Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Det var ei jente på 20 år her i distriktet som døde av kreft nylig. Hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater Odin at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

 

Hei Frankline. Nei, våre guder er ikke almektige. Det er nok kvitekrist du i så fall tenker på.

 

Våre guder har mange feil og mangler, slik som menneskene har det. Men de er ikke noen magisk trollmann slik som Jesus viser seg fram. Men skal medgi at det ville vært fint å kunne lage vin av vann, samt å gå på vannet (om sommeren).

 

Det jeg føler er fint med våre guder, er at man føler et fellesskap med dem. Tor er beskytter, men samtidig bråsint. Odin er den store høvdingen, en gud for visdom og makt.

Vår kjærlighetsgudinne gjør ikke slik at du automatisk får den du elsker - men hun kjenner til sorgen over den du mistet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var ei jente på 20 år her i distriktet som døde av kreft nylig. Hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater Odin at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

Odin er ikke allmektig, men har en tilnærmet allmektig kunnskap.

 

Døden er en reise i norrøn religion. Dør du av sykdom ender du opp i Helheim, der regjerer Hel. Selv Odins sønn Balder som ble drept i en ulykke kom til Helheim. Hermod besøker Helheim for å betale Hel for å slippe fri Balder. Det går hun ikke med på. Hun forlanger at alt levende og dødt skal gråte for Balder. Så reiser Hermod tilbake med beskjeden, og alt levende og dødt gråter med unntak av Tokk, muligens Loke i forkledning. Dermed forblir Balder hos Hel der han har fått en æresplass i dødens rike.

Lenke til kommentar
Det var ei jente på 20 år her i distriktet som døde av kreft nylig. Hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater Odin at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

 

Du er kanskje ikke av de skarpeste. I så fall er du unnskyldt. Du mener altså at alle mennesker automatisk får evig liv om det eksisterer en gud? Ja, dette hadde sikkert fungert glimrende i praksis.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Det var ei jente på 20 år her i distriktet som døde av kreft nylig. Hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater Odin at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

 

Det var ei jente på 20 år i ett eller annet distrikt som døde av kreft nylig. Det sies at hun etterlater seg små barn. Hvorfor tillater JHW at dette skjer? Er han ikke allmektig kanskje?

Hvilket formål har det å tro på deres guder hvis de ikke utretter noe?

 

Odin er IKKE allmektig, kun allvitende.

Odin er IKKE allstedsværende, kun allvitende.

Norrøne guder er IKKE udødelige, kun eviglevende.

 

Så.

Hva utretter guden din egentlig, Frankline?

Merk: Jeg sa EGENTLIG.

Det betyr at jeg krever beviser for at noe har blitt utrettet, ikke tilfeldige eksempler som like godt kan krediteres gudene i Valhall, som også ville vært i stand å utrette enkelte mirakler rundt om kring i verden nå og da.

 

Med en allmektig gud må vel mirakler skje HELE tiden, siden guden ikke liker ondskap OG er allmektig?

Lenke til kommentar

*har ikke lest et eneste helt innlegg i tråden*

 

Virker som du er glad i og at du tror på Norrøn mytologi Mimir :) Tipper at det har å gjøre med din islandske bakgrunn, synes å ha lest et sted at du er halvt islandsk/halvt norsk, men mulig jeg tar feil.

 

Jeg blir fascinert av norrøn mytologi, og får en slags tilhørighetsfølelse, siden jeg er nordisk og slikt. Tenker at vikingene er mine forfedre ^^ Selv om dette ikke nødvendigvis stemmer.

 

Har ikke egentlig satt meg så mye inn i det, men følte meg veldig "troende" da vi hadde om det i norsktimen. Det virket så logisk. En gjeng vanlige mennesker egentlig, gudene. De dummet seg ut, gjorde feil og lo av barnslige og perverse ting :D

Lenke til kommentar

;)

 

Ja, æsene er ikke ufeilbarlige, ikke almektige.

De står meg mye nærmere enn f.eks Abrehams Gud, uten at jeg av den grunn føler behov for å rakke ned på han.

 

Leste en fin kommentar om æsatro forrige dagen: I den kristne lære hører du at du skal / skal ikke, mens i den gamle åsatroen hører at du bør/bør ikke, og der er det en vesensforskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være en kopi fra et arkeologisk funn. Ser ut som norrøn kunst med bruken av dyr og slangemønster. Det kan være to ormer eller andre dyr. Det behøver ikke å ha en spesiell historie eller symbolikk knyttet til seg. Den var for anonym til at jeg klarer å se noe annet enn to dyr.

Lenke til kommentar

Jeg har sett bilder av andre motiver som kan ligne i stil. Tyr/Tir er en av de enkleste å gjenkjenne, da han ofte blir avbildet med kun en arm eller en hånd.

 

At det var to dyr kan jo ha en viss sammenheng. Odin har både to ulver og ravner. Sikkert andre steder tallet to går igjen. Eller så kan det bare ha vært to for symmetriens skyld.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tilsendt mange bøker innen Norrøn religion og historie. Har mange gode timer fremfor meg i løpet av sommeren.

 

Har begynt så smått å skumlese i noen bøker. Det som slår meg først og fremst er at rettferdighet og likestilling er veldig omfattende og viktig. Det virker som om dette var sterkere for 1000 år siden, enn det er i dag. I forhold til bibelen (kristen tro) er den Norrøne tankegangen mange skritt foran. Det er da man må få lov til å lure på hvordan vi hadde hatt det i dag uten kristen påvirkning?

 

Men spørsmålet mitt er;

Grunnen for at vi i Norge og Norden er mange ”ukristelige” og at rettferdighet og likestilling står sterkt i dagens samfunn, kan dette spores tilbake til Norrøne myter som har fulgt oss gjennom historien? Idealene følger våre aner?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor/hva dette symbolet stammer fra?

 

post-72056-1245619536_thumb.jpg

 

Tvilsomt at det har noko med Åsatru å gjere, dei to ormane der dannar tydeleg symbolet for uendeligheit, i norrøn mytologi er det mykje meir vanleg at det berre er ein orm som bit seg sjølv i halen.

Veit ikkje om det symbolet der var kjent i norrøn tid i Norden i det heile tatt.

 

Moderne nips.

Lenke til kommentar
Religionen heter Åsatru, ikke norrøn mytologi. Sånn btw.

Jeg tolker dette som at betegnelsen Norrøn mytologi eller Norrøn religion er gudelære fra de nordiske områdene. Åsatru er en betegnelse på nyreligiøse gruppe som har hentet sin inspirasjon i Norrøn Mytologi. Etter definisjonen i boken Norrøn Religion er åsatru en rekonstruksjon og egne tolkning av Norrøn mytologi/religion.

 

Det er derfor jeg viser til Norrøn mytologi eller Norrøn religion, og ikke til Åsatru.

 

Edit: rettelser

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Skulle til å si "hill og sæl, frender!" , men etter litt googling gjør jeg ikke det.... Virker som det blir assosiert med noe grumsete greier? Veldig uheldig at vi har fått denne linken mellom overdreven nasjonlisme og åsatru, forresten! Men stemmer det at det er en gammel hilsen? Dere skjønner, jeg plages litt med uvitenhet. Vil ikke fornærme noen....

 

Hva gir det dere å ha åsatroa idag? Jeg føler ikke tro til andre enn meg selv, egentlig. Jeg vet ikke... Kanskje jeg mangler noe som dere har, eller omvendt...

 

Jeg lurer på noe konkret... Altså, åsatroere i dag, har de noen alternativer når det gjelder de fire store kristne markeringene dåp, konfirmasjon, vielse, begravelse? Trenger ikke info fra/om Vigrid og liknende grupper. Jeg har lest hele tråden faktisk, og fikk med meg posten om den gravlunden i Osloområdet. Noe annet? Utlandet, kanskje? Vært fint hvis vi kunne fått innlegg fra noen som har vært med på det...

 

Ellers vil jeg si at åsatrua absolutt kan ha noe for seg, også i hvor tid! Den virker for meg veldig åpen og tollerant, med et budskap de fleste kan forstå. Jordnære og spennende historier som fenger... Passer som godnattaeventyr til barn! Viktig å få inn budskap så tidlig som mulig:)

 

Fin tråd forresten, kommer til å bidra hvis jeg kan. Noen av der har stor kunnskap, og der kan å uttrykke dem. Litt liten trafikk kanskje?

Lenke til kommentar
Religionen heter Åsatru, ikke norrøn mytologi. Sånn btw.

 

Har noen sagt noe annet?

 

Tvilsomt at det har noko med Åsatru å gjere, dei to ormane der dannar tydeleg symbolet for uendeligheit, i norrøn mytologi er det mykje meir vanleg at det berre er ein orm som bit seg sjølv i halen.

Veit ikkje om det symbolet der var kjent i norrøn tid i Norden i det heile tatt.

 

Moderne nips.

 

Det at det ikke er knyttet direkte til Åsatru behøver ikke å bety at det er "moderne nips". Det var da ikke sånn at alle på den tiden dro i én retning. Hvis du skjønner.

 

Altså, åsatroere i dag, har de noen alternativer når det gjelder de fire store kristne markeringene dåp, konfirmasjon, vielse, begravelse? Trenger ikke info fra/om Vigrid og liknende grupper. Jeg har lest hele tråden faktisk, og fikk med meg posten om den gravlunden i Osloområdet. Noe annet? Utlandet, kanskje? Vært fint hvis vi kunne fått innlegg fra noen som har vært med på det...

 

Bifrost har i hvert fall utført gravferder og vielser. Dåp og konfirmasjon er kristne tradisjoner som ikke hører hjemme hos oss.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vi har knesetting, et alternativ til dåp hvor barnet blir "godkjent" av familien og får navn.

 

Bifrost om seremonier

 

;)

 

Kjenner til det Abigor.

 

Men jeg har vært litt i tenkeboksen.

 

Knesetting kjenner vi til, men hvis vi leser Rigstula, så kommer det fram at "..det østes med vatn...

 

Vil ikke dette bety at man i den tiden hadde en form for seremoni som inkluderte øsing av vann over hodet, slik som vi kjenner igjen fra kristprestenes barnedåp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...