Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, vikinghjelmen der er toppen. Min har mistet hornene :(

Men vikinge hjelmer har da ikke horn! Det var etter den forbanna operaen, vagner eller noe slikt, og senere i hollywood filmer at vikinge hjelmene kom med horn....

 

Utrolig mange som faktisk TROR at de hadde horn på hjelmene den dag i dag, noe som beviser at en løgn blir sannhet når den gjentas X antall ganger... :)

Lenke til kommentar
Men vikinge hjelmer har da ikke horn! Det var etter den forbanna operaen, vagner eller noe slikt, og senere i hollywood filmer at vikinge hjelmene kom med horn....

Vell. Man kan vell muligens strekt tatt argumentere med at man ikke vet om de hadde horn eller ikke. Det er vell bare blitt funnet en eneste inntakt vikinghjelm (og den var uten horn).

Lenke til kommentar
Vell. Man kan vell muligens strekt tatt argumentere med at man ikke vet om de hadde horn eller ikke. Det er vell bare blitt funnet en eneste inntakt vikinghjelm (og den var uten horn).

Man kan argumentere på denne måten: Hadde vikingene brukt horn på hjelmene (dersom de brukte hjelmer) så hadde de ikke vunnet et eneste slag. Skal du ut i krig, er horn noe av det dummeste du kan ha på hodet.

Det ser da mye kulere ut med horn. Uansett om de hadde det eller ikke.

Rart at du mener det, jeg er av den oppfattningen at det skal være mest mulig realistisk. Skal man lage et bilde av en viking, så bør man ha arkeologiske funn for alle detaljene.

 

Selv synes jeg horn ser helt latterlig ut på hjelm, slik som klisjeen er.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Eller enda bedre, vikinge hjelm med små vinger! :blush:

 

Bare tenk deg synet av en diger viking som kommer stormende mot deg med et fryktelig skrik og med sverdet klart til hugg... et skrekk innjagende syn helt du får øye på de små søte vingene han har på hjelmen... :) Er jo ikke rart at de fant levninger av hjelslåtte munker som hadde et digert glis om munnen da? :rofl:

 

Skal det være autentisk så skal det være det for meg. Kan ikke tenke meg at de hadde horn stikkende ut av hjelen ene og alene fordi de ville være i veien og henge seg opp i alt og et en kom over... Bare tenk det situasjonen der du med hevet sverd går frem for å hugge ned en stakkars munk og så henger ermet i skjorta di seg opp i det forb**** hornet så munke gjøken får tid til å stikke korset sitt i deg isteden... Forbannet upraktisk... Så nei, de hadde nok ikke horn nei....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Rart at du mener det, jeg er av den oppfattningen at det skal være mest mulig realistisk. Skal man lage et bilde av en viking, så bør man ha arkeologiske funn for alle detaljene.

 

Selv synes jeg horn ser helt latterlig ut på hjelm, slik som klisjeen er.

 

Et seriøst bilde av en viking burde nok være uten horn, ja. Men jeg tenkte mer i tegneseriebaner, hvis du skjønner.

 

EDIT: Noen som kan anbefale en norrøn ordbok på bokmål? Eller har sett det i det hele tatt? Det eneste jeg klarer å lete frem er den av Leiv Heggstad, på nynorsk.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Morro tråd dette.. Jeg er i utgangspunktet ganske anti-nasjonalistisk av meg, men jeg synes den gamle norønne kulturen og hva nordmenn som dro ut i viking fikk til er ganske imponerende og jeg synes vi skal sette pris på den kulturarven.. Synes den er mye mer spesiell enn den kristne, spesielt ettersom den i mye større grad er unik for Norden.

Lenke til kommentar

Bah!

 

Husker jeg steila tvert på kristdendomsundervisningen og syntes læreren var en idiot, tegna Jesus/ Gud med illrødt tryne og sikk-sakk tenner, når jeg tenker etter så var ansiktene på de fleste bibelskikkelsene ganske groteske.

 

Tegneserien Valhall ga meg så mye mye mer, husken er mer detaljert på det området. Hvorfor lærer man i skolen ikke om slikt:

valhalla3-side36.jpg

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Ah, jeg elsker denne fremstillingen av nornene. :!: Det kunne kanskje vært en idé å bruke noe ligenende i undervisningen. Dette er jo som du sa noe vi husker. Men igjen; er ikke så sikker på at jeg ville husket all verden av en tegneserie basert på kristendommen og dens myter.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...