MyBigMouth Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hei, har en sak som haster litt.... Jeg trenger en gratis, evt svært billig, smtp mailserver. Har søkt men tråden jeg fant hjalp meg ikke. Noen med forslag? Har mail på jobben men smtp sevreren fungerer ikke/fungerer bare fra kontoret så den vil jeg bytte ut. Jon Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tenker du nå på software som du kan kjøre på egen hardware, eller en form for nett-tjeneste/serverleie? -Stigma Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hva med å sette opp en Gmail account og bruke SMTP-serveren deres? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Tenker du nå på software som du kan kjøre på egen hardware, eller en form for nett-tjeneste/serverleie? -Stigma Jeg tenker på netttjeneste/leie Hva med å sette opp en Gmail account og bruke SMTP-serveren deres? Fungerer den med den originale inngående? Dvs at jeg bare bruker gmail som utgående? Har hørt dette går med hotmail konto også nemlig. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Bruk din ISP sin SMTP server. De aller fleste har egne SMTP servere som alle i deres nett kan bruke. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Grunnen til at SMTP-serveren din kun fungerer fra kontoret er jo fordi den er satt opp til å ikke relaye mail (dette er bra!). Hvis det er en brukbar SMTP-server, skal det gå an å konfigurere den til å bruke login og SSL/TLS, og tillate relaying ved gyldig login og kryptert trafikk. Du vil ikke finne noen SMTP-server noe sted som tillater full relay fra overalt uten noen form for login (som ikke er svartelistet). Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Bruk din ISP sin SMTP server. De aller fleste har egne SMTP servere som alle i deres nett kan bruke. Denne vil mao dette ut når jeg går vekk fra "huset mitt"? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Trenger selv å vite om en evt. SMTP server som vi kan bruke hvor som helst. Birger Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hva med og sette opp en egen liten server. argosoft har noen fine noen til en billig peng. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Per idag, er ikke infrastrukteren bygd slik at en SMTP-server ville vært mulig. Det er derfor jeg søker hjelp. Mens jeg skrev det ovenfor, fikk jeg en e-post på at Subsys har en SMTP server. Uansett, takk for svarene. Birger Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hva med og sette opp en egen liten server. argosoft har noen fine noen til en billig peng. Hvorfor betale når profesjonelle løsninger som Postfix, Exim o.l er helt gratis? Uansett, for en SMTP-server tilgjengelig fra hvorsomhelst er det vel vrient å slå Gmail. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Dette da krever en Google-konto. Gjør det mindre attraktivt å benytte seg av Gmail. Men om nødens hunger skulle komme krypende, er vel Gmail en perfekt løsning. Sier ikke noe annet. Birger Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Uansett er det gratis, og kan knyttes mot ditt eget domenenavn via Google Apps. http://www.google.com/a/help/intl/en/users/gmail.html Har selv satt opp en mailserver jeg driver og hoster selv, og er igrunn fornøyd med den, men hadde Gmail vært så bra den gangen som det er nå hadde jeg valgt det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Uansett så er det ikke alltid mulig med en egen SMTP server som skal brukes fra hvorsomhelst. Flere og flere nettleverandører sperrer for SMTP trafikk til andre servere en sin egen. Med andre ord er man nesten like langt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg liker ikke Google (eller andre netttjenester) fordi dette (potensielt) gir andre kontroll over og tilgang til mine data. CommuniGate (tidl. Stalker Server) eller IceWarp (tidl. Merak Server) er greie systemer. Selv foretrekker jeg CommuniGate pga plattformuavhengigheten. Begge systemene gir mye mer enn kun email og kaller seg vel derfor "Communication Servers" (VoIP (ip telefoni), LDAP (Active directory), FTP (lagring av filer), etc...). Dog kreves kunnskap om administrasjon av disse samt at de koster penger. Gode ting er sjelden gratis. Endret 20. august 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Har ikke så store behov selv, men har fått opp Postfix + SpamAssassin + Postgrey + Courier IMAP med virtuelle brukere i en MySQL-database. SSL/TLS-kryptering på alt, selvsagt. Har også en fin webmail-løsning som funker knall. Det er egentlig totalt overkill, men har blitt en svært velsmurt løsning etterhvert. Og alt (av software) er gratis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Har ikke så store behov selv, men har fått opp Postfix + SpamAssassin + Postgrey + Courier IMAP med virtuelle brukere i en MySQL-database. SSL/TLS-kryptering på alt, selvsagt. Har også en fin webmail-løsning som funker knall. Med FileZilla i tillegg så er du jo i mål (dvs. i mål etter mine behov). Kunnskapstaket for å starte sånt prosjekt er en smule høyt og administrasjonen litt tung (om du gjennomtrekk av anstatte/brukere), men det funker. Adminstrasjonsmessig sett er "Totalpakker" (ComminiGate og IceWarp) langt enklere med "Groupware" (mal basert oppsett) og felles "Brukerkontoer" for alle systemer. Ikke uten grunn at disse systemene benyttes av mange ISP'er. For de fleste er også disse systemene totalt overkill funksjonsmessig, men allikel overkommelig prismessig (CommuniGate med 25 brukere ligger på rundt 750$). Det er egentlig totalt overkill, men har blitt en svært velsmurt løsning etterhvert. Betviles ikke. Og alt (av software) er gratis. Utvilsomt en god ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå