Gå til innhold

Gammel harddisk strupe ytelsen?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp oppgradert PCen min, men bestemte meg for å beholde den gamle harddisken som er en 4 år gammel 7200 rpm IDE disk. Det jeg lurer på er om dette har noe å si i forhold til ytelsen PCen min vil gi i spill osv, eller om jeg bare kan beholde den uten bekymringer? Det skal også sies at det meste som er der har vært der i 4 år(har formattert windows partisjonen fra tid til annen), så den kan kanskje være lurt å installere spill og slikt på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskytelsen har ikke økt nevneverdig så det skal ha lite å si. Men uansett bør/og må du intallere operativsystem og alle programmer på nytt etter du har gjort store forandringer i maskinvare(spesielt hk, hvis ikke kan du få dårlig ytelse og ustabilitet pga drivere fra det gamle systemet som henger igjen og forstyrrer.

Lenke til kommentar

Diskytelsen har økt betydelig på 4 år.

 

Dagens disker med +300GB plater leser over 100MB/s og til sammenligning ligger en 2 år gammel disk på ca 70MB/s.

 

I og med at de også har færre plater er de i tillegg stillere enn gamle disker.

 

Så ja, har du en 4 år gammel disk vil du merke forskjell!

 

Bare sørg for å kjøpe en av de nye utgavene

eks.

- WD6400AAKS, en stille og god all rounder.

- Samsung F1 640GB eller en annen fra F1 serien.

- Seagate 7200.11 (5 års garanti)

- Hitachi P7K500

Lenke til kommentar
/snip/

 

Trådstarter stiller spørsmålet "ytelsen PCen min vil gi i spill osv"

 

Spillytelse er tilnærmet uavhengig av hdd gitt at en har nok minne. Dersom man må bruke store mengder pagefile under spilling har man egentlig et minneproblem. Det eneste en raskere hdd kan bidra med er raskere lastetider. Hdd er nok den minst viktige komponenten når det kommer til spillytelse. 500-1500kr for en ny disk er mye bedre å bruke på et litt bedre skjermkort/mer minne/bedre cpu dersom man er ute etter spillytelse.

 

Dersom en irriterer seg over at programmer og spill bruker lang tid på å starte/laste kan en ny hdd har noe for seg, men for at du skal merke noe nevneverdig forskjell bør du i så fall sikte deg inn mot en solid state disk. Disse har falt ganske mye i pris i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...