Gå til innhold

hvor mye hest kan jeg ha på en gh 14?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
en Gh 14 er det lov til å ha 20 hk på. men den tåler mere. vet om folk som har hatt 50 hk på den.

20 hk er passe på en sånn båt, har du foreks 30 hk på den , har den lett for å overplane. det er ikke morro å kjøre med det heller. pent tiltet og nesten full gass med en 20 hk, da ligger den veldig bra i vannet. :yes:

 

GH 14 overplaner ikkje med 30hk... det er "kun" den gamle askeladden 14 ( og lignede båter som gjør det )

eg har en gh 14, men en yamaha 40 på, og det går helt fint, ingen tegn til stress eller noe fra skroget.... skal nok oppjustere den til 50 i løpet av vinteren.... har prøvd en med 50hk og den gikk bra.

men det er liten farts forskjell på en 20,30 og 40. 20hk = 26 knop. 30= 28-29 knop. 40= 31-32 knop.

men det er jo mye bedre aks od drag med 40, og den går lett i plan uansett hvor mye eg har i båten.... eg synest at 20 og 30 er forlite, med tanke på drag aks og topp fart... og båten tåler det helt fint.

Lenke til kommentar

Har en Askeladden 14 fot, den går fint uten problemer med 45 HK Honda firtakt (CE=25 kW=30 HK), så trur den båten kan greie ca 40 HK.

 

Når man er mer enn 2 personer i en slik båt, er det også greit å ha litt ekstra fart, når det gjelder CE merkingen, så har eg blitt fortalt av ganske mange mennesker til og med instruktørene på båt kurset jeg var på for ca 2 år siden, at CE merkingene alltid er litt lav fordi dei som verifiserer slikt (ironisk nok) tror at folk kommer til ta meir HK på... Så det er greit å bruke 40 HK på en som har CE som sier 30, 50 på ein 40 osv... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...