Bennyhil Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Noen som har gode eller dårlige erfaringer med bruk av EIDE og RAID 0.???? Vil kjøre 2 stk WD 120GB i RAID 0. Noen som har råd og tips om den beste å raskeste kontrolleren. Det er Adaptec ATA-100 RAID kontroller 2ch eller HighPoint RocketRAID jeg ser på, men det er MYE rart å velge i. Takker for alle tips å komentarer! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Snekra en slik PC til faren min her for en stund siden, og brukte to WD 120SE disker. Mener det var Highpoint- kontroller på HK. Det funker hvertfall fint. Blir kjapt og greit, uten at jeg har noen tall å vise til. Har lest at hvis du skal ha max fart bør du ha enda en disk til operativsystemet, og bruke de to diskene i RAID kun til data. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Har dårlige erfaringer med raid 0, kommer aldri til å bruke det mere. Så er ikke ytelse økningen så store heller. En ting du må huske er å ta backup av raid 0, ryker en disk eller hovedkortet mister du alt på begge diskene dine. Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Om du har os eller en lagrings disk på 1 disk eller i raid 0 ,og 1 hd ryker så mister du all data uansett.Så det spiller ingen rolle. Har sjøl 2 wd 20 giga disker i raid 0 ,kluster på 64 og det går så det griner. har ingen problemer med det. har kun os på det raid opsettet og ingen ting ellers. Har 4 wd120 disker på en hig point rocket head s-ata med overganger til ide.kjørende i raid 0 som lagrings disk. Fungerer fint enda det. Og ytelsen jo den er merkbar.Tok tiden sist jeg formaterte og la in os på nytt. Os er win xp pro. 13 min 40 sek. (Formatering ikke med regna) Fra maskinen begynte og lese fra cd rom til os var ferdigt instalert. Med en vaneli ide uten raid tar det ivertfall 30 min. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Og ytelsen jo den er merkbar.Tok tiden sist jeg formaterte og la in os på nytt. Os er win xp pro. 13 min 40 sek. (Formatering ikke med regna) Fra maskinen begynte og lese fra cd rom til os var ferdigt instalert. Med en vaneli ide uten raid tar det ivertfall 30 min. Min pc bruker kanskje noe lenger tid enn din på å legge inn xp, men langt ifra 30 minutt! Heller <20 minutt vil jeg påstå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Om du har os eller en lagrings disk på 1 disk eller i raid 0 ,og 1 hd ryker så mister du all data uansett.Så det spiller ingen rolle. Ja men i raid 0 har du minimum 2 disker, og da om en ryker mister du alt på begge. Det gjør du ikke om du bruker dem som normale disker. Har selv hatt 4 disker i raid 0, hovedkortet tok kvelden og eg mistet 4x43GIB med data. Om du vet hvordan raid 0 funker? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Har kjørt raid i flere år så jeg vet hvordan det funker. Men om hoved kortet dit tok kvelden trengte du nødvendigt vis ikke og miste all data. Hadde en raid kontroller som tok kvelden for 1 års tid siden ,var ett adaptec kort. Kjøpte meg en promise kort og satte i maskinen koblet i diskene og gjorde ingen tin med biosen på kontrolleren,inne i windows var det bare og importere fremmed disk og vips der var alt tilbake. Er ikke sikkert det går med alle kort men fra promise til high point går det og fint. Kjører her både raid 0 og raid 1 på 2 maskiner og skal i morgen til og sette opp en server med striping på os diskene resten skal opp med ett raid 0+ mirror. Lenke til kommentar
Bennyhil Skrevet 27. april 2003 Forfatter Del Skrevet 27. april 2003 Takker for mange svar. Det koster jo mange hundre lapper og gjerne noen tusenlapper og få en BARE LITT større CPU og siden livet vi lever i denne DATA verden er til tider MEGET ustabil farlig må da dette med RAID 0 være en ganske rimelig måte å få OPP farta? Ellers noen som har prøvd å kjøre PROGRAMVARE RAID med WIN2000 eller WP???? Dette bruker jo litt CPU kraft, men bruker det for mye? Svein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå