mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det kan hjelpe å massere stortåen sin. Kjølighet, mørke, vann, koffein er flotters. Det er blitt påvist at ved vanlig hodepine er det som regel vannet man drikker ved pillene som tar knekken på den. Jeg har vært gjennom gud vet hvor mange kurer mot hodepine, men ingenting har hjulpet. Fra paracet til ett ellerannet pillemerke på Z, samt blanding av piller og andre metoder. Ingenting hjalp, helt til jeg begynte å drikke ekstreme mengder med vann, som regel i sammenheng med skole/trening. Etter en sammenhengende hodepine over tre år var jeg plutselig fri Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Mat i magen. Masse vann. Frisk luft. Rikelig med søvn. Det er min framgangsmåte. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Enig med Jan. Mat, vann og luft er viktig. Forøvrig kan jeg anbefale Maxalt som alternativ til Imigran. Fungerer bedre for meg i hvert fall, men det er sikkert individuelt.... Lenke til kommentar
Gjest Guest_Snuppi_* Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hmm... er det ikke mange som får utløst migrene av koffein? PS! Nyere forskning heller vel i retning til at migrene ikke er vaskulært!! Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hmm... er det ikke mange som får utløst migrene av koffein? PS! Nyere forskning heller vel i retning til at migrene ikke er vaskulært!! Javel? Få høre da. Er sikkert de som får utløst migrene av for mye koffein. Lenke til kommentar
lillesky Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Mat i magen.Masse vann. Frisk luft. Rikelig med søvn. Det er min framgangsmåte. Veldig viktig! Men ikke alltid lett å følge... Lenke til kommentar
mortania Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hmm... er det ikke mange som får utløst migrene av koffein? PS! Nyere forskning heller vel i retning til at migrene ikke er vaskulært!! Javel? Få høre da. Er sikkert de som får utløst migrene av for mye koffein. Behandlingen av migrene tar først og fremst for seg smertene. Enkelte smertedempende medikamenter inneholder også et middel mot kvalme (metoklopramid). Slike kombinasjonspreparater er gode da de retter seg mot flere av plagene. I tillegg tilsettes det ofte koffein. Det gjør at medisinen tas opp raskere av kroppen og effekt kommer hurtigere. Samtidig anbefales det å ikke drikke for mye kaffe ettersom koffein i seg selv gi hodepine! Koffein bidrar til å trekke sammen enkelte blodårer i hjernen som forårsaker hodepine, mens kraftig utviding av samme blodårer skaper selve hodepinen. For mye kaffe gir derfor ikke hodepine i seg selv, men heller konsekvensen av å ikke drikke kaffe jevnt og trutt hele dagen fører til at blodårene utvider seg igjen. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Snuppi_* Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hmm... er det ikke mange som får utløst migrene av koffein? PS! Nyere forskning heller vel i retning til at migrene ikke er vaskulært!! Javel? Få høre da. Er sikkert de som får utløst migrene av for mye koffein. Jepp, dette er hentet fra div lærebøker, emn for ordens skyld og for spesielt interesserte kan denne informasjonen blant annet hentes i "Rang and Dales Pharmacology", H. P Rang, M. M. Dale et al., 6th ed. OK:), here it comes;): Den klassiske "vaskulære teorien" for migrene ble foreslått for 50 år siden av en mann med navn Woff og gikk ut på at det var en initiell vasokonstisksjon av intracerebrale årer som gav aura, etterfulgt av en vasodilasjon i ekstracerebrale årer (altså årer utenfor hjernen) som forårsaket selve hodepinen. Denne hypotesen er ettervert ikke generelt støttet etter en rekke "blodflytstudier" i moderne tid. Det er mange grunner til at den ikke støttes, jeg orker ikke skrive alle men, en av dem er at det ikke er noen endring i blodflyt i hjernen under selve migreneanfallet, og det er jo mange som har migrene uten aura, nemlig ca 80 % (man kan lese mer om det i en review artikkel om man vil: Friberg L, 1999, Migrane Patophysiology, its relation to cerebral haemodynamic changes). Man tror nå er at det er nevrale hendelser og ikke vaskulære som gir migrene. Det er nå to gjeldene hypoteser som forklarer migrene. Den ene er "hjerne-teorien", som forklarer aura, som ca 20 % av pasientene har, og den andre er nerve-hypotesen som forklarer selve hodepinen. Jeg vet ikke om du er interessert i hva disse går ut på jeg, men det er bare å si ifra om jeg skal skrive litt om det;) (vil ikke kjede vettet av deg om du ikke er interessert;)). Disse teoriene er jo fundamentene for de nye migrenemedisinene, som virker rett på disse mekanismene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Jeg har hørt om en som ble bedre av akupunktur. Noen som har prøvd? Ja. Det var grusomt vondt. Hmm... er det ikke mange som får utløst migrene av koffein?Det har jeg aldri hørt om. Man får migrene av å slutte å innta koffein, eller av garvesyra i kaffen, ikke av koffeinet. Edit: Man kan for øvrig få spenningshodepine av koffein. /Edit. PS! Nyere forskning heller vel i retning til at migrene ikke er vaskulært!!Med andre ord, at migrene ikke er blodårene som utvider seg? Det må være noen utrolig blinde forskere, i og med at dette ofte er synlig med det blotte øye, og man dessuten kan kjenne det selv. Imigran og Maxalt virker forøvrig ved å trekke sammen blodårene. Endret 17. august 2008 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Gjest Guest_Helio_* Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Noe som kan lidre hodepine er å drikke vann med fruktsalt (nyco / samarin). Du kan forsåvidt bruke vanlig salt også, men dette er ganske hardt kost for nyrene, så bruke det bare hvis du ikke har fruktsalt. Dette trekker sammen blodårene, samt sørger for hydrering. masser øreflippene masser området som er mellom tommelen og pekefingeren. Er en rimelig stor muskel der et stykke inn som du kan massere inn mot håndleddet med den andre hånden (tommelen og pekefingeren som en klype) masser et punkt som ligger et stykke bak hårfestet til panneluggen (følg neseroten mot bakhodet, og du kjenner for punktet som er vondt når du klemmer litt på det) Slapp av. Unngå støy og legg deg gjerne nedpå med øynene lukket. Lenke til kommentar
dr_wordsmith Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Slenger alltid i meg et par hundre mg koffein når hodepinen sniker seg innpå, bare huske på å ta det regelmessig så unngår man ventetiden det tar fra man har inntatt det til det faktisk virker. Eneste jeg har funnet som hjelper, og det var ved en tilfeldighet for en del år siden Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg så noe på TV en gang der de sa at det hjelper å klemme noen minutter på det harde området mellom tommelen og pekefingeren. Har sjelden hodepine så vet egentlig ikke om det funker, men det er litt ubehagelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå