kan man se en slags eskalering hvor starten er god og problemfri, men det blir mer og mer trøbbel med kaoskreftene, til slutt ender det med Ragnarok for så og starte på nytt.

 

Hvordan ser dere forresten på tiden i norrøn religion? Er den sirkulær eller linneær? Jeg ser på det som linneæart:

Is og Ild ---> Ymer ---> Ragnarok ---> Ny begynnelse ---> *ukjent*

 

Har hørt noen teorier om de som mener at ragnarok allerede har vært. På en måte så var det romersk-katolske imperiet med på å knuse den norrøne kulturen og religionen. Jeg velger allikevel ikke å se det slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...