Gå til innhold

Formatere windows: hvordan beholder jeg inholdet på de 2 andre diskene?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå var tiden inne for å formatere windows. Jeg har alltid tatt bacup av alt jeg vil ha av dokumenter, musikk osv, men med en ny 500 GB hdd er dette umulig.

Det jeg lurer på er hvordan å formatere bare den ene harddisken med windows på (C:/), mens jeg beholder de andre diskene inntakte. Hva må jeg gjøre for å få de andre diskene til vise i min datamaskin osv. etter formatering, uten å formatere dem?

Er svært takknemlig for svar :)

-vinzenT

EDIT: leif

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar :)

Spørsmålet nå er hvordan å "finne" igjen harddiskene når windows er innstallert på nytt igjen. Sånn jeg har opplevd det så har jeg måttet formatere de andre diskene i diskbehandling før de kunne vises i min datamaskin ol.

Hvordan unngår jeg dette, og eventuelt hva må jeg gjøre for å få diskene til å vises?

Lenke til kommentar

Egentlig er det bare tull og unødvendig å formattere partisjonen hvis du kun er ute etter en "fresh" xp installasjon.

Etter at du har valgt stasjon å installere til velger du "keep filesystem intact" .

Installasjonen vil da slette windows katalogen opprette nytt register og nye brukerdata mapper under .\Documents and Settings\

Alle gamle filer/data utenom registry og .\Windows forblir urørt .

Gjør man som dette er backup av filer unødvendig , da man bare kan kopiere filer fra gammel profil til ny profil (under .\Documents and Settings) etterpå.

Uansett er det alltid en god regel å disconnecte alle andre drives enn OS drive.

Oppdatere til siste servicepack/hotfixes og chipsett drivere , og etter dette er gjort connecte de resterende diskene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Data om de i window registeret og snarveier på skrivebord/start meny osv vil forsvinne (da du får ny blank profil og et nytt blankt windows register).

Det kan også være programmer/applikasjoner med avhengighet av installerte services (som av etc).

Alt under C:\Program Files av mapper og filer vil være intakt.

Dog er dette ingen garanti for at de vil virke uten å reinstalleres.

Samme er det med andre type program/applikasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...