Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er denne boken kjøpt gjennom Historie Klubben (Tanum) sammen med bøkene Norrøn religion og Det norrøne samfunnet. Gleder meg til å lese gjennom disse.....

Jon Vidar Sigurdsson?

Isåfall skal den visstnok være veldig god. Har ikke fått tid til å lese den selve enda.

Endret av Bagh
Lenke til kommentar
Jeg mener at dette blir veldig feil. "Hedensk tankegang". Dette er en filosofi (om du vil) som ikke passer inn i vår tid og vårt samfunn.

Da har du misforstått hva jeg mener. Selvsagt må vi tilpasse oss tiden vi lever i, men de som sier hedensk mentalitet "ikke passer inn" har misforstått hva det hele dreier seg om når det gjelder hedensk samfunnsbygging.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir like feil å tolke det til å bli anti-rasistisk eller noe i den duren på grunn av hva som er politisk korrekt idag. Samfunnet kan ha vært langt mer rasistisk i vikingalderen enn situasjonen idag. Uansett synes jeg ikke man skal trekke konklusjoner den ene eller den andre veien basert på hva samfunnet sier. Hva man mener om rasisme og etnisitet knyttet til paganisme synes jeg er opp til hver enkelt å finne ut. Greit at vi får høre synspunkter på det hvertfall.

Vurdere å melde meg inn i bifrost dersom det blir et vellykket opplegg rundt den hedenske gravplassen. Har vært fristet før, men det finnes ikke noe fellesskap her jeg bor, og er ikke hundre prosent fornøyd med Bifrost. Har hatt en drøm om å bli begravd i gravhaug, men det er nok ikke aktuelt så strengt det er med begravelser nå. Hva ville skjedd dersom man lagde en jordhaug og ble gravlagt der når man var gammel? Ville stat/kommune grave liket opp og flytte det? Tenker på et avsidesliggende sted uten forbipasserende. Ikke noen seriøse planer akkurat, men liker å filosofere over slikt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Abigor: Man trenger vel ikke være medlem av Bifrost for å benytte seg av dette tilbudet?

Vowels: Tanum har vel det meste. Bestilt masse derfra. På originalspråket. Rundt hundrelappen for hvert hefte. Husk å søk på tittelen på heftet. Du vil ikke få det opp ved å søke på 'Valhalla'.

Lenke til kommentar

Er ikke så lenge siden jeg begynte å bli interessert for mytologien. Så kan hende dette er et fint sted å starte. Tror jeg bestiller det første heftet nå også får jeg se hvordan det er. Du ambefaler den danske versonen right?

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med den norske oversettelsen, har kost meg mye med den og foretrekker den faktisk. Siden noen av bladene er så gamle (starta på 80'tallet) så har jeg bare klart å finne de danske.

Det beste med Valhalla synes jeg er tegningene, rike detaljerte og flotte tegninger i hver rute, og den artistiske omskrivningen og tilpasningen av de gamle historiene i et nytt format. Det er rett og slett ypperlig. Det dummeste synes jeg er karikaturen av Heimdall som feit og pinglete, kun for å skape en kontrast til de gudene som er "sterkere" enn ham. Historien trengte en feig klovn, og Heimdall ble tegnet i den rollen, men den passer ikke alltid.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Har nå bestillt de tre første på dansk. Vil heller ha en komplett samling i ett språk enn å ha en blanding der noen er norske mens andre er danske. Så gikk for dansk siden dette var orginalspråket. Gleder meg til de kommer i posten.

Lenke til kommentar
Du ambefaler den danske versonen right?

Jeg liker den danske best, siden jeg liker å lese ting på originalspråket (om det lar seg gjøre).

Trodde dette var et tilbud for Bifrost sine medlemmer? Hva må man gjøre for å bli gravlagt der?

Jeg sitter ikke på noen fakta her, men man trenger jo ikke å være medlem av statskirken for å bli gravlagt ved en kirke. Og jeg vet at Bifrost har arrangert gravferder for ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar

Det var ei jente på 20 år her i distriktet som døde av kreft nylig. Hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater Odin at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...