TheNarsissist Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hei, jeg er nå 14 og begyner i 9 klasse. I 10 klasse burde jeg helst vite hva jeg vill bli, og jeg tenker på det veldig mye nå. Så jeg lurer på om noen kan komme med forslag til jobber for meg, Her er noen krav 1. Ikke over 5 års utdannelse 2. Ikke en inne jobb, vill ha en jobb hvor jeg kan være mye ute, ikke noe kontor arbeid for å si det sånn 3. Godt betalt, vil leve livet når jeg blir voksen. Stort hus osv. Kommer ikke på noen flere krav i farta, men her er noen jobber jeg har tenkt på. 1. En jobb på oljerigg i Nordsjøen vet ikke hva, men noe. De tjener jo ganske bra F.ks http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bronnoperator 48 697kr i mnd er jo ganske bra lønn. Kan noen forklare litt om jobb i nordsjøen, utdanning osv. Det er vell turnus eller lignende der? Fks jobbe i 2 uker fri i 2 uker. Blir det da å jobbe i 2 uker og få 48 697Kr for det? 2. Ingenør. De tjener jo ganske bra, men det er så mange forskjellige typer ingeniører, kan noen som kansje jobber eller har jobbet som ingeniør fortelle litt. 3. Politi. Ikke så godt betalt, men sikkert en spennede og morsom jobb. 4. Snekker. Kan vell tjene mye og en jobb som jeg kansje kunne tengt meg. Så her er noen forslag. Det jeg vill vite mest om er erfaringer fra noen som jobber som ingeniør og noen som jobber på Oljerigg. Håper noe vill hjelpe meg litt. Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Du skal ikke tenke på lønn når du velger videre utdanning. det du skal er og tenke over hva du vill drive med, hva du vill offre i livet, hve du liker og hva du har interesse for. Selv valgte jeg brønnteknikk fordi jeg alltif har likt meg på sjøen, liker utfordringer. Skift ordninga og har fristet meg endel, 2 uker på, 4 uker av. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Du skal ikke tenke på lønn når du velger videre utdanning. det du skal er og tenke over hva du vill drive med, hva du vill offre i livet, hve du liker og hva du har interesse for. Selv valgte jeg brønnteknikk fordi jeg alltif har likt meg på sjøen, liker utfordringer. Skift ordninga og har fristet meg endel, 2 uker på, 4 uker av. Jobber du 2 uker og har fri 4 uker?! Tjener du fks 48000Kr på 2 uker da eller? Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 hvis jeg ikke husker helt feil. så jobber du også 12 timer hver dag. Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har ikke begynt min lærlingtid ennå. Hva du tjener bryr jeg meg ikke stort om, de 4 ukene du er hjemme kan det hende du må bruke x antall dager til kurs osv. Dette skjer jo ikke hver gang du er hjemme men det kan fårekomme. alt jeg hvet om offshore arbeid og lønn er at du kan tjene alt fra 400 000 til 1 mill utpå der. Alt etter som hvor høyt du legger lista. De 48000 hvorfor har du hengt deg så opp i de? Du kan tjene mer eller mindre alt etter som hva du legger opp til selv. Men ikke bry deg om den lønna, husk du skal ha en jobb for ressten av livet og du må like den, pengene er bare en bonus. Lenke til kommentar
Ardinur Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Og bare så det er nevnt så kan du alltids søke studiespesialliserende, så har du tre år til, til du må bestemme deg. Det er veldig få 14 åringer som aner hva de skal bli Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Ok, Takk for tipsa, men er det noen som kan fortelle litt om Ingeniør yrket. Nermere bestemt Byggingeniør? Lenke til kommentar
Magnus1001 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jobbfeber er din venn. Der står alt av yrker og utdanningsprogrammer med god forklaring. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Jobbfeber er din venn. Der står alt av yrker og utdanningsprogrammer med god forklaring. Har sett der, men er lønns greiene der riktige? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hei. Det første rådet jeg kan gi deg er å være realistisk. Hvor gode karakterer du har avgjør mye, samt hvilke evner du har. 1. En godt betalt jobb er sjelden kompatibel med lite utdannelse (under 5 år). 2. Du nevner at du ikke vil ha en innejobb. Det er også sjeldent man tjener de store pengene av å jobbe ute, ganske enkelt fordi verdiskapning i stor skala skjer på kontorene. 3. Du kan mest sannsynlig stryke Ingeniør fra listen. Det er som regel en innejobb og krever gjerne 5 års utdanning eller mer. Slik jeg ser det blir det største problemet å få en godt betalt jobb samtidig som du jobber ute. Men det blir nok litt hva du legger i en godt betalt jobb. Hvor mye penger snakker vi om? Er 300-500 i året godt betalt (det er iallefall min oppfatning) vil snekker være perfekt. Ulempen er at du jobber mye, det er ofte tungt arbeid og du må være forbered på å jobbe hele året, uansett vær. Det kan være kjedelig å stå ute i kulda midt på vinteren med blå hender og snekre. Men det hele koker ned til hva du er villig til å gjøre med utdannelsen din. Er man utdannet snekker og har en grúnder i maven kan man jo alltids starte et eget foretak. Man kan oppnå langt høyere lønn dersom man er ettertraktet og dyktig i faget sitt. Endret 3. august 2008 av Barcarolle Lenke til kommentar
tommyher Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 IKKE TENK PÅ PENGENE (litt men ikke la det bestemme ka du vil bli) det viktigste er at du trives offshore arbeider (oljeriggarbeider) er bra betalt, men det er 2uker på jobb og 4 uker fri (noelunde) så spørs om du trives med det.... eg skal utd. meg som bilmek. som er noe jeg trives med. det er mye jobb som ligger der og det er bare 2 år på skolebenken, som de fleste yrkene som ikke har noe med kontor å gjøre... men ta deg god tid på å velge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå