Gå til innhold

Klarer dere å ovebevise meg om Linux?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt ny maskin og skal installere programvare. Har Windows XP, men vil se på flere muligheter før jeg skyver CD-en inn i maskinen :)

Har derfor noen spørsmål, som jeg ikke fant i den sticky tråden:

1. Hvordan er det med 64-bit? Får jeg full utnyttelse?

2. Hva med spill? Maskinen jeg har kjøpt er beregnet på gaming også - og da vil jeg ha full utnyttelse av kapasiteten.

3. Hvilke Linux bør jeg installere som nybegynner, men med store krav? Jeg gidder ikke sitte med masse programmering bare for å kjøre et program og få det til å virke.

4. Drivere, drivere, drivere, de er det mange av - men funker de på Linux? En for skjermkortet, en for den ene harddisken, en for trådløs internett etc.

5. Andre gode grunner til å anskaffe Linux (ikke ta med dette evige Windowshatet, jeg vil bare ha det beste)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Du kan jo prøve Linux Mint sin Live-CD. Hvis du vil prøve deg litt fram med Linux anbefaler jeg at du setter opp et dual boot system med XP og en eller annen Linux distro.

Lenke til kommentar

1. Ja, så og si.

2. Med f.eks WINE og cedega klarer du å spille de fleste spill, men det blir ikke smertefritt.

3. Ubuntu-varianter.

4. Med ubuntu så ligger det meste i kernel og du har restricted-drivers-manager til å hjelpe med resten.

5. Åpent og du kan fikse alt selv sånn som du vil med litt prøving og feiling. Gratis, spennende, masse masse gratis programmer, lett installering av programer, ingen viruser, utvide datakunskapene dine. Det var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

Skal du utnytte hele maskinen i spill er vista beste alternativ.

Dette kan høres ut som ren anti-linux-propaganda, men la meg forklare bakgrunnen min for å hevde dette: Jeg har spilt på linux siden cedega kalltes winex, og før wine klarte spill i det heletatt. Har mange år med erfaring fra spilling på linux, ja jeg har og betatestet cedega i årevis. Selv med de superhemmelige betaversjonene som ikke er klar for vanlige brukere enda, så er ytelsen elendig.

64bit får du utnyttet fult til vanlig bruk, uten å få problemer i forhold til 32bits-variant av den distroen du lander på.

Ellers, så vil jeg si at du bør vurdere dualboot - da kan du leke deg i linux, samtidig som du kan spille i windows. (Vista om du vil ha full utnyttelse av en moderne maskin, men XP om du liker det bedre.)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har kjøpt ny maskin og skal installere programvare. Har Windows XP, men vil se på flere muligheter før jeg skyver CD-en inn i maskinen :)

Hvis du spiller en del er ikke Linux noe for deg, ellers er Linux et bra alternativ til Windows. Men igjen, det er avhengig av hva du bruker maskinen til.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode og ikke minst ærlige svar :)

Jeg har nå startet nedlastning av Ubuntu 8.04.1 desktop - og har den om en halv time.

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål (mye mas):

Kan jeg da dele opp harddisken etter at jeg har installert, eller under installasjon for at jeg også skal kunne kjøre Windows? Finnes noen gode guider for dette?

Lenke til kommentar

Da velger du manuell partisjonering når du installerer. Lag en partisjon for selve oset ditt (velg / som mountpoint og sett av 8-10 GB), en til personlige filer osv (/home som mountpoint og så mye plass du har til overs etter de andre partisjonene), en til swap (holder i massevis med et par GB) og la så mye plass du trenger til Vista stå upartisjonert til slutt. Når du så installerer vista på den upartisjonerte plassen senere kommer den til å overskrive bootloaderen din slik at du ikke får bootet linux. Alt du trenger å gjøre er å starte fra livecd og kjøre noen få kommandoer for å gjenopprette bootloaderen. Du finner utallige guider om du søker på restore grub på google.

Lenke til kommentar

vis du skal dual boote, anbefaler jeg at du innstalerer windows først, med tanke på at boot loaderen til windows vil da overskrive grub (bootloaderen til de fleste linux dostroene, inncludert ubuntu) men du kan innstalere ubuntu i ditt tilfelle først, blir bare litt mer jobb :D

Lenke til kommentar

Takker, har nå installert Windows, men fikk prøvd CD-en med ubuntu først, uten å installere. Det ser lovende ut :-)

Men, etter å ha installert windows ville ikke CD-en med ubuntu boote. Men det løste seg med at jeg valgte et program som lå på CD-en, som gjør at man kan velge om man vil starte opp i windows eller ubuntu. Så langt, så bra, men så kommer jeg ikke lenger enn at jeg får denne meldingen under lastingen til ubuntu:

BusyBox c1.1.3 (Debian 1: 1.1.3-5ubuntu'1) Built-in shell (ash)

Enter ´help´for list of built-in commands.

(initramfs) _

Noen som kan bedre inntrykket av denne "brukervennligheten"?

Lenke til kommentar

CD-en din med Ubuntu ville sikkert ikke boote fordi PC-en din prioriterer å starte fra harddisk framfor fra CD. Gå i BIOS og still om rekkefølgen på boot devices. Sett at PC-en skal se etter boot fra CD-rom før den ser etter boot fra Harddisken. Vær også oppmerksom på at du trolig også må trykke på en knapp under oppstarten for å starte fra CD.

Angående den alternative løsningen din, så tror jeg du har kommet borti Wubi: "Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other Windows application, in a simple and safe way." Kan det stemme? Hvis ja, så har jeg ingen erfaring med det. Dersom Wubi ikke er det du vil, så vil jeg anbefale at du heller prøver deg på å boote fra Ubuntu-skiva.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Takk det funket, men så stoppet det under installasjonen :ermm:

Den finner ingen disker å partisjonere. Har prøvd å finne disker i Ubuntu også, men resultatløst.

Har partisonmagic, så er det noe jeg kan gjøre med den for å lette installasjonen? Eller er det noe annet jeg gjør riv ruskende galt?

Takker for all hjelp og tålmodighet. Ubuntu ser veldig lekkert ut og jeg har ikke lyst på å gi opp ennå

Lenke til kommentar

For alt i verden. IKKE bruke Partition Magic. Det er etter min mening dødens program. Sist jeg brukte det programmet, så klarte den å fjerne alle Linux harddiskene fra Windows slik at ingen av Windowsene mine klarte å starte mer. Riktignok slapp jeg med skrekken da jeg fikk tilbake det meste av det jeg trodde jeg hadde mista. jeg fikk ikke alt, men det var min egen feil egentlig. Men altså. Hva du enn gjør IKKE bruke Partition Magic. Da skal du heller bruke Gparted LiveCD eller Parted Magic LiveCD (Hva er egentlig forskjellen?) Sist jeg brukte Parted Magic, brukte jeg den på laptopen min og det gikk fint. så det er et av de bedre Partisjons programmene jeg har prøvd.

Hvis du ikke har klart å ødelegge noe ved å bruke Partition Magic enda, så gjør det selv en tjeneste: Ikke bruk programmet.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kommet lenger enn at jeg kan formatere disken og legge inn alt på nytt. Gjør faktisk det nå :-)

qweac: Ja, jeg fulgte guiden, men partisjoneringsprogrammet fant ingen harddisk, og det skyldes vel trolig min amatørmessige bruk av partisonmagic før jeg satte i gang.

Etter hvert har jeg lyst på å dele opp harddisken, så jeg kan putte temporary items i en disk etc - ettersom det er anbefalt (jfr en av de sticky trådene i windows-forumet).

Kommer tilbake med tilbakemelding om jeg har fått linux i boks.

Lenke til kommentar

Linux kan, som Windows, være langt fra smertefritt. Det kan f.eks være harddisk kontrolleren som ikke er støttet skikkelig, som gjør at du ikke får partisjonert riktig. Det kan selvfølgelig være partition magic også, men linux pleier å gjøre en god jobb på å finne ut av de tingene.

Den feilen du fikk i Wubi (den installer fra windows tingen) kan også tyde på at ubuntu har problemer med kontrolleren, siden det er en minimalistisk kommandolinje som startes hvis linux ikke finner boot partisjonen.

Hvis det er kontrolleren, så vil jeg anbefale at du venter en stund med linux, til kjerneutviklerene har fått lagt til støtte i kernelen, og den er lagt inn i nye distribusjoner, og heller bruke windows xp eller vista foreløpig. Hvis du har tenkt å bruke det for det meste til spilling, og ikke bryr deg om DX10, vil jeg anbefale XP istedet for Vista, basert på egne erfaringer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...