Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva annet enn piller kan brukes mot hodepine/migrene?

Tor45000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nesespray, som Mirann nevte over har fungert på meg i perioder. Så det er absolutt verdt et forsøk om du plages av migrene. Bare vær klar over at du kommer til å få en helvetes smak i munnen av den

Sikker på du ta den riktig?

Jeg kan få litt ekkel smak i munnen etter en stund. Men det er ikke så voldtsomt.

Lenke til kommentar

Rett ved siden av øreflippen, nederst i øregropen er det en nerve, så hvis du stikker neglen sidelengs ned der vil du kjenne at det gjør veldig vondt. Hvis du holder den der en stund så vil hjernen skille ut endorfin, noe som vil dempe smertene. Men hjelper jo bare midlertidig.

Husker ikke hvor jeg fikk rådet fra, men tror det er i forbindelse med hodepine det skal hjelpe.

Lenke til kommentar

Med fet skrift på KAN.

Jeg får migrene av mørk sjokolade, som after eight, men kan pumpe i meg 20 liter cola uten andre bivirkninger enn litt hyper.

Hva som utløser migrenene hos folk er så vidt forskjellig at det er lite poeng å diskutere rundt det, her er det "pasienten" selv som må mer eller mindre prøve og feile. På den måten finner de ut hva som påvirker dem, og hva som ikke påvirker dem.

Og med prøve, mener jeg ikke å gumle i seg 10kg mørk sjokolade, jeg merker det ganske fort etter bare 4-5 plater after eight, men kan stoppe migrenen om jeg tar et par ibux og gir meg med å spise. (som oftest)

Lenke til kommentar

Koffein fungerer som en vasokonstriktor, samme effekten som å dyppe hodet i is (Blodårene trekker seg sammen). Siden de fleste hodepiner er vaskulære, så hjelper koffein mot de fleste hodepiner. I enkelte tilfeller kan koffein + smertestillende gi 40% økning i smertelindring.

Kjøpt FRES fra tech-nutrition.no, brusetabletter med 75mg koffein i hver (ca 20 i hvert rør, fåes på helsekostbutikk), ta 2-3 brusetabletter i halv liter vann.

http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn1491

Lenke til kommentar

Ibux mikstur? Paralgin Forte stikkpiller?

Ellers virker kaffe hvis man ikke drikker det for ofte. Det må være pulverkaffe med mye melk, hvis ikke inneholder kaffen så mye garvesyre at den faktisk kan gi migrene.

Rolig nedkjøling av hodet og kroppen kan også hjelpe.

Etter man har migrenen en stund begynner ofte muskler i rygg/nakke/skulder/kjeve å stramme seg uten at man merker det. Det kan føre til at migrenen fortsetter selv om den ellers ville ha vært "ferdig". Stramme muskler kan bekjempes med strekkøvelser eller tigerbalsam.

Lenke til kommentar
Koffein fungerer som en vasokonstriktor, samme effekten som å dyppe hodet i is (Blodårene trekker seg sammen).

Blodårene trekker seg sammen av koffein? Koffein blir jo blant annet gjort om til Theobromine i leveren. Theobromine fører til utvidede blodårer.

Edit: Leste litt om koffein som vasokonstriktor og fant ut at koffein trekker sammen enkelte blodårer i hodet. I Cerebral cortex tror jeg det var.

Endret av tonna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...