Gå til innhold

Nytt objektiv til 400D - hvilket skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er blitt rimelig lei av 18-55 objektivet som fulgte med i KIT-settet til Canon EOS 400D, og tenker nå på å kjøpe et nytt objektiv.

Jeg syns det er morsomt å ta bilder av dyr, fugler mm. Derfor ønsker jeg et objektiv som gjør at jeg kan stå på avstand.

Jeg har kikket på disse:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side....lign=Sammenlign

Det ene, som jeg hadde tenkt meg, er på 75-300mm. Det jeg lurer på er om det at det ikke har IS har noe å si?

Hvilke av disse ville du tatt? Har 250-300 mye å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den brennvidden ville jeg definitivt hatt 55-250 IS. Jeg har 75-300 III USM selv, og du må ha mye lys for å få kort nok lukkertid til at bildet skal bli skarpt på 300mm. Ingen av disse objektivene er noe spesielt skarpe. Tror du vil få veldig mye mer ut av objektivet med bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Den er 1:1, så du får like store bilder som med f.eks 100mm f/2.8 macro bare du er nært nok (rett meg hvis jeg har forstått feil).

Den store forskjellen er arbeidsavstanden og nødvendig lukkertid (og tildels vekt). Det største motargumentet mot 60mm kontra 100mm er at du må nærmere med 60mm, og dermed risikerer å skremme insekter (forsiktighet og pusteteknikk kan hjelpe på her - jeg har sett en del fantasiske insektmakro med 60mm). Hvis du ikke fotograferer insekter blir det et dødt poeng, og 60mm'erns kortere arbeidsavstand kan faktisk være greit å ha da det er lettere å håndholde.

Edit: 60mm på crop er jo også et fint portrettobjektiv. Som du nevner, det sies mye godt om det.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...