Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fantastisk for en fantasi de hadde i allefall

Der isen smeltet, formet dråpene også et annet vesen - en diger ku; Audhumbla. Melken rant som elver fra de veldige spenene hennes, og slik fant Yme mat. Audhumbla ga seg straks til å slikke de salte, rimslåtte steinene som fantes omkring henne og kjempen. Opp fra en av steinene slikket kua plutselig noen lange hårstrå, og neste dag dukket det frem et hode og et ansikt fra steinen. Den tredje dagen greide kua endelig å slikke fri hele kroppen. Det var en mann, stor og vakker. Bure het han - og fra ham stammer gudene, de vi kjenner som æser.

 

Kjempen Yme fikk barn med seg selv. Mens han lå og sov, begynte han å svette, og frem fra den venstre armhulen hans vokste det plutselig et mannlig og et kvinnelig vesen. Bena til Yme paret seg med hverandre og fødte en sønn med seks hoder; Thrudgelmir, far til Bergelme. Dette er begynnelsen til rimtussenes slekter, jotnene.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si til Speik at Varg Vikernes er en mann som har vært innom det meste, med åsatru og satanisme som det mest kjente. Han hevder også at han ikke føler tilhørlighet til noen av disse i dag. Det skal også nevnes at Grevens tilknytning til mytologien var gjennom den nasjonalistiske og nazistiske delen, populært kalt odinisme.

 

Er et sted i nærheten her som heter Ganddalen, har ofte lurt på om det en gang bodde en trollmann der. Å 'gande' er vel norrønt for å drive med trolldomskunster. Er nok der navnet Gandalv kommer fra og :)

 

Gandalv er faktisk navnet på en dverg i mytologien.

 

Synd er det også med organisasjoner som vigrid som spiller på nettopp dette for å øke oppslutningen om sin egen agenda

 

Vigrid er et sørgelig kapittel i norsk åsatru, og de fleste norrøne organisasjoner med respekt for seg selv tar kraftig avstand.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Vil gjerne poengtere noen interessante forskjeller mellom jesus-mytologien og norrøn religion.

 

Æsene kjemper en ganske jevn kamp mot kaoskreftene, jotnene. Gud er "allmektig" eller nærmest allmektig, det er ikke æsene. Æsene lever i symbiose med sine fiender, og visjonene om ragnarokk forteller at når krigen er over ligger begge sider døde, men kun noen få overlevende på hver side.

 

Odin dør, Tor dør, alle dør i kamp mot sine fiender.

 

Et annet poeng jeg synes er spennende er bibelens fortelling om treet i edens hage. Kunnskapens tre bærer den forbudte frukt. Kunnskap i denne sammenheng er noe forbudt, noe skummelt og til dels farlig. Slik var det ikke for de norrøne menneskene og deres guder. Kunnskap var helt nødvendig for å overleve. Odin var villig til å ofre mye for kunnskaper, han hang seg selv i Yggdrasil (kunnskapens tre?) og fikk dermed visdom blandt annet om runene, som han delte med menneskene, og som vi nyter godt av idag iform av skriftelige kilder fra vår fortid. Å tilegne seg kunnskap var derfor noe både gudene og menneskene måtte ofre mye for å skaffe seg. Adam og Evas nysgjerrighet ble straffet og de ble kastet ut av Edens hage. Norrøne mennesker ble nærmest oppfordret til å skaffe seg kunnskaper på alle områder.

Lenke til kommentar

Det du sier her er veldig interessant, Abigor. Det at den øverste guden i den norrøne mytologien var villig til å ofre alt for å stille sin tørst etter kunnskap, og gjør det helt klart i sitt Håvamål at man skal tilegne seg så mye kunnskap som mulig, mens Gud i kristendommen i utgangspunktet nektet menneskene kunnskap.

Når det gjelder det du sier om at Æsene ikke er allmektige, og at mange av dem faktisk dør i den endelige kampen mot det onde ser jeg på som et mye mer harmonisk bilde enn det av Gud i kristendommen. I Ragnarok skaper man jo balanse i universet ved at det gode og det onde nøytraliserer hverandre, samtidig som begge naturlig nok går til grunne.

 

EDIT: La til informasjon.

 

EDIT2: Feil tegnsetting.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Hva skjer egentlig etter Ragnarok ifølge norrøn mytologi?

 

En ny og ren verden stiger opp av havet, og det er bare noen få som overlever. Ingen skal sulte, ingen skal lide. Vidar og Våle overlever. Og Mode og Magne, som overtar Mjølner. Høne kommer tilbake, og Balder og Hod stiger opp fra Hel. Liv og Livtrase gjemmer seg i Hoddmimes Holt, og fra disse skal en ny menneskerase stige frem.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Voluspå forteller om dette. Gudene skal igjen drive med idrett og spill på Idavollen (Iðavollr).

 

Hit kommer Vale og Vidar, Tors sønner Mode og Magne som har med Mjølner. Fra Hel kommer Balder og Høder. Her bygde gudene to herlige saler, Gladsheim, Glaðsheimr, med høyseter for Odin og de tolv fornemste æsene og Vingolv, Vingolf, med høyseter for Frigg og åsynjene. Gimle ble også bygget her.

 

Det aller siste verset i Voluspå forteller at også døden og kaoskreftene blir med i den nye verdenen:

 

Der kommer den dystre

drage flygende,

glinsende, nedfra

Nefjellene;

med lik i fjærene

flyr over vollene

Nidhogg-

Nå skal hun synke.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Store og gilde var de, både Odin, Tor og Frøya, men hvor er de nå? Jo de er der kristendommer snart vil følge dem, glemt av de fleste og forlatt av enda flere.... Guder er store når massen som tror på dem er mange, men de dør når ingen lenger tror...

 

Rart å tenke på at denne troen, åsatru, var like stor, kanskje til og med større, enn det kristendommen har vært i de siste tusen årene! Og det beviser jo bare at guder KUN er levende så lenge noen tror på dem... Tusenvis av guder har lidd samme skjebne som Tor og Odin og Frøya, som de fleste nålevende mennesker er ateistiske til. Og om X antall år er det kristendommens tur....

 

Men så kommer spørsmålet: Vil flere gå tilbake til åsatro når kristendommen ikke lenger er der. Eller vil mer spirituelle religioner "vinne"?

 

Vi vet jo ikke så forferdelig mye om åsatro grunet at de ikke var så flinke til å skrive ned ting og tang men tok alt muntelig for det meste, noe som er synd da det er en fasinerende tro. Den gjenspeiler det harde klimaet vi har her oppe i nord liksom....

 

Jobbet sammen med en som var tilhenger av åsatro. Han hadde tattovert Tors mektige hammer over brystet... og jeg kunne ikke fri med fra tanken om at den hammeren ville bli en litt loslitt hakke når ting og tang begynner å sige nedover.. he he...

Men en grei og reflektert kar som forøvrig syntes det var utrolig vanskelig å tro på noe sånt da vi i dag i stor grad vet hvordan verden henger sammen... Men sikkert forenelig på et eller annet vis.. :)

Lenke til kommentar

Så herlig å se at det er åpenhet i dette forumet, selv for åsatro.

 

Det er nok rett at endel rasistiske/nazistiske elementer også er åsatru. Dessverre, vil jeg si.

 

Men enhver religion har hatt uønskede elementer i seg, maktmennesker som utnytter religionen for egen agenda.

 

Nok om det.

 

Det blir stadig flere tilhengere av den norrøne troen. Troen på Gudene, vettene og naturmaktene står stadig sterkere.

;)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid følt en tilknytning til åsatro eller norrøn mytologi. Helt siden jeg var liten. Jeg ble vel egentlig oppdratt til å tro på kristendommen og jeg fulgte godt med på "kristendomstimene" som vi kaldte det da. Men når vi snakket om det norrøne så fulgte jeg ekstra godt med. Min interesse for kristendom sank mens min interesse for norrøn mytologi og vikinger økte.

 

I dag så er jeg en delvis troende kan man vel si. Jeg er ikke den mest opplyste personen om dette men min tro går mest på de grunnleggende tingene som Valhall og Ragnarokk. Du kan vel si jeg er tilhenger av en litt modernisert Asatro som setter gudene som forfedre mere enn hva man vanligvis kan kalle guder. Jeg tror de alle var mennesker en gang og at de lever videre i Aasgard med alle våre andre forfedre. Noen enig?

 

Jeg blander vel kanskje vitenskap og Aasatro sammen for å tilpasse meg den tiden jeg lever i. Ikke for å passe inn med andre(!) men for min egen del. Så jeg tror ikke på skapelsesdelen av Aasatro da det ikke virker mulig i mine øyne. Ikke mer enn at gud skapte jorden på 7 dager..

 

Men om jeg tror på gudene og dimensjonene/verdenene som beksrives i bøker og dikt?: ja.

 

Men hva synes dere andre om å tilpasse en religion slik som jeg gjør? Er det galt synes dere?

I mine øyne så ville jeg si nei, da tro er noe personlig og er noe jeg mener man må få lov til å styre selv.

Lenke til kommentar

Hei RogueAlien.

 

Nei, jeg synest ikke det er feil.

 

Enhver religion utvikler seg, enhver guddom er litt forskjellig fra person til person innenfor religionen.

 

Bare se på kristendommen -- De driver ikke på å dreper mennesker som ikke vil ta dåpen, men det gjorde de for en ca 1000 år siden.

Lenke til kommentar

@RogueAllen: Din Åsatru er helt lik de fleste moderne kristne sin Kristendom. De tilpasser religionen sin. F.eks. de fleste kristne tror bare på kjernen om Jesus offer for våre synder osv, ikke på skapelseshistorien, syndefloden osv..

 

Selv mener jeg det er fullt mulig at Odin, Tor, Balder og gjengen eksisterte en gang i Norden for lenge siden, og var såpass merkbare at folk omtalte dem som guder. Valhall (eller generelt liv etter døden) tror jeg dermed ikke på. Historiene om æsene er vel på samme måte som historiene i Det Gamle Testamentet, noen har en del sannhet i seg, andre er rent oppspinn, andre kan sees på som allegorier.

Lenke til kommentar
Vi vet jo ikke så forferdelig mye om åsatro grunet at de ikke var så flinke til å skrive ned ting og tang men tok alt muntelig for det meste, noe som er synd da det er en fasinerende tro.

 

Grunnen til at kildene er sparsomme er jo fordi man i den tiden da dette var på topp for det meste brukte runer. Og det var begrenset hva man kunne få plass til på en trepinne eller en stein med runer. De få kildene vi har i dag er for det meste skrevet i ettertid av kristne.

 

De "norske" oversettelsene på heimskringla-websiden er jo milevis unna leselig bokmål. Hvor kan jeg lese edda-tekstene på vanlig bokmål? Og kanskje dere kan anbefale en bok eller to jeg kan plukke opp på biblioteket?

 

Oversettelsene er det da ingenting i veien med, hvis du trykker på det norske flagget øverst på siden når du har funnet riktig tekst.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
De "norske" oversettelsene på heimskringla-websiden er jo milevis unna leselig bokmål. Hvor kan jeg lese edda-tekstene på vanlig bokmål? Og kanskje dere kan anbefale en bok eller to jeg kan plukke opp på biblioteket?

ctrl+a. ctrl+c. ctrl+v. så skifter du fra kav nynorsk(?) til bokmål i word..?

 

jeg har ingenting i mot religion, men jeg har mye i mot religion som ikke vil tilpasse seg. med andre ord kan man si jeg ikke har my tilovers for de mer "ekstreme" trosfolkene. det er fint å tro, men helst om ting ingen av sidene(relegion/vitenskap) kan bevise.. tiltalte er uskyldig til det motsatte er bevist liksom..

 

sry for offtopic..

 

Grunnen til at kildene er sparsomme er jo fordi man i den tiden da dette var på topp for det meste brukte runer. Og det var begrenset hva man kunne få plass til på en trepinne eller en stein med runer. De få kildene vi har i dag er for det meste skrevet i ettertid av kristne.

 

hmm..

 

for meg virker det som kristendommen(vatikanet) ønsker makt mer enn noen annet. vist "de" fikk det som de ville hadde vi alle vert 100%(alle 100prosentene) hengiven til den kristne tro.

 

edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862963

 

liker fyren bak denne filmen.

 

bare for å være sikker: vist det er noen kristne som reagere. så ikke bry deg om meg.. jeg er harmløs uansett :)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...