Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Veldig kult at det er en del av oss her på forumet. :thumbup: Bare å spørre hvis det skulle være noe. Tror det er nok av kunnskap i denne tråden, så du kan få svar på det meste.

Kunnskap er jo noe av det viktigste for oss og for dem som vil utforske norrøn religion. For vi har ikke lenger en religion som lever på tradisjoner, men en religion som idag lever takket være arkeologi og historie. Selvsagt er det mange spor idag skjult rundt oss, høytider, ordtak, ukedager, men ikke slik at det i seg selv gir noe fasitt. Derfor må man lære seg mye gjennom arkeologi og historie for å forstå dette.

 

Kunnskap var jo også et mål i selve religionen. Gudene ofret mye for å få kunnskap, for selv de var avhengig av det for å overleve, slik vi også er. For noen ble det nærmest et kompromiss: hvor mye kunne man ofre for å tilegne seg nok kunnskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt og tenkte på Sleipner, hesten til Odin. Sleipner rir over sjø og over himmelen like enkelt som den rir over land. Var det ikke slik at det ble inngått en avtale med en kjempe som skulle lage Åsgards murer mot at han skulle få gifte seg med Freia? Han fikk en tidsfrist på seg, og ingen hadde tro på at han skulle komme til å klare det? Men han hadde en så usedvanlig sterk hingst, Svadilfare, som gjorde at han lå ann til å bli ferdig med hele muren før fristen. Gudene hadde et problem, for Freia ville selvsagt ikke giftes bort, hverken som belønning eller med kjempen som sikkert ikke var interessant for kresne Freia. Her var det Loke som fikk en av sine smarte planer, om å kle seg i hesteham og forføre hingsten til kjempen. Planen fungerte og kjempen fikk ikke sin belønning etter at fristen ble brutt, fordi hesten ble forstyrret av den forføreske Loke i form av en merr. Den uheldige, eller heldige sådan, bieffekten var at Loke ble gravid med hingsten og fødte Sleipner, den raskeste hesten av alle, med åtte bein og kunne ri over vann, land og luft.

 

Dette er et godt eksempel på Loke sin rolle for gudene. Ofte var det kun han som hjalp gudene ut av vanskelige kniper. Det var han som kom på mange merkelige planer som fikk gudene ut av ellers uløselige tvister. På den andre siden stelte han istand mye galskap også, som da han klippet håret til Siv, Tors kone. Derfor hadde han en dobbelsidighet som gjør han svært interessant. Han var et dilemma for gudene, de var både avhengig av ham, men han var også en trussel, ikke minst med tanke på profesiene om Ragnarok. Noen som har lyst til å fortelle om historien rundt Siv og Loke som klippet håret hennes? Den historien kjenner jeg ikke så godt til.

post-118993-1225559818_thumb.png

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Er svært enig med det du sier. Åsatroen for meg illustrerer verden på en veldig god måte, den viser på hvilken måte verden eksisterer ut i fra motsetninger; ikke nødvendigvis gode og onde. Loke er den som hjelper gudene, som ordner (kosmos) for dem. Men han er også en kaosskikkelse, en motsetning til gudene. Og der denne kampen mellom disse som driver livet fremover, og som er en nødvendighet for begges eksistens.

 

Døden er ikke noe å være redd for, for uten døden kunne ikke livet eksistert. Jfr. Ymir og skapelsen.

 

Slik er iallefall noen tanker jeg har gjort meg..

 

Utrolig tøft bilde, forresten :D

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Vi har jo kommet litt skjeivt ut, GisleLarsen, men det her likte jeg. Flott å se at det ikke bare er meg som ser på Håvamål som en herlig samling råd om hvordan man skal leve livet. Er også enig i det du sier om naturen, og hvor avhengig vi er av å ferdes i den. Det eneste jeg ikke likte her, Gisle, var at du hele tiden brukte kristendommen som det negative motstykket til hedendommen.

 

Er utrolig lenge siden jeg har følt nærværet av gudene så sterkt som nå. Det er nesten så det ligger et press på brystet, og en merkelig følelse fyller hele kroppen. Dette er en følelse det ikke er å ta feil av. Kanskje er det årstiden, kanskje er det omstendighetene; men noe ligger i luften.

Takk for det. Men jeg kan ikke se at jeg hele tiden brukte kristendommen som det negative motstykket. Mitt fokus er heller på at hedendommen er vår opprinnelige religion, at kristendommen fortrengte denne, og at det er mange misoppfattelser om hvordan vår opprinnelige religion var.

 

Selv om jeg vil gjøre mitt for at vårt land igjen skal bli hedensk, så synes jeg det er unødvendig å inneha noe slags hat mot kristendommen.

Lenke til kommentar

Har alltid vært utrolig fascinert av Loke i mytene. Han er jo tidenes two-face. Som sagt så roter han både seg selv og gudene opp i alt mulig, men han har det med å få snakket seg ut av det. Ordets makt. Herlig.

 

GisleLarsen: Enig i det siste du sier her, om at man ikke skal sette seg opp mot kristendommen på en negativ måte. Men det var den følelsen jeg fikk etter å ha lest det du har skrevet. Er jo ikke umulig at det er jeg som tolker det feil, men det er jo også noe man må ta hensyn til når man skriver. Hvordan man best mulig kan få frem et budskap, uten at folk misforstår.

 

EDIT: Abigor: Det er jo i historien om hvordan Tor får hammeren sin osv. at Loke klipper av håret til Siv. Kunne godt ha fortalt den, men har dessverre ikke tid akkurat nå. Noen andre som tar på seg oppgaven?

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gjorde det enkelt, og googlet for å finne en enkel historie.

 

Loke stjeler Sivs hår

 

En gang hadde Loke klippet håret av Siv mens hun lå og sov. Da Tor oppdaget dette, tok han fatt i Loke og sa at han ønsket å knuse hvert et bein i kroppen hans. Men da ble Loke redd og mente at han nok skulle klare å skaffe Siv håret hennes tilbake. Han skulle nemlig få dvergene til å lage et gullhår til henne, og det skulle vokse som annet hår på hodet hennes.

 

Loke dro så av gårde til noen dverger som ble kalt Ivaldesønnene, som var kjent som dyktige smeder. De laget nå gullhåret og dessuten skipet Skibladner og spydet Gungne.

 

Men den alltid geskjeftige Loke kunne ikke dy seg og inngikk et veddemål med en annen dverg om at han og broren ikke kunne lage så fine ting som Ivaldesønnene. Dette skulle han vedde hodet sitt på, sa han.

 

De to dvergene lagde først en galte med bust av gull. Deretter lagde de en overmåte vakker gullring som kaltes Draupne. Til slutt smidde de en gild hammer.

 

Så reiste den ene av brødrene til Åsgard med kostbarhetene for å måle dem med det som Ivaldesønnene hadde laget.

 

Da dvergen og Loke la fram det som hadde blitt laget, satte gudene seg til doms. Det var Odin, Tor og Frøy som skulle dømme.

 

Loke gir spydet Gungne til Odin Dette spydet treffer alt det som Odin sikter på. Tor får Sivs gullhår. Skipet Skibladner, som kan gå både til lands og vanns, blir gitt til Frøya. Dvergen gir ringen Draupne til Odin, og den er slik laget at det hver niende natt drypper åtte nye gullringer av den. Frøy får galten Gyllenbust, som han kan ri på både til lands og i lufta. Tordenguden selv får hammeren Mjølner, som alltid vender tilbake til Tors hånd etter at han har kastet den.

 

Gudene dømte så at Mjølner nok var den gildeste gaven, siden den kunne brukes til å forsvare gudeheimen mot jotnene. Da ville dvergen innløse veddemålet sitt og hogge hodet av Loke.

 

Men den listige jotnesønnen sa at dvergen nok hadde rett på hodet hans, men ikke halsen! Da ble dvergen arg siden han ikke kunne drepe Loke, men han tok og sydde sammen leppene til den falske Loke.

 

 

Fra: http://home.hib.no/mediesenter/mytobib/aas.../hvemhva09b.htm

Lenke til kommentar

Nyttig høring for alle dere i denne tråden! NRK har slått på stortromma og lagt ut mye fra sitt arkiv, både fra tv og radio. Her skal dere høre noe jeg fant mest spennende. Gro Steinsland forteller akkurat som om hun selv reiste innom stedene av interesse i den norrøne verdenen.

Del 1: Gudekrigen

Del 2: Valhall

Del 3: Frøya

Del 4: Balders Død

Del 5: Loke

Del 6: Tor og Midgardsormen

Del 7: Ragnarokk

Her snakker vi om en av verdens fremste forskere på norrøn religion, alle her burde skaffe seg en bok eller to av Gro Steinsland!

 

Internett er et av de viktigste medier for å lære seg om temaet, så jeg håper alle som sitter på underholdende og gode sider deler med seg, så får vi alle økt kunnskap.

 

Mer kos:

Richard Rudgley - Pagans

 

Richard Rudgley - Pagans:

Episode 1 - Sexy Beasts

Episode 2 - Magic Moments

Episode 3 - Band of Brothers

Episode 4 - Sacred Landscape

 

Du finner det i playlist på linken.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst til å lese Heimskringla og andre sagaer. Men jeg er ikke generelt så interessert i bøker. En dag når jeg har tid, skal jeg ta meg en tur på biblioteket og endelig låne den.

 

Men jeg bare lurer, hva er yngre og eldre Edda? Er det fortellinger eller er det en diktesamling?

Lenke til kommentar

Tja, Gro Steinsland er jo velutdannet og vet en hel del, så hennes bøker kan jo alltids være av interesse.

 

Jeg vil spesielt anbefale boken "Nordisk mythologi - Forelesninger" av N.M. Petersen. Den tar bl.a. opp våre forfedres religiøse forhold til naturkrefter og naturelementer.

 

Litt vanskelig å få tak i, så derfor må man grave dypt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...