Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Penger - Hvor bør de plasseres?

pfa87

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et problem. Har noen penger i kontanter som ikke er plassert noen steder. Saken er at jeg kan ikke sette dem inn på konto for da øker formuen min så mye at jeg mister stipendet. Hva skal jeg gjøre med pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke ha pengene i kontanter. Det er hele tiden inflasjon, og én krone i dag er mer verdt enn én krone i morgen. Dersom man ikke har noen som helst form for løpende avkastning på pengene, vil inflasjonen spise dem sakte, men sikkert, opp.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har et problem. Har noen penger i kontanter som ikke er plassert noen steder. Saken er at jeg kan ikke sette dem inn på konto for da øker formuen min så mye at jeg mister stipendet. Hva skal jeg gjøre med pengene?

Skjønner problemstillingen din. Det norske stipend-systemet er jo helt bak mål når man skal trekkes i studiestøtte for å være flink til å jobbe eller spare.

Mitt tips til deg vil være å gi pengene dine til en av foreldrene dine, og be dem ta vare på pengene dine inntil du er ferdig med studiene dine. De vil kunne sette pengene inn på en god høyrentekonto (finn beste bank på http://www.finansportalen.no ), og du vil være skånet for inflasjon av sparepengene dine.

Lenke til kommentar

I gamle dager ble madrassen brukt, fikk en deilig papirmykt underlag da...hehe

Ellers må du finne en sted man ikke trenger å rapportere til skattemyndighetene.

Hvis du har en god del penger så kanskje tomtekjøp hadde vært noe, kanskje til og med hvis du kjøper hus og må låne litt, for da er du i minus....

Lenke til kommentar

Du kjøper gull for alle penga. Eller sølv og, disse vil holde verdien (kjøpekrafta) det er inflasjonssikkert (inflasjon er en flat skatt på penger) det er moms og tollfritt å importere (hvis det er påstemplet en verdi) og vil sannsynligvis stige svært i verdi fremover da dollar er på vei ned i knestående.

Gull er i gode tider billig (som nå) men blir svært dyrt i dårlige tider, det var jo en tabbe av norges bank å selge alt gull i 2004...

Jeg vil anbefale ALLE HER en film, ABC i økonomi, det er kanskje noe dere ikke har tenkt over og skjønner dere systemet ser dere hvor det går...

http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279

47 min animasjon som holder seg til tema og forklarer det på en svært god måte...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14294764

Det ER min annonse på finn ja, jeg er ærlig nok til å si det fordi folk blir rana av staten uten at de skjønner det, prøver å vekke folk her :)

Ha en god dag

SMQ

Lenke til kommentar
kjøp gull ?

Hørtes lurt ut.

Noen som vet hvordan litt om det praktiske ved kjøp av gull? Hvor kan man gjøre det f.eks?

Og hvordan skal man løse inn gullet i penger når den tid kommer? Hvem kjøper gullet?

Lenke til kommentar

Sett de på konto, og betal spagetti og skolebøker med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å gi gode råd med mindre du oppgir hvor mye det er. Siden du snakker om inflasjon må det vel være langt over 50 000kr. Hvis det er under det, hva med å bare bruke de på det du vanligvis bruker kortet på i butikker? Med mindre du har et latterlig lite forbruk er jo disse pengene brukt opp før inflasjonen har noen betydning.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å gi gode råd med mindre du oppgir hvor mye det er. Siden du snakker om inflasjon må det vel være langt over 50 000kr. Hvis det er under det, hva med å bare bruke de på det du vanligvis bruker kortet på i butikker? Med mindre du har et latterlig lite forbruk er jo disse pengene brukt opp før inflasjonen har noen betydning.

Det er en del mer enn 50 000kr ja. Snakk om noen hundre tusen her.

Lenke til kommentar

Hvis du studerer et sted der boligprisen ikke er for høy se om du kan kjøpe deg en leilighet. Om du får lånn i en banl vil det bli positivt i forhold til lånekassa siden de vil se på boligens likningsverdi for å bedømme din formue og ikke salgsverdien. Sammen med lånn vil du da antakelig få negativ formue. Hvis du har fortsatt litt lite så går det jo an å få lånn av foreldre til boligkjøp hvis de har økonomi til det. Dette vil føre til at du har eget sted å bo og at du kanskje vil tjene litt på det etter at du er ferdig om boligens verdi har økt.

Lenke til kommentar
Hvis du studerer et sted der boligprisen ikke er for høy se om du kan kjøpe deg en leilighet. Om du får lånn i en banl vil det bli positivt i forhold til lånekassa siden de vil se på boligens likningsverdi for å bedømme din formue og ikke salgsverdien. Sammen med lånn vil du da antakelig få negativ formue. Hvis du har fortsatt litt lite så går det jo an å få lånn av foreldre til boligkjøp hvis de har økonomi til det. Dette vil føre til at du har eget sted å bo og at du kanskje vil tjene litt på det etter at du er ferdig om boligens verdi har økt.

Da hadde jeg heller kjøpt lotto :) Du bør ha teft eller flaks for å ikke sitte igjen med stor gjeld.

Lenke til kommentar

Gullprisen har steget mye i det siste, men det er ikke fysisk gull man kjøper om man kjøper gull.. Det er bare på "papiret" -og det finner staten/lånekassen ut..

Kjøpe seg leilighet på denne tiden er en veldig stor risiko...

Ville heller gått for å få noen andre til å ha dem på en høyrentekonto.. Gjerne foresatte..

Om de er redd for å få for høy formue selv, kan du tilby å betale tilbake tapt skatt.. Du går ikke i minus på det ihvertfall.. Og er det eneste som er garantert avkastning..

Lenke til kommentar
Om man kjøper fysiske gullbarrer finner vel ikke staten/lånekassen ut av det. Og man oppbevarer dem fysisk, så det registreres da ikke som formue antar jeg...

Men hvis du kjøper gull/sølvbarrer her i Norge må du betale mye ekstra, kjøper du fra utlandet må du betale moms og toll. Men hvorfor i huleste skal du ha det? har du bare 200-500000 så kjøper du det ikke her, hold deg oppdatert på kitco.com om spotpris på gull/sølv/platina/palladium osv, de har og et godt forum og mye annet nyttig

Kjøp på ebay, der går vanligvis 1oz sølv/gull 5-20% over spotpris, kjøp helst 1oz som er standard og lett å holde rede på i forhold til spot. Canadian maple leaf, sør afrikanske krugerand, mexican pesos, australian, liberty dollar, osv. Dette er gratis å få inn i landet og myndighetene har ingen oversikt. så har du 300k i gull fra ebay så står det ingenplass i det offentlige.

Dog jeg tror du tjener mer på sølv, jeg har nesten 30kg rent 999 fine silver og 300g gull samt litt platina, men sølv tror jeg vil kaste best av seg..

Lenke til kommentar

Hvis du har "noen hundretusen" i kontanter så kan jeg ikke se at du har behov for stipend. Det finnes de som ikke har råd til husrom en gang fordi de får utbetalt så lite i stipend og når slike som deg prøver å lure til seg stipend så er du medskyldig i dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...