Gå til innhold

Anbefaling av objektiv for innendørsfotografering

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et Canon 450D med Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM. Kjøpte dette som et reiseobjektiv.

Jeg lurte litt på å kjøpe et nytt objektiv for innendørs fotografering av barn (og familie). Jeg har sett på Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF).

Vil dette gi bedre resultater ved dårlig lys innendørs enn Sigma 18-125? Vil helst slippe å bruke den innebygde blitsen.

Jeg har også tenkt på fastoptikk, f.eks Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Vil dette objektivet gi merkbare bedre bilder en Tamron'en?

Et annet alternativ er å kjøpe blitz, f.eks Canon Speedlite 430EX. Vil dette være et bedre alternativ?

Jeg er nybegynner/amatør og mest opptatt av å ta gode hverdagsbilder

Jeg har begrenset budsjett, så må prioritere.

Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre/kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/2.8 er ikke raskt nok for innendørsbilder. f/1.4 nærmer seg, spesielt hvis du ikke er redd for å skru opp ISO. Men det kommer an på hvilke bilder du tar, og i hvilket lys. Jeg har både 30/1.4 og en ekstern blits og bruker dem om hverandre, helt avhengig av situasjonen og hvilken type bilde jeg er ute etter. Barn i bevegelse krever ganske rask lukkertid, så hvis det er motivet blir det ganske ofte blits.

Lenke til kommentar

Hei!

velkommen til forumet!

om jeg ikke husker helt feil skal den tamronen være bra, men for innefoto syns jeg 2,8 er litt lite.

blits er absolutt et alternativ og gir det mange nye muligheter, og utfordringer.

MEN hvis du er av typen som liker å knipse litt her og litt der, ikke bare for gode bilder men også for minner osv, vil jeg absolutt anbefale deg et fastobjektiv, har ingen konkret anbefaling, men rundt 28 - 35, f/1,4

mye bruk av blits faller sjelden i god jord :(

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Du kan jo se på Canons egne 50mm f/1.4. Den skal ha meget god bildekvalitet og være solid bygget, et annet pluss er jo USM fokus. Den er jo også lyssterk nok til en god del innendørsfotografering. Og ikke minst er den faktisk billigere enn Sigma sin 30mm f/1.4.

Hvis du virkelig vil ha det perfekte innendørsobjektivet går du for Canon 50mm f/1.2L, eller kanskje f/1.0L. Men da bikker budsjettet fort 10 000 her i Norge, så det er vanskelig å forsvare når du får en f/1.4 med tilsvarende bildekvalitet (fra f/2.0 og oppover) til under 1/3 av prisen...

Lenke til kommentar

Støtter at 50mm blir for trangt. 30 kan funke, spes siden det kan være vanskelig å få flere enn en eller 2 personer skarpe med 1.4. Den har rimelig begrenset dybdeslapphet.

Jeg var i samme dilemma som deg, hadde ett ikke altfor lyssterkt kit-objektiv, og ville ta bilder innendørs. Funderte lenge på en blits, men kjøpte en Tamron f2.8 som du og vurderer. Men ble ikke nok inne, hjalp på, men fikk til gjengjeld bedre kvalitet på alle andre bilder. Nå har jeg kjøpt en ekstern blits i tillegg...vinklet mot taket!

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg tror det blir fastobjektiv og blitz. Er nevnte Sigma linse et godt valg?

Men er det "vanskelig" å bruke fastobjektiv i forhold til zoom? (jeg merker jo at jeg er flink til zoome, og ikke så flink til å bevege meg rundt).

Lenke til kommentar

Om du plutselig vil bruke litt penger, så har Canon en 24mm f/1.4L.

Det er en merkbar overgang til fastobjektiv etter min mening. Er man vant til å kunne zoome vil det være litt spesielt å venne seg til å måtte bevege seg for å komponere ønsket bilde. Jeg er for øvrig blitt veldig vant til min 50mm f/1.4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...