missvero Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 På gamle analoge speilrefleks så hadde vi filter vi satte på foran linsa. vi kunne tre det foran og da fikk vi effekt på bildene, for eksempel en solnedgang. Finnes det slik til digitale speilrefleks?eller har bildebehandlingsprogrammene tatt over? Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Finnes slike filter ja, det har ikke blitt så nymotens at man får polariserende filter i photoshop enda nei Lenke til kommentar
tor-ivar.hals Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 ...har skjønt det slik at UV-filter ofte anbefales for beskyttelse av objektivet. Men har den noe synlig effekt på bildene man tar? Polariserende filter gir jo merkbar forskjell på bildene... er det forresten noe "kvalitetsforskjell" på polariserende filter? er et billig like godt som et dyrt et? - Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Her er Hoya sitt utvalg - finnes sikkert flere også. http://www.hoyafilter.com/products/hoya/hoya-05.html. Klart det er bedre å legge på effekt etterpå. Da har du orginalen og kan endre når du vil. Bruker du et av disse filtrene, så er du låst. Og har du gamle filter, så kan du bruke dem, ingen forskjell. edit ...har skjønt det slik at UV-filter ofte anbefales for beskyttelse av objektivet. UV filter for UV stråling er stort sett ubehøvelig.Sensoren på dig kamera har dette innebygd, samt de fleste linser har UV beskyttelse innebygd. Men har den noe synlig effekt på bildene man tar? Slipper inn mindre lys og muligens dårligere optiske egenskaper. Meget stor forskjell på alle filter. Noen er laget av plastikk. Et dårlig filter er som å ha en plastikkpose utenpå objektivet. Det kan du bruke som effektfilter. Endret 2. august 2008 av arela Lenke til kommentar
missvero Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Kult Jeg gikk inn på linken du henviste til og det er akkurat slike jeg mente ja. Når jeg var og kjøpte objektiv så spurte jeg han på fotobutikken og han hadde ingen peiling hva jeg pratet om.. tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå