MrBBs Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Har nettopp kjøpt meg eit Asus hovedkort, det har 3stk Pci-E slots. Der dei er oppgitt som: Pci-E 2.0 x16 (1 Slot) Pci-E 2.0 x16 (2 Slot) (black, at max. 8x link) Universal Pci-E (Ikkje 2.0!) x16 (3 Slot) Black, at max 4x link) Kva vil dette seie? kan eg køyre 3 kort i crossfire? Btw, følgte ikkje med crossfire bro på hovedkortet, så må eg bruke kabel på GFX kortet da? (utvendig) Mvh. Oddbjørn Strømmen. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Du skal sette Skjermkortet i Pci-Express X16 linjen, altså den slotten nummer 1 (det øverste alternativet ditt). Har du to skjermkort, skal du også sette en i det midterste alternativet. Det dumme, hvis du skal kjøre crossfire, er at Pci-express X16 slotten, den nederste, gjør at begge Pci-express slottene blir "degradert" til X8, og ikke X16 som skjermkort vil ha - Men det går fortsatt an å kjøre Crossfire, men du får ikke full utnyttelse. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 3 kort vil sette deg på 4x link til alle sammen og slakte alt som heter ytelse. 2 kort vil gi deg X8 link 1 kort vil gi deg X16 link. Hastigheten settes til det svakeste ledd. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Så kva faen er vitsen med Crossfire da? vist eg taper ytelse? :O trudde dette kortet var real crossfire... og ikkje wannabe! Altså eg vil jo tape ytelse ved å bruke 2 GFX kort, sida det køyrer på x16 link, to vil køyre x8 link, altså halvparten, så taper på det! :S Eller rota eg? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Slapp av Du taper minimal ytelse ved å kjøre cf på 8x/8x hastighet, kontra 16x/16x. Men i trifire vil du få 4x/4x/4x hastighet, da den tredje pci-e sloten gir maks 4x hastighet, og alle slots gir hastigheten til den tregeste. Men du vil nok greie deg med to kort tenker jeg. Endret 1. august 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Så kva faen er vitsen med Crossfire da? vist eg taper ytelse? :O trudde dette kortet var real crossfire... og ikkje wannabe! Altså eg vil jo tape ytelse ved å bruke 2 GFX kort, sida det køyrer på x16 link, to vil køyre x8 link, altså halvparten, så taper på det! :S Eller rota eg? 8x til 16x er ikke en såpass stor forskjell at du kommer til å hoppe i taket og skrike ut over tapet. Du knuser fortsatt enkelt kortet med god margin. MEN! det er ved 4x at alt går i sirup, tror også 4x sporet går via sørbrua og da blir det ekstra tregt. Med andre ord, om du har enkelt kort så slår du tri fire oppsettet... Men 2x kort skal funke ganske fett faktisk, kanskje 3-4 FPS tap MAKS på det kontra ett X38/X48 om du ikke skal spille Flight Simulator, det elsker skjermkort båndbredde til CPU og minne. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Så kva faen er vitsen med Crossfire da? vist eg taper ytelse? :O trudde dette kortet var real crossfire... og ikkje wannabe! Altså eg vil jo tape ytelse ved å bruke 2 GFX kort, sida det køyrer på x16 link, to vil køyre x8 link, altså halvparten, så taper på det! :S Eller rota eg? 8x til 16x er ikke en såpass stor forskjell at du kommer til å hoppe i taket og skrike ut over tapet. Du knuser fortsatt enkelt kortet med god margin. MEN! det er ved 4x at alt går i sirup, tror også 4x sporet går via sørbrua og da blir det ekstra tregt. Med andre ord, om du har enkelt kort så slår du tri fire oppsettet... Men 2x kort skal funke ganske fett faktisk, kanskje 3-4 FPS tap MAKS på det kontra ett X38/X48 om du ikke skal spille Flight Simulator, det elsker skjermkort båndbredde til CPU og minne. Hmm, da er vel 4870 x2 eit passende alternativ, eller? Btw. koffø fikk eg ikkje med Crossfire "bro" /kabel? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Så kva faen er vitsen med Crossfire da? vist eg taper ytelse? :O trudde dette kortet var real crossfire... og ikkje wannabe! Altså eg vil jo tape ytelse ved å bruke 2 GFX kort, sida det køyrer på x16 link, to vil køyre x8 link, altså halvparten, så taper på det! :S Eller rota eg? 8x til 16x er ikke en såpass stor forskjell at du kommer til å hoppe i taket og skrike ut over tapet. Du knuser fortsatt enkelt kortet med god margin. MEN! det er ved 4x at alt går i sirup, tror også 4x sporet går via sørbrua og da blir det ekstra tregt. Med andre ord, om du har enkelt kort så slår du tri fire oppsettet... Men 2x kort skal funke ganske fett faktisk, kanskje 3-4 FPS tap MAKS på det kontra ett X38/X48 om du ikke skal spille Flight Simulator, det elsker skjermkort båndbredde til CPU og minne. Hmm, da er vel 4870 x2 eit passende alternativ, eller? Btw. koffø fikk eg ikkje med Crossfire "bro" /kabel? Følger ikke med hovedkortet hos ATi, kun hos Nvidia. Den du trenger ligger i skjermkort pakken om produsenten er seriøs. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Kas produsent som er Seriøs da? Edit: Noke fucka med "svar" Endret 2. august 2008 av MrBBs Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Sapphire er en produsent som er "Seriøs" og slenger med Crossfire bro. De har gjort det med 3850 kortene mine så jeg har 2 stykk naturligvis, men blir det krise så kryr det av disse på Ebay blant annet. Ellers er det en tråd i skjermkort forumet som tar for seg bundle hos de forskjellige produsentene så da kan du se selv hvem som har bro og ikke. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du taper INGEN ytelse ved å kjøre 2x i 8x/8x modus, som noen tydeligvis gir inntrykk for her. Men om du fyrer løs 3x kort i Crossfire da burde du nok heller kjøre et Intel X48 kort, for med Intel P45 havner du da på 4x/4x/4x, hvorvidt du taper så mye ytelse på det med tanke på at kortet kjører PCI-Express2.0 som gjør at 4x PCI-Express2.0 tilsvarer 8x PCI-Express1.1 vet jeg ikke. Var jo en stor test av det med forrige generasjonskort og det viste seg jo at 8x PCI-Express1.1 holdt til å få optimalt ytelse med samtlige kort (altså du fikk ikke noe som helst bedre ytelse med verken PCI-Express1.1 16x, eller PCI-Express2.0 16x. Så du taper nødvendigvis ikke så mye på å kjøre 3x kort i 4x/4x/4x modus heller, men jeg ville nok ikke godt for en slik løsning, da hadde jeg heller gått for Intel X48 hvert fall om du har slike behov, hvem trenger uansett 3x HD4870? Hvert fall, det å kjøre 2x HD4870 i 8x/8x PCI-Express2.0 modus gir INGEN ytelses reduksjon OVERHODE! Kas produsent som er Seriøs da? Edit: Noke fucka med "svar" Selv foretrekker jeg best HiS og PowerColor, så legger Sapphire seg på en fin tredje plass Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du taper INGEN ytelse ved å kjøre 2x i 8x/8x modus, som noen tydeligvis gir inntrykk for her. Hvert fall, det å kjøre 2x HD4870 i 8x/8x PCI-Express2.0 modus gir INGEN ytelses reduksjon OVERHODE! Kas produsent som er Seriøs da? Edit: Noke fucka med "svar" Selv foretrekker jeg best HiS og PowerColor, så legger Sapphire seg på en fin tredje plass http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=1 Les denne testen, så ser dere at det er NOE forskjell! Du taper INGEN ytelse ved å kjøre 2x i 8x/8x modus Ikkje vær så bastant i svara dine Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Om du ser på den listen der så er det jo forskjell på Intel X38 og X48, selv om de har nøyaktig samme båndbredde? Ergo ligger vell forskjellen i spesifikke hovedkortet, eventuelt brikkesettene og ikke PCI-Express sporene? Så det er jo ikke PCI-Express2.0 8x vs PCI-Express2.0 16x som utgjør forskjellene, bare se på den nederste skalaen hvor PCI-Express2.0 8x på Intel P45 faktisk slår PCI-Express2.0 16x på Intel X38? Uansett så er jo dette miniatyriske forskjeller, og vi snakker 3DMark resultater her, ergo er vell forskjellen i praktisk ytelse ikke 1FPS engang? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 I crysis er det 47 på p45 VS og 54 på x48. De andre spilla er det samme greia. Det er litt forskjell, men ikkje mye. Men å si at det ikkje er forskjell, er å lyve Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Nå skal jeg ikke påstå noe som helst før jeg har testet selv. Men har sett andre tester som viser tilnærmet ingen ytelsesforskjell i cf på P45 kontra X38/X45. Så en sammenligning en bruker på xs hadde gjort med Biostar TPower-I45, kontra et Gigabyte X48 kort i cf. Husker ikke modellen på Gigabytekortet i farten. Der var forskjellen minimal. P45 hadde faktisk høyere ytelse i noen tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå