koskov Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Gullprisen har steget mye i det siste, men det er ikke fysisk gull man kjøper om man kjøper gull.. Det er bare på "papiret" -og det finner staten/lånekassen ut.. Kjøpe seg leilighet på denne tiden er en veldig stor risiko... Ville heller gått for å få noen andre til å ha dem på en høyrentekonto.. Gjerne foresatte.. Om de er redd for å få for høy formue selv, kan du tilby å betale tilbake tapt skatt.. Du går ikke i minus på det ihvertfall.. Og er det eneste som er garantert avkastning.. Feil, høyrentekonto er ikke garantert avkastning, du må regne på pluss siden rente ja, men på minus siden formueskatt og justert for inflasjon. Og når vi får høyere inflasjon fremover nå vil du sannsynligvis netto gå i minus på å ha penger i banken. Ganske festlig egentlig Lenke til kommentar
pertm Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hvis du studerer et sted der boligprisen ikke er for høy se om du kan kjøpe deg en leilighet. Om du får lånn i en banl vil det bli positivt i forhold til lånekassa siden de vil se på boligens likningsverdi for å bedømme din formue og ikke salgsverdien. Sammen med lånn vil du da antakelig få negativ formue. Hvis du har fortsatt litt lite så går det jo an å få lånn av foreldre til boligkjøp hvis de har økonomi til det. Dette vil føre til at du har eget sted å bo og at du kanskje vil tjene litt på det etter at du er ferdig om boligens verdi har økt. Da hadde jeg heller kjøpt lotto Du bør ha teft eller flaks for å ikke sitte igjen med stor gjeld. Ser man historisk over noen år så har stort sett alltid prisene på leiligheter steget og selv om det ikke stiger er det andre gevinster slik som stipendet en ikke ville hatt, en har kanskje bedre bolig enn en ellers ville hatt mens man studerer. Hvis man betaler ned lånet så er det å penger men har når man selger. En gevinst er på boligsalg er også skattefritt, men en må kjøpe ny i løpet av et år. Hvis du har "noen hundretusen" i kontanter så kan jeg ikke se at du har behov for stipend. Det finnes de som ikke har råd til husrom en gang fordi de får utbetalt så lite i stipend og når slike som deg prøver å lure til seg stipend så er du medskyldig i dette. Jeg ser ikke noe galt med det, det er ingenting som er skjult og man bare bruker systemet slik at man får mer ut av det. De som ikke har råd til husrom, må si jeg lurer på hva de bruker pengene på eller kanskje hvor de vil bo. For meg virker det slik at studenter skal bo så nærme som mulig studieplassen uansett hva det vil, og ikke kan gå ta sykkel/buss eller annen transport Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg ser ikke noe galt med det, det er ingenting som er skjult og man bare bruker systemet slik at man får mer ut av det. De som ikke har råd til husrom, må si jeg lurer på hva de bruker pengene på eller kanskje hvor de vil bo. For meg virker det slik at studenter skal bo så nærme som mulig studieplassen uansett hva det vil, og ikke kan gå ta sykkel/buss eller annen transport Dette er ikke bruk men misbruk. En ting er at personen ikke betaler formueskatt av en formue han har. En annen ting er at det kun er så mange penger lånekassen har til rådighet og når noen sniker til seg en del av kaken som de ikke har krav på så blir det mindre igjen til de som har rett og behov til slik støtte. Men siden det er "staten" som styrer lånekassen så er det kanskje ikke så farlig å lure til seg ting? Dette er svindel og jeg kan ikke se for meg noe scenario hvor dette er moralsk forsvarlig. Når det gjelder boliger så kan du umulig kjenne til Hammerfest under snøhvitutbyggingen. Hammerfest har tradisjonelt vært et sted hvor det har vært vanskelig for både studenter og borteboende elever i den videregående skole å få seg boplass. Når Snøhvitutbyggingen startet og det, i tillegg til elevene og studentene, kom flere hundre arbeidere som trengte boplass i det private markedet så skjøt prisene i været. En stund var det billigste tilbudet en hybel på 2,5x3,2 meter for den rimelige summen av 7000 i måneden. Nå gjelder det ikke bare studenter men også andre har fått merket seg denne økningen og man kan selvfølgelig argumentere med at dette er et lokalt problem. Dessuten så er dette kanskje for langt unna til at noen her bryr seg? http://www.dn.no/eiendom/article181348.ece?jgo=r2_l Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Dette er ikke bruk men misbruk. En ting er at personen ikke betaler formueskatt av en formue han har. En annen ting er at det kun er så mange penger lånekassen har til rådighet og når noen sniker til seg en del av kaken som de ikke har krav på så blir det mindre igjen til de som har rett og behov til slik støtte. På den ene siden har du helt rett, dette er svært dårlig samfunnsøkonomi. Om han kjøper belånt leilighet følger han imidlertid lovene. Lovene legger føringer for hva staten ønsker vi skal gjøre, og dermed kan man argumentere for at man ved å gjemme pengene bort i bolig bare følger disse føringene. Skattelovgivningen for bolig slik den er i dag er bare et resultat av populisme. Den subsidierer folk som egentlig er søkkrike fordi boligen deres er verd en formue, på bekostning av folk som investerer pengene sine på andre måter. Jeg ville derfor ikke ha noen moralske kvaler med denne type skatte- og støtteordningstilpasning. Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Om man kjøper fysiske gullbarrer finner vel ikke staten/lånekassen ut av det. Og man oppbevarer dem fysisk, så det registreres da ikke som formue antar jeg... Kjøp på ebay, der går vanligvis 1oz sølv/gull 5-20% over spotpris, kjøp helst 1oz som er standard og lett å holde rede på i forhold til spot. Kjøpe på ebay? er det ikke risikabelt å handle gull/sølv for så mye penger på ebay? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Siden du har lagt ut bilde og fødselsdato i profilen din håper jeg nesten lånekassa leser dette forumet i sin leting etter snyltere. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hva skal du med stipend som har mye penger fra før? Bruk dem da vel. Eller betal formueskatt som alle oss andre, og eventuelt ikke få stipend, som mange av oss andre. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hvorfor ikke heller kjøpe deg en hybel/leilighet som du kan bruke under studietiden? To fluer i en smekk Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Gullprisen har steget mye i det siste, men det er ikke fysisk gull man kjøper om man kjøper gull.. Det er bare på "papiret" -og det finner staten/lånekassen ut.. Kjøpe seg leilighet på denne tiden er en veldig stor risiko... Ville heller gått for å få noen andre til å ha dem på en høyrentekonto.. Gjerne foresatte.. Om de er redd for å få for høy formue selv, kan du tilby å betale tilbake tapt skatt.. Du går ikke i minus på det ihvertfall.. Og er det eneste som er garantert avkastning.. Feil, høyrentekonto er ikke garantert avkastning, du må regne på pluss siden rente ja, men på minus siden formueskatt og justert for inflasjon. Og når vi får høyere inflasjon fremover nå vil du sannsynligvis netto gå i minus på å ha penger i banken. Ganske festlig egentlig Hva blir regnestykket ditt da? Vil gjerne se at inflasjon og formueskatt spiser opp 7% rente.. Inflasjonsmålet er fast på 2,5% langsiktig, og formueskatten er ikke på mer enn 0,7% noe som da gir 3,8% avkastning.. Skal vi være nøye på det må man med den renten betale uttaksgebyr på noen få kroner.. Så 500'000 gir 19'000 første år, og 20471 kroner i avkastning når han får bachelor (3-år) Hva som andre kaller snylting osv. legger jeg meg ikke opp i.. Pengene til lånekassen er uansett satt av fra før, så det er ikke noen som får noe mer om en annen ikke får.. det går på statistikk og inflasjon.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Inflasjonsmålet er fast på 2,5% langsiktig, og formueskatten er ikke på mer enn 0,7% noe som da gir 3,8% avkastning.. Skal vi være nøye på det må man med den renten betale uttaksgebyr på noen få kroner.. Inflasjonsmålet er fast, men det er ingen garanti for at man klarer å holde det. Rentesettingen er et forsøk på å påvirke den, men sammenliknet med internasjonal påvirkning har den svært begrenset effekt. For tiden ligger KPI på ca 3,5% på årsbasis. Formueskatten er opptil 1,1% (0,7 til kommune og 0,4 til stat), og avkastningsskatten er 28%. 1000 kr i bank i et år vil dermed gi 1000 - 11 + (70*0,72) = 1039,4. Dagens inflasjonen har gjort at man må ha 1035 kr for å ha samme beløp som året før. Man har dermed hatt en reell økning i formuen på 0,425%. Dette må ikke sees på som en anbefaling av å kjøpe gull, som jeg synes er en relativt dårlig ide. Det gjelder spesielt disse overprisede myntene man neppe vil få solgt til noen god pris igjen. Å kjøpe gull for flere hundre tusen på Ebay virker i tillegg temmelig risikabelt. Det kan godt hende det går bra det meste av tiden, men man har smått med garantier for at man får det man kjøper, og at det er ekte. Lenke til kommentar
Jamsan Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kjøp deg en sjelden veteranbil. De blir jo mer og mer verdt for hvert år som går Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kjøp deg en sjelden veteranbil. De blir jo mer og mer verdt for hvert år som går Naranek; ok.. Jeg kjøpte en til 50'000 i vår, som jeg regner med stiger minst 5000 i året.. minst.. "listeprisen" steg med 10'000 fra 2007-2008.. Så det er kanskje ikke så dumt Jeg kjøpte den ikke som investering, men for å ha det gøy.. -Noe jeg klarte, og må nå ha ny girkasse Så hvor mye jeg går over vet jeg ikke, siden jeg må leie garasje f.o.m september-april... Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 kjøp gull ? Hørtes lurt ut. Noen som vet hvordan litt om det praktiske ved kjøp av gull? Hvor kan man gjøre det f.eks? Og hvordan skal man løse inn gullet i penger når den tid kommer? Hvem kjøper gullet? Vil råde deg til å tenke deg meget godt om før du bruker alle pengene dine på å kjøpe gull. Du er ikke garantert noen safe avkastning på gull, og er du ikke villig til å ta en risiko, så er heller ikke det å kjøpe gull noe for deg. Kjøpe gull er omtrent som å kjøpe aksjer, du kan både tjene og tape penger på det. Virker som om enkelte her virker bombastisk sikre på at gull vil gi deg masse avkastning, noe de sannsynligvis ikke har noen forutsetninger for å mene. Les f.eks. denne ferske artikkelen fra E24: http://e24.no/raavarer/article2597418.ece hvor det fastslås at "Siden toppnoteringen har gullverdien falt med 25 prosent". Gjentar mitt råd til deg, som jeg fremdeles mener er det beste, såfremt du ønsker å være garantert å ha alle pengene du har i dag (+ litt til) når du er ferdig med studiene; "gi" pengene dine til noen "ikke studerende", f.eks dine foreldre, og la de passe på dem i en høyrentekonto. Lar du de i tillegg få disponere pengene fritt inntil du skal ha de tilbake, får du de sikkert også med på å betale den ekstra formueskatten de evt. ville få, samt beste høyrentekonto-rente. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Det du nå gjør er vel praktisk talt å snyte på skatten. Du opplyser altså ikke skattemyndighetene om denne formuen du har. Samtidig prøver du å lure pengene unna systemet... Lukter illegalt lang vei. Så kan vi jo spørre oss hvordan du har opparbeidet så mye penger i kontanter. Tenk deg litt hvorfor vi får stipend. Det er ikke for at de med nok penger skal kunne berike seg enda mer, men for at de uten tilstrekkelige midler skal kunne ta gode utdannelser. Endret 17. august 2008 av Barcarolle Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Skatteunndragelse o.l. er ulovlig, og diskusjon om utførelse av ulovlige ting er ikke tillatt på forumet. Tråden stenges. Evt. kommentarer kan gis på PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg