Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Surroundanlegg i bil?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett Creative Inspire 5.1 Digital 5500 surroundanlegg ståendes å blomstre hjemme i stua. Tenkte jeg kanskje skulle ha med meg dette ut i bilen, slik at jeg får litt bedre lyd!

Jeg har også en transformator som leverer 230 V i bilen, på 300W så jeg kan jo bare plugge hele anlegget inn der, men vil transformatoren levere nok watt?

På adapteren til anlegget står det:

Pri: 230V - 50 Hz 330mA

Sec: (S1): 12V - 4.2A  50.4VA
 (S2): 12V - 700mA 8.4VA

Jeg tror det vil fungere, men best å holde seg på den sikre siden :p

Vil transformatoren også kunne levere ca. 65 Watt til en PC som jeg kan spille musikken fra samtidig?

Mvh

Andak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ingen grunn til å benytte transformatoren eller inverteren, når anlegget ditt går på 12 volt akkurat som i bilen, men da må du nesten vise et bilde av strøminngangen på forsterkeren så jeg kan svare helt sikkert på dette.

Ellers vil det fungere med transformatoren ja, også med pc. Vær dog oppmerksom på at anlegget ikke er beregnet på bruk i fuktige miljøer, som jo en bil må sies å være, så eventuell garanti vil bortfalle og levetiden til anlegget vil bli redusert.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Trenger jo forsåvidt ikke transformatoren, i og med at anlegget kjører på 12V, men da må jeg koble surroundanlegget direkte til batteriet? Og hvordan i all verden skal jeg få gjort det? :p Kjøpe en egen kabel da?

Egentlig kan jeg jo bare kutte strømkabelen til surroundanlegget like før adapteren, og skjøte på dette bort til batteriet, men har ikke lyst til å ødelegge strømkabelen. Kan jo hende jeg vil bruke det inne en annen gang :)

Forslag? :)

EDIT: Mens vi er i gang, kan jeg koble anlegget direkte til batteriet?

Andak

Endret av Andak
Lenke til kommentar

Jupp... derfor ville jeg ha et bilde av kontakten på selve surround-anlegget, så jeg kan se spesifikasjon på kontakt og type kontakt. ;) Det meste kan av kontakter kan skaffes løst.

Det kan nok kobles rett på batteriet ja, men da er du litt avhengig av å kunne slå av anlegget helt, så det ikke trekker strøm når bilen er parkert. Mekanisk Av/På-knapp på anlegget?

Og forøvrig, Ordenspolitidesignintegreringsoverkonstabel-genet i meg skriker etter å få vite hva slags bil du skal... ehh... beære *host* med dette *dobbel-host* sjefs-anlegget... ;)

Lenke til kommentar
Jupp... derfor ville jeg ha et bilde av kontakten på selve surround-anlegget, så jeg kan se spesifikasjon på kontakt og type kontakt. ;) Det meste kan av kontakter kan skaffes løst.

Det kan nok kobles rett på batteriet ja, men da er du litt avhengig av å kunne slå av anlegget helt, så det ikke trekker strøm når bilen er parkert. Mekanisk Av/På-knapp på anlegget?

Og forøvrig, Ordenspolitidesignintegreringsoverkonstabel-genet i meg skriker etter å få vite hva slags bil du skal... ehh... beære *host* med dette *dobbel-host* sjefs-anlegget... ;)

Haha :tease:

Jeg så akkurat at anlegget skal ha 12V AC inn. Derfor tror jeg det blir uaktuelt å koblet det direkte på batteriet ettersom bilen kjører likestrøm.

Jeg låner bilen serru, så vil ikke gjøre noe major inngrep, men noe som er enkelt å ta ut igjen og som låter LITT bedre enn de forbaskede standardhøyttalerne.

Det er en Toyota (super GT) Corolla ;)

Tusen hjertelig takk for rask og informativ hjelp!!

Endret av Andak
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke uvanlig med 12V AC inn til slike dingser. Det går rett i en likeretterbro, så det spiller ikke noen rolle annet enn at 12VAC blir til 16VDC etter likeretting, så 13VDC _kan_ bli for lite spenning.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Har gjort det samme selv, kjørt et creative anlegg på 12V DC som egentlig skal ha AC, bare mål deg frem til hva som er "positiv" og "negativ" på pluggen du setter inn i forsterkeren, hvis det er en rund en som det var på mitt så bruk et multimeter og hold på jordingsdelen av pluggen og test hvem av ledningene det piper på, den skal til jord, karosseri (batteriets - pol)

Den andre kan du kjøre rett til batteri med en sikring og en bryter i mellom ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...