Gå til innhold

hvor mye hest kan jeg ha på en gh 14?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en Gh 14 er det lov til å ha 20 hk på. men den tåler mere. vet om folk som har hatt 50 hk på den.

20 hk er passe på en sånn båt, har du foreks 30 hk på den , har den lett for å overplane. det er ikke morro å kjøre med det heller. pent tiltet og nesten full gass med en 20 hk, da ligger den veldig bra i vannet. :yes:

Lenke til kommentar
jeg kommer alltid til å kjøre to, vis jeg har en i baugen hele tiden, må det vel gå bra med 30?

30 går helt fint, og du trenger ikke å ha noen i bauen...

40 går og greit.. Hadde en med 40hk, ble brukt til vannsport. Gikk greit.

Ville ikke hatt 60hk på den, blir i det meste laget siden skroget ikke er designet for så stor motor\hastighet..

Men som sagt, alt går bare kapteinen har litt erfaring eller kjenner båten.

60hk på gh11 er jeg skeptisk til, det går nok men det er litt for mye for en så liten båt. Enkelt og greit, skroget er ikke designet for en slik motor eller ei hastigheten som følger med slik motor. Det går sikkert, men det er vell ikke så smart å la en uerfaren sjåfør sette seg oppi. Og jeg hadde vært skeptisk viss det hadde vært mye sjø. Ei bølge og du er uheldig så skal det ikke så mye til før det kan oppstå farlige situasjoner.

Har og hørt om noen som hadde 70hk på en 10foter dromendille. Så alt går, men det skal ikke mye til før det går galt.

Alt i alt, du kan fint ha på 30hk. Båten vil takle det helt fint. Samme gjelder forsåvidt 40hk og, men man kjenner at det er mye mer krefter i en 40hk forholdt til 20-30hk.

Er man sugen på fart og spenning så går det sikkert med 60hk og. Jeg hadde ihvertfall ikke takket nei til å prøvd det. :!:

Lenke til kommentar
Sleng en sandsekk eller 30-40L vannkanne i bauen når du kjører alene.

og poenget med det er??? den båten vil garantert overplane med 40 hk på. så å ha noe extra kg forran er bare bortkastet. den overplaner alerede med en 30 hk.

Etter min erfaring går båten bedre/penere da om man har stor motor på liten båt.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

og poenget med det er??? den båten vil garantert overplane med 40 hk på. så å ha noe extra kg forran er bare bortkastet. den overplaner alerede med en 30 hk.

Etter min erfaring går båten bedre/penere da om man har stor motor på liten båt.

Det er mulig at det gjør det på andre båter enn GH, jeg har selv hatt GH 14 med 30 hk, det går greit det, men den overplaner på full guff.

Lenke til kommentar

Det er mulig at det gjør det på andre båter enn GH, jeg har selv hatt GH 14 med 30 hk, det går greit det, men den overplaner på full guff.

Jeg har ikke hatt GH14, så jeg skal ikke være bombastisk i mine meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...